על מה ולמה אנחנו משלמים לבנקים עמלות בהיקף מאות שקלים בשנה? החוק להגברת התחרות מחייב את כל הבנקים לדווח ללקוחותיהם החל מהיום את סכום העמלות שנגבו מהם בחודש האחרון ואת הפירוט. הכנסות הבנקים מעמלות גדלו במחצית 2023 ב־2.3% ל־3.1 מיליארד שקל, ולשנה כולה הן נאמדות ב־6 מיליארד שקל. נתוני האוצר מראים כי גובה העמלות שמשלם משק בית מדי שנה נאמד ב־2,100 שקל. 22% מהעמלות נגבו מכרטיסי אשראי ו־20% נגבו בגין ניהול עו"ש. נתח נוסף נגבה עבור פעילות בניירות ערך.

סמוטריץ' מגן על מתנחלים אבל מסכן את מוניטין הבנקים | יהודה שרוני
הרבעון השלישי של 2023: הבנקים הרוויחו 5.8 מיליארד שקל; לאומי בלט עם 1.8 מיליארד

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הבנקים אמורים היו להעביר את הנתונים במהלך ינואר, אבל המועד, בהסכמת ועדת הכלכלה, נדחה ל־7 בפברואר. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הסכים לדחייה, אבל הבהיר שבנק שלא יעמוד בהוראות החוק ייקנס במיליוני שקלים לכל יום של איחור. ואכן, כמעט כל הבנקים מיהרו לעדכן את לקוחותיהם באמצעות מסרונים ששלחו על גובה העמלות שנגבו מהם בחודש האחרון. עם זאת, כדי לקבל את הפירוט המדויק של העמלות – הופנו הלקוחות באמצעות קישור לאתר הבנק או לאפליקציה ממוחשבת. חלק מהם כלל לא היו מודעים לאפשרות זאת והיו כאלה שביקשו שהדיווח יישלח בכתב. בנק ישראל ינחה את הבנקים כיצד לפעול בנושא זה.

בנק דיסקונט היה הראשון במשלוח המסרונים והוא עשה זאת כבר באמצע ינואר. בעקבותיו הלכו בנק הפועלים ובנק לאומי. בוועדת הכלכלה מתכוונים להתייחס בישיבה הקרובה לאופן משלוח ההודעות, ולערב בנושא גם את המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי.

דני חחיאשוילי (צילום: דוברות בנק ישראל)
דני חחיאשוילי (צילום: דוברות בנק ישראל)

דרישת ועדת הכלכלה לדיווח חודשי על העמלות נועדה להגביר את השקיפות, ובעקבות כך את התחרות במערכת הבנקאית. עם זאת, הדיווחים ללקוחות מגיעים אך ורק מהבנק הספציפי שלהם. כל עוד אין נתוני השוואה על גובה העמלות (למעט הדיווחים החצי שנתיים לוועדת הכלכלה) הלקוח אינו מסוגל בזמן אמת לדעת מי הבנק היקר ומי הזול וכך לתכנן את פעילותו הפיננסית. אגב, דיווחים כאלה חיוניים יותר לא רק לגבי גובה העמלות אלא גם לגבי הריבית על הפיקדונות שמשלמים הבנקים - וכך התחרות אמורה להיות אפקטיבית יותר.