לראשונה בהיסטוריה, סוכנות מוד'יס החליטה אמש (שישי) להוריד את דירוג האשראי של ישראל. מדובר בתרחיש שמעורר דאגה רבה, ונחשב לגרוע ביותר מבין התרחישים שעלו בהערכות המקדימות, שכן הוא עלול להוביל לירידות נוספות בעתיד. פרופ' ירון זליכה, ראש בית הספר לחשבונאות כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו, שוחח עם מעריב בעקבות הצעד הדרמטי. 

לאחר ניסיון החיסול בלבנון: מטח נרחב לעבר הצפון
פלסטינים יועברו מרפיח לסיני? מצרים מאיימת בניתוק יחסים

"הבעיה המרכזית שעולה מדו"ח חברת הדירוג היא חוסר הנהגה כלכלית, חוסר חזון כלכלי, וחוסר אמון מוחלט ביכולות של שר האוצר ובצדק", טוען זליכה ומוסיף: "הם (חברת מודיס מ.ו) קראו בדיוק כפי שהזהרנו שהם יקראו, את התקציב שהגיש סמוטריץ' כתקציב שמשול לאדם 'שמשתין מהמקפצה' כמו נירון קיסר בשעה שהעיר נשרפת ישב על גג ביתו ושתה וכאל כאילו אין מחר ונהנה מהחגיגה.

כל טיס תקף רכב בעיירה נביטה בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות)

סמוטריץ' הגיש תקציב שכולו ביזה קואליציונית, אפס של רפורמות, אפס של כיוון כלכלי. אפס של ניסיון להתמודד עם המצב ולנסות ולשנות כיוון לכלכלה הישראלית גם במלחמה. הניסיון להסתיר את נתוני הגרעון השוטף בתוך נתוני ההוצאה המלחמתית כשל. כפי שהזהרנו בראיון קודם חברות הדירוג עשו אומדן משל עצמן לגירעון המבני וחשפו בעצם את חוסר ההתמודדות של סמוטריץ' עם הגרעון המבני, לא עם הגרעון הזמני שנוצר עקב המלחמה".

יש מי שקרא לעצמו שר אוצר על שר האוצר הכלכלי הראשי איפה חלקו של נתניהו בכך?
"נתניהו מינה שר אוצר כושל, חסר כל יכולת כלכלית ובעיקר אדם שדאג אך ורק למגזר שלו ושם פס על כולנו. זה תחת המשמרת של נתניהו. היה צורך להשתלט על שר האוצר, גם אם סמוטריץ' יאיים לפרוש. חשוב לציין לא רק נתניהו אחראי לזה גם גנץ אחראי לזה, הוא מתיימר להיות ראש הממשלה הבא? איפה הוא? איפה שני המנהיגים האלה שלא עצרו את ההתנהלות המופקרת".

\'\'מינה שר אוצר כושל\'\' (צילום: עמית שאבי, פול)
\'\'מינה שר אוצר כושל\'\' (צילום: עמית שאבי, פול)

מה ההשפעה של הורדת הדירוג עלינו על הכיס על הריביות ההלוואות?
"ההשפעה של הורדת הדירוג היא קטנה אך פשוט מהווה מראה, מראה בפני הציבור הישראלי איזה אדם לא ראוי מנהל את כלכלת ישראל באחד המשברים הכי חמורים בתולדותינו אחד המשברים הביטחוניים החמורים בתולדותינו. צורה לכולנו, משמאל ומימין שזה שר האוצר שאנחנו כולנו בחרנו והצבנו אותנו בנקודה הזו בהיסטוריה שלנו בושה לכולנו אף אחד לא יכול להתנקות כי גם ממשלת השמאל ניהלה מדיניות כלכלית מופקרת. כל אחד פה דאג רק למגזר שלו לחברים שלו להון שלטון שלו ובעצמם מכרו פה את עם ישראל".

מה אולי ניתן לעשות קדימה לשפר לתקן לקראת הדירוג הבא?
"אין שום סיכוי שדירוג האשראי יעלה. בשנה הקרובה בטח שלא ואולי גם בשנים הבאות. יותר מזה אם ימשיכו ככה דירוג האשראי ירד בעוד רמה וכמובן שחברות הדירוג האחרות יורידו בעצמן את הדירוג עוד. זאת אומרת גם האחרות יורידו ולא ישאירו פער מול מודי'ס. הצעד הכי טוב כעת הוא לפטר את שר האוצר כי האמירה הייתה שאין הנהגה כלכלית ואין חזון כלכלי. זה לא משנה אם נסית מיליארד שקל לפה או לשם בתקציב. עם שר האוצר הזה הדירוג ימשיך לרדת." 

גם אם המשמעות תהיה הליכה לבחירות שהיא חוסר יציבות?
"אני נגד בחירות ונגד הפלת הממשלה אפשר להגיד לסמוטריץ' שלום. הוא גרם מספיק נזקים והוא צריך ללכת הביתה, יש מספיק אנשים אחרים וצריכים למנות אותם".