הדולר יורד אך המחירים רק עולים ותקציב המדינה יונח בימים הקרובים על שולחנה של המליאה, אמר היום (ראשון) הכלכלן ירון זליכה בשיחה עם מעריב. 

של מי התקציב הזה - של המדינה או האזרחים? | ניר קיפניס
תקציב המדינה משקף חוסר צדק וכפיות טובה ממדרגה ראשונה | מנכ"ל "פתחון לב"

מדוע למעשה אנחנו רואים התחזקות כזאת של השקל והיחלשות הדולר?
"השקל מתחזק ללא סיבה שאני יכול להבחין בה. לכן יש הרבה סיבות למה הוא צריך להיחלש אבל לא מדוע הוא מתחזק. מה כן יש אחת מהשניים: או שיש משהו שאנחנו עדיין לא מכירים וייחשף בהמשך כאשר מה שכן יכול להיות החלופה האחרת המטרידה יותר היא חשש ממהלך של ספוקלנטים, מהלך ספוקלטיבי, הם דורכים את הקפיץ בתקווה שיצבור עוצמה גדולה יותר כאשר חס וחלילה במהלך השבוע ירד דירוג האשראי וזה קורה כאשר יש התחזקות של השקל ללא התחזקות של הבורסה".

מה אתה צופה בגזרה זו האם יש מה לחשוש?
"בשבוע הבא חברת דירוג האשראי 'מודיס' צפויה לקבל החלטה על דירוג האשראי שלנו, אני מקווה שהם לא יורידו, אני חושב שאין סיבה שהם יורידו, אבל אני חושש שיש להם כמה סיבות טובות לא להקשיב. בין היתר תקציב המדינה העלוב".

כמה החלטה של חברת דירוג אשראי כמו 'מודיס' היא פוליטית או שמה כלכלית גרידא?
"יש פה מרביב פוליטי, אבל לא במובן שנוטים לחשוב, של מפלגות אלא במובן שהסיכון הגיאואסטרטגי של ישראל. זה למעשה מייצר סיפור סיפור פוליטי מדיני שיש לו השפעות על הכלכלה והם בהחלט משקללים את זה. למשל הסיכוי לעימות עם איראן, ההתארכות של המלחמה הזו שהופכת כבר להיות המלחמה הארוכה בתולדותינו, הלחץ שיש על ישראל מהעולם, בית הדין הבינלאומי בהאג זה פוליטי אבל אלו עניינים אמיתיים שקורים במישור המדיני. אני לא חושב שיש סיכון משמעותי שלא נפרע את חובותינו לעולם, ובוודאי לא את החובות למטבע חוץ שאלו שזה דירוג האשראי המרכזי. לכן אני לא רואה סיבה שיורידו את הדירוג אך כאמור יש שורה ארוכה של צפרדעים שחברת דירוג האשראי צריכה לבלוע בשביל להוריד את הדירוג".

אז יש סיכון?
"יש סיכון כזה, אני מקווה שהוא יתאפס וייתכן שיש פה פעולת ספקולנטים שמכינה את הקרקע אם וכאשר תהיה החלטה כזו". 

מה חלקה של הממשלה בסיכון הזה?
"בראש ובראשונה חוסר הנכונות של משרד האוצר לעשות תיקונים מז'וריים בתקציב ההוצאות של הממשלה, השינויים בהוצאה הממשלתית הם קוסמטיים בלבד, ורוב הכספים הקואליציוניים נשארו as is, אפס רפורמות לעצירה של השתוללות המחירים ומיסים מיסים מיסים מיסים ועוד עיוותי מס שנערמים על כתפיו של הציבור הישראלי שמנוצל פה לרעה".

יש לדעתך הצדקה בעת הזו להעלאת המחירים דלק חשמל מוצרי צריכה ומזון?
"השאלה היא לא אם הצדקה או אין הצדקה אלא אם יש אלטרנטיבה, כמובן שיש אבל להעלות את נטל המס ותדלק את עליית המחירים באחראיות הממשלה לא יקדמו אותנו לשום מקום, זה רק עוד יאיץ את האינפלציה, יחליש עוד יותר את המשק, ומה שיגדיל את הגרעון הממשלתי מכיוון שהחלשת המשק תקטין את הכנסות הממשלה ממיסים, לכן יש פה ניסיון של האוצר לרמות את כולנו. להקטין את הגרעון באמצעות מיסים בטווח בקצר ולהחליש עוד יותר את המשק בטווח הארוך יותר. אני לא חושב שבחברות דירוג האשראי יושבים מטומטמים והם מבינים בדיוק כמוני, רק שהם הרבה פחות סומכים על המשק הישראלי ממה שאני. ולגבי יוקר המחייה חשוב לשים לב שהם מעלים את המחירים גם שהדולר יורד אז תאר לך מה יקרה אם יורידו לנו את דירוג האשראי והדולר יעלה".