הכתבה נכתבה בשיתוף לוי יועצים

בין השאר מהריבית שעלתה לאורך כשנתיים ומהאינפלציה הגואה. כיום, עם המלחמה שעדיין לא רואים את הקצה שלה, במצב של חוסר וודאות גדול, המשבר הכלכלי הולך ומחריף. בשורות הבאות נביא מספר המלצות להתמודדות עם המצב ונראה כיצד יועץ עסקי יכול לסייע בצליחת המשבר על הצד הטוב והמקצועי ביותר.

כמה מילים על המשבר הכלכלי במשק הישראלי

המשק הישראלי עדיין סוחב על גבו את השפעות השנים שמאז 2020, כלומר השלכות של משבר הקורונה, ביחד עם עליית מחירי האנרגיה עקב המלחמה באוקראינה, עלייה במחירי השילוח וכדומה. כמו בשווקים בינלאומיים, גם במשק הישראלי חלה עלייה משמעותית במדד המחירים לצרכן, כלומר באינפלציה. ואולם, בעוד שבשווקים אחרים חלה התאוששות מסוימת, המצב הפוליטי של 2023 השאיר את ישראל מאחור. רק היום אנו עדים לתחילתה (יש לקוות גם להמשכה) של הפחתת הריבית במשק.

עקב עליית המחירים, וכנגדה עליית הריבית, עסקים רבים מרגישים את החרב על גרונם: הלקוחות נעשו חסכניים יותר ועם היד על הארנק, החזרי ההלוואות בריביות משתנות נעשו גבוהים יותר, המכירות והרווחים ירדו, ומצב התזרים בהתאם. אם לא די בכך, בחודשים האחרונים ישראל מצויה במלחמה שהובילה להאטה נוספת במשק, הובילה להוצאת עובדים רבים לחל"ת, ולפגיעה בקשת רחבה של ענפים. כל אלו ועוד ייצרו את המשבר הכלכלי המשפיע כמעט על כל עסק בישראל. על מנות לצלוח את המצב המיוחד הזה על הצד הטוב ביותר, חשוב מאוד לפנות אל יועץ עסקי מיומן.

בתקופה של חוסר וודאות – לקבל סיוע מקצועי
בעלי עסקים רבים בישראל נוהגים להתנהל בשגרה בצורה חצי מקצועית וחצי מסודרת, במקרה הטוב. ואולם, מה שעבד עבור העסק בימים בהם המצב במשק היה סביר יחסית, אינו יכול עוד להצליח בתקופה של משבר. יש ללמוד כיצד להתנהל בצורה אחראית, מסודרת ונכונה, תוך הבנה מעמיקה של המצב האמיתי בעסק, הסיכונים הקיימים, הנכסים וההזדמנויות, אפשרויות ההתייעלות, ועוד. לשם כך בעל העסק צריך לקבל סיוע מאיש מקצוע שיודע היטב מה הוא עושה. כלומר, לפנות אל יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית מקיפה, שמכיר היטב את הנעשה במשק, את הנעשה בענף המסוים ובתחום הפעילות, ובאמתחתו כלים אפקטיביים. הכלי הראשון הוא עשיית סדר.

בתקופה של חוסר וודאות ומשבר – לעבוד בצורה מסודרת
מטבע הדברים, המשבר שפוקד את המשק פוגע באופן אחר בכל עסק. ישנם עסקים מעטים שכלל לא הרגישו את המשבר על בשרם ואפילו הצליחו להגדיל מכירות ורווחים, ולעומתם יש כאלו החווים דשדוש, ירידה ואפילו משבר של ממש המאיים על המשך קיומם. לכן, העבודה שמבצע יועץ עסקי עם כל בעל עסק תהיה שונה בתכניה, אבל לא במהותה. מבחינת המהות, הדבר הראשון שיש לעשות הוא סדר. אכן, בתקופת משבר של עסקים ממגזרים רבים, מה שצריך לעשות הוא קודם כל לבנות תשתית מסודרת ואיתנה להמשך.

בראש ובראשונה, יועץ עסקי מסייע לבעל העסק להבין מהו באמת המצב הפיננסי. בין היתר, יש להבין מהן ההוצאות בתחומים השונים, מהי רמת הרווחיות המדויקת, כמה באמת מכניסים וכמו המכירות ירדו או אולי דווקא עלו, מהם ההחזרים על הלוואות ומהם התנאים, מה מצב תזרים המזומנים וכדומה. 

מטבע הדברים, בעת האחרונה ההוצאות של מרבית העסקים עלו (אלא אם צמצמו פעילות) עקב העלייה בחומרי הגלם, העלייה בהוצאות האנרגיה על הפעלת מיכון וציוד, העלייה בהחזרי ההלוואות, עליית מחירי השכירות וכדומה. לכן, יש לבצע בדיקה מעמיקה ומדויקת של מצב ההוצאות האמיתי של העסק, שאינו מתאים להערכות המסתמכות על המצב לפני המשבר הנוכחי. גם הדוחות של רואה החשבון אינם מספקים מענה שלם למטרה זו, מכיוון שהם מצלמים מצב מלפני מספר חודשים, ובהחלט ייתכן שכעת כבר יש ירידה במכירות ועלייה בהוצאות ייצור ותפעול, מה עוד שהחזרי ההלוואות אינם מופיעים בדוח רווח והפסד.

תמונה מדויקת של כל מה שקורה בעסק
אם כן, הדבר הראשון שיעשה יועץ עסקי הוא לתת לבעל העסק תמונה כלכלית מהימנה ומדויקת. ביחד איתה יקבל בעל העסק המלצות הנוגעות לתחומים השונים. למשל, התייעלות בהוצאות באמצעות סגירת ומחזור הלוואות, שינויים בתמחור, שינויי הסכמים עם ספקים, מעבר למיקור חוץ בחלק מהתחומים וכדומה. 

כמו כן, יועץ עסקי יבצע סקירה מעמיקה של כל הנעשה בעסק, וישים דגש הן על נקודות כוח והן על נקודות תורפה. למשל, האם העסק עושה שימוש מושכל ואפקטיבי בתקציב הפרסום שלו, האם התוכנית העסקית נכונה ומקצועית (במידה ולא, יהיה צורך לבנות תוכנית עסקית חדשה), האם ההתנהלות השוטפת בעסק מאופיינת ביעילות או בבזבוז, האם נעשים המאמצים הנכונים לשימור לקוחות, האם מנוצלות נקודות כוח מול מתחרים, וכיוצא בזאת. ושוב, בכל תחום יינתנו המלצות ותובנות לשיפור, שגם ייכנסו בהמשך אל תוך התוכנית העסקית.

מעבר לכך, יועץ עסקי המלווה את בעל העסק בתקופת משבר זו, ישים דגש על מתן כלים ניהוליים וכלכליים שיאפשרו להמשיך קדימה בצורה מקצועית, נכונה ואחראית. כך למשל, יועץ עסקי ילמד את בעל העסק בדיוק איך בונים דוח תזרים מזומנים, ואיך להקפיד על מילוי שוטף ורציף שלו. כמו כן, יועץ עסקי יסייע לבעל העסק לבנות כלי ניהול אפקטיביים, בין אם בהקשר לניהול עצמי, ניהול עובדים, האצלת סמכויות, מתן תמריצים, אסרטיביות, יכולת שיווק עצמי וכדומה, וכל זאת בהתאם לצורך מתוך ראיית האיכויות שיקדמו את העסק וייצבו אותו.

תוכנית עסקית בתקופת משבר – חובה!
ירון לוי, הבעלים של "לוי יועצים" אומר כי תוכנית עסקית היא תמיד בגדר חובה, ועל כמה וכמה בתקופה של המשבר במשק. התוכנית העסקית תספק תחזית ברורה של ההוצאות וההכנסות מדי חודש לשנה או השנתיים הבאות. למעשה, התוכנית העסקית מתבססת על היכרותו המעמיקה של יועץ עסקי עם העסק, על איתור נקודות התורפה והכוח, על הבעיות שהתגלו, על התחזיות, על התובנות וההמלצות. כל אלו ועוד נמזגים אל תוך התוכנית העסקית באופן של פתרונות ריאליים וישימים, שלאורם יתנהל העסק בעתיד הקרוב.

יש להדגיש כי בעיקר בתקופת המשבר במשק, יש לבנות תוכנית עסקית מציאותית ואפילו מעט פסימית. עלינו לקחת "מרווחי ביטחון" כך שבמקרה הגרוע התחזיות יתממשו ובעל העסק יהיה ערוך ומוכן לכך, ובמקרה הטוב ננצח את ההערכה. עם זאת, חשוב להדגיש כי המטרה של התוכנית העסקית, ושל ייעוץ עסקי בכלל, הוא להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור. אמנם, בתקופת המשבר וחוסר וודאות במשק השאיפה היא קודם כל לייצוב ולבניית תשתית איתנה, אך תמיד אנו מחפשים את האפשרויות להגדלת הרווח, שהיא לחם חוקו של כל עסק חפץ חיים.

הצעדים שאותם תביא התוכנית העסקית משתנים כמובן בין עסק לעסק, בהתאם למצבו, לתחום פעילותו, ליעדיו וכדומה. עם זאת, בכל עסק ובכל מצב התוכנית היא בגדר חובה, מפני שהיא מאפשרת להתנהל באופן מסודר בכל הרמות – כלכלית, שיווקית, ניהולית וכן הלאה. בעזרתה בעל העסק יודע בדיוק היא הוא עומד נכון להיום, לאן הוא רוצה להגיע, כיצד הוא עומד להגיע אל היעד, מהם המכשולים הניצבים בפניו ומה עליו לעשות כדי להתמודד איתם. 

ניתן לחשוב על התוכנית כעל מצפן המאפשר לספינה להמשיך ולהתקדם בכיוון הנכון, גם אם הים כרגע סוער והגלים גבוהים. 

הכתבה נכתבה בשיתוף לוי יועצים