המלחמה ביוקר המחיה: שר הכלכלה ניר ברקת הציב היום (רביעי) לחברות המזון שהעלו מחירים מה-7 באוקטובר, אולטימטום של 72 שעות לביטול העלאות המחירים. במידה ולא יעשו זאת ייכנסו לרשימה שחורה ויעברו מסלול של ״ביוש רגולטורי״ וכן מהלכים חקיקה מהירים שירתיעו את החברות מהעלאות מחירים לשם שיפור שורת הרווח. הצעדים הבאים ייחשפו לאחר פקיעת האולטימטום.

ברקת ציין כי "מאז השביעי באוקטובר, מדינת ישראל מצויה במלחמה קשה וארוכה, לה השלכות קשות על המשק הישראלי והציבור בפרט. לתדהמת כולנו, בחסות המלחמה, אנו עדים להעלאות מחירי המזון על ידי תאגידים גדולים, ספקים וקמעונאים, וזאת ב'תיאום' כמעט מושלם.  לצערי קריאות הציבור וגם קריאותיי, להקפאת מחירים בתקופה, זו לא נענו. מדובר ביריקה בפרצופו של ציבור הצרכנים אשר נאמן לכם ומעשיר את קופתכם וכיסכם. בתקופה זו היה מצופה מכם, באופן וולנטרי, להיכנס תחת האלונקה, לשאת בנטל ולסייע. סולידריות היא נשמת אפה של החברה בישראל, ולא קיבלתם פטור ממנה".

ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סופרמרקט, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר) (צילום: נתי שוחט פלאש 90)
סופרמרקט, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר) (צילום: נתי שוחט פלאש 90)

"אני מכיר את שלל הטיעונים וההצדקות מדוע נדרשות העלאות מחירים, אך הן בטלות בשישים נוכח גודל השעה בעת הציבור תחת מלחמה, במיוחד שברוב המקרים הן באות להגדיל את מרווח הרווח על חשבון הציבור. לצערי, מהלכי החקיקה שאני מוביל לפתיחת השוק לתחרות והשלמת החקיקה של "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" והחקיקה לפירוק מונופולים וקבוצות ריכוז בשוק המזון, התעכבו בעקבות המלחמה, ובנוסף אין בידי את הסמכויות של הממונה על התחרות, אשר לטעמי יכולה לעצור את העלאת המחירים שלכאורה קרתה "בו זמנית" באמצעות יד נעלמה", הוסיף.

"לאור נסיבות אלו החלטתי להשתמש במהלך של ״ביוש רגולטורי״. היה ותבחרו שלא להיכנס תחת האלונקה, תיכנסו ל״רשימה השחורה״ שתוצג לציבור, לצד מהלכי הסברה וחשיפה על חומרת התופעה, כך שהצרכן הישראלי ישפוט בעצמו. בנוסף, הנחיתי את משרדי לבחון שימוש בכל הכלים העומדים לרשות משרד הכלכלה והתעשייה להילחם בתופעה. אבקשכם ב-72 שעות הקרובות להודיע לי אם בכוונתכם להודיע על הפחתת מחירים במוצרים שהעליתם בהם מחירים בתקופת המלחמה. אין לי ספק כי ליבכם יכריע נכונה.

מלשכת שר הכלכלה ניר ברקת נמסר: "לפני זמן קצר הודיע מנכ״ל חברת סלטי שמיר מר עמי גיא לשר הכלכלה ניר ברקת, כי החברה נעתרה לבקשת השר ברקת ותבטל את העלאת המחירים של מוצרי סלטי שמיר. המנכ״ל עדכן את השר כי החברה הודיעה לרשתות כי העלאת המחירים הוקפאה עד להודעה חדשה".

שר הכלכלה ניר ברקת מסר: ״סיכמתי עם מנכ״ל חברת סלטי שמיר כי העלאת המחירים במוצרי החברה תבוטל. אני מצפה מיתר חברות המזון להבין את גודל השעה ולגלות סולידריות כלפי הציבור הישראלי בשעת מלחמה. אני חוזר על האולטימטום ל-72 שעות עליו הודעתי הבוקר לביטול העלאות המחירים. חברה שלא תבטל את העלאת המחירים תכנס לרשימה השחורה ותעבור למסלול של ביוש רגולטורי וכן מהלכי חקיקה מהירים נגד מי שיעלה מחירים לשם שיפור שורת הרווח״.