על רקע ההחלטה של חברת האשראי מוד'יס אמש (שישי) להוריד את דירוג האשראי של המדינה לראשונה בהיסטוריה, עומר מואב, פרופסור לכלכלה ומגיש הפודקאסט "עושים חשבון", שוחח עם "מעריב" והסביר מה המשמעות של הורדת הדירוג של ישראל. 

לראשונה בהיסטוריה: מוד'יס הורידה את דירוג האשראי של ישראל

למה זה חשוב? 
"סוכנויות דירוגי האשראי אומדים את היכולת של גופים שונים בעולם לעמוד בהתחייבויות כלפי הלוואות ולהחזיר חובות באופן מלא ובזמן. סוכנויות הדירוג מתחשבות בתבחינים כלכליים רבים לקראת ההחלטה ובשיקוף מתמשך של מצב המשק הקיים. לצד אלו, הן מביאות לידי ביטוי ומנסות לנבא את היכולות של מדינות, באמצעות אירועים לא כלכליים (באופן ישיר): מלחמות ומצב בטחוני, מזג האוויר והאקלים במדינה, מחאות, מעמד השלטון ואירועים מדיניים רחבים. דירוג אשראי קובע את היכולת של המדינה לקבל הלוואות ואת הריבית שתשלם עבורה".

מהו בכלל דירוג אשראי ומה משמעותו?
"מדובר בדירוג שמצביע על הסבירות שמדינה או כל גוף אחר שמדורג יצליח לעמוד בכל ההתחייבויות שלו, של ההלוואות שהוא לקח. במקרה הספציפי של מדינת ישראל, דירוג האשראי הוא אינדיקציה, לסבירות שממשלת ישראל תעמוד בכל תשלום החובות שלה בעתיד".

מה יכול לגרום נוכח יחס החוב תוצר הנמוך שלנו או התנהלות בזבזנית של הממשלה במידת מה שלא נחזיר את חובותינו?
"למרות ההורדה דירוג האשראי של ישראל יישאר גבוה אבל הוא לא מושלם. ככל שיש סיכוי גבוה יותר, שהממשלה בעתיד זה לא מחר זה יכול להיות גם עוד עשר או עשרים או שלושים שנה, שהממשלה לא תוכל לעמוד בהתחייבויות שלה אז מורידים את דירוג האשראי. זה עומד בקורלציה מאוד גבוה עם הריבית שהממשלה משלמת, על האשראי שהיא מגייסת".

כיצד הורדת דירוג האשראי ישפיע על חברות גדולות בעולם, ביחס להשקעות כאן?
"דירוג האשראי אמור לשקף מציאות ולא ליצור מציאות, אך מתוקף זה שהוא משקף מציאות הוא גם נותן מידע, המידע הזה המחקר הכלכלי מראה שזה משפיע. זה מקטין השקעות וזה משפיע באופן שלילי על היכולת של המדינה של הממשלה ושל החברות הפרטיות במשק לגייס הון. המשמעות שיש עוד השלכות מעבר לשיקוף המצב. זה בניגוד לכל מיני אמירות של עיתונאים וכלכלנים שאומרים שדירוג האשראי לא חשוב. זה מאוד חשוב!"

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מודי'ס (צילום: REUTERS/Mike Segar)
מודי'ס (צילום: REUTERS/Mike Segar)

אתמול, כאמור, הורידה סוכנות מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל לראשונה בהיסטוריה. עד ההחלטה, ישראל החזיקה בדירוג אשראי A1 אצל מודי'ס, עם תחזית "יציבה". הדירוג יורד לרמה A2 ולתחזית דירוג "שלילית". מדובר בתרחיש הגרוע ביותר בין התרחישים שעלו בהערכות, שכן הוא עלול להוביל לירידות נוספות בעתיד.

"לדעת החברה, העלייה בסיכונים הביטחוניים קשורה גם לעלייה בסיכונים החברתיים בישראל, אשר בתורם יחלישו את מוסדות המדינה בדגש על הרשות המבצעת והמחוקקת אשר, בעתיד הנראה לעין, יקדישו את זמנם במאמצים להשבת הביטחון״.

"הערכת החברה לוקחת בחשבון גם את הרקורד החזק ואת האינדיקציות האחרונות לחוזקה של החברה האזרחית ומערכת המשפט, שהוכיחו כי הם מספקים מערך חזק ואפקטיבי של איזונים ובלמים. כך, בית המשפט העליון ביטל את ניסיון הממשלה להגביל את הפיקוח על מערכת המשפט, ובכך הבהיר את עוצמתה ועצמאותה של מערכת המשפט".