בצל המשך המלחמה ברצועת עזה, חברת האשראי מודי'ס הורידה הלילה (שישי) את דירוג האשראי של ישראל לראשונה בהיסטוריה. עד ההחלטה, ישראל החזיקה בדירוג אשראי A1 אצל מודי'ס, עם תחזית "יציבה". הדירוג יורד לרמה A2 ולתחזית דירוג "שלילית". מדובר בתרחיש הגרוע ביותר בין התרחישים שעלו בהערכות, שכן הוא עלול להוביל לירידות נוספות בעתיד.

לאחר החלטת מודי'ס: מהו בכלל דירוג אשראי ומה משמעותו? | כל מה שצריך לדעת 

בתוך הדו"ח, החברה התייחסה גם לפסיקת בג"ץ שביטלה את צמצום עילת הסבירות. לטענת החברה, הוויכוח על הרפורמה המשפטית מהווה גורם שלילי נוסף שמשפיע על כלכלת ישראל. 

כפי שנכתב: "לדעת החברה, העלייה בסיכונים הביטחוניים קשורה גם לעלייה בסיכונים החברתיים בישראל, אשר בתורם יחלישו את מוסדות המדינה בדגש על הרשות המבצעת והמחוקקת אשר, בעתיד הנראה לעין, יקדישו את זמנם במאמצים להשבת הביטחון״.

"הערכת החברה לוקחת בחשבון גם את הרקורד החזק ואת האינדיקציות האחרונות לחוזקה של החברה האזרחית ומערכת המשפט, שהוכיחו כי הם מספקים מערך חזק ואפקטיבי של איזונים ובלמים. כך, בית המשפט העליון ביטל את ניסיון הממשלה להגביל את הפיקוח על מערכת המשפט, ובכך הבהיר את עוצמתה ועצמאותה של מערכת המשפט".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטה: "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה - ואנחנו ננצח".

בניגוד להודעת רה"מ לפיה הורדת הדירוג "נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה", במוד'יס מדגישים שגם המציאות הפוליטית המקוטבת בישראל היא גורם שלילי שתורם להורדת הדירוג. 

"אחד הגורמים המרכזיים להורדת הדירוג היא ההערכה שחשיפת מדינת ישראל לסיכונים פוליטיים עלולה, בסבירות גבוהה, להימשך בעתיד הנראה לעין, גם אם תהיה ירידה בעצימות או עצירה של הלחימה בעזה", נכתב.

כאמור, כבר בתחילת המלחמה סוכנות הדירוג הזהירה את ישראל מהשפעות הלחימה, אך הוחלט לדחות את החלטת הדירוג במספר חודשים - וכלכלני הסוכנות הודיעו כי קיימת סכנת ירידה בהתחשב במצב בארץ. לפי פרסומים, תקופת המעקב אחר תחזית הדירוג נמשכה כשלושה חודשים, בסיומה פורסמה כאמור, ההחלטה על הורדת הדירוג.

תחזית הדירוג של ישראל תישאר "שלילית" גם אחרי הירידה בדירוג. בחברה מסבירים כי "הסיכון להסלמת העימות נותר משמעותי, בעיקר כזה בו מעורב ארגון חיזבאללה, וזאת על אף המודעות הגבוהה של שני הצדדים להשלכות השליליות של עימות רחב מסוג זה״.

לטענת החברה, העימות עם חיזבאללה יהווה סיכון גדול בהרבה לשטחה של ישראל, וצפוי לכלול פגיעה מהותית בתשתיות, גיוס מחדש של חיילי מילואים ועיכובים נוספים בהשבת התושבים המפונים לאזור.

בתוך כך, כלכלני מוד'יס מזהירים מהורדה נוספת בדירוג: "לאור תחזית הדירוג השלילית, החברה אינה רואה סבירות לעדכון הדירוג כלפי מעלה. החברה מציינת כי תעדכן את תחזית הדירוג ל-'יציבה' אם יהיו ראיות לכך שמוסדות ישראל יהיו מסוגלים לגבש ולהוביל צעדי מדיניות שיתמכו בהתאוששות הכלכלית והפיסקלית ובנוסף ישקמו את הביטחון תוך התמודדות עם מגוון רחב של סדרי עדיפויות במדיניות הממשלתית".