לאחר הודעת סוכנות הדירוג מוד'יס בליל שישי האחרון, על כך שהדירוג בישראל ירשום ירידה, כעת כבר ברור שבעקבותיה ילכו גם חברות נוספות, כשההערכה היא שחברות S&P ופיץ', יורידו אף הן את הדירוג. הורדת דירוג האשראי למדינה המסוכנת יותר היא בדיוק כמו שהבנקאי מבשר ללקוח שהוא הולך לשלם יותר על האוברדרפט בגלל שהפך למסוכן יותר.

כלכלת ישראל נוהלה כאילו ה-7.10 לא אירע, עד שהגיעה המכה ממוד'יס | יהודה שרוני
"שר אוצר כושל, משתין מהמקפצה": ביקורת קשה כלפי סמוטריץ' לאחר הורדת דירוג האשראי

העלאת הריבית על חוב של מאות מיליארדי שקלים תביא על פי הערכות להוצאה תקציבית נוספת של חמישה מיליארד שקל. את הכסף החסר הזה, שהוא פחות או יותר בגובה הכספים הקואליציוניים נאלץ להחזיר כולנו אם לא היום אז מחר ואם לא מחר אז מחרתיים. לצערנו, הסיכוי שבנק ישראל יוריד החודש את הריבית הולך ומתרחק, מה שמהווה בשורה קשה לבעלי המשכנתאות.

תיעוד החיסול ברפיח. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

אתמול, העריך גם פרופ' ירון זליכה בשיחה עם "מעריב", כי שתי סוכנויות הדירוג הנותרות פיץ׳ ו-s&p ילכו בעקבות מודי׳ס.  ״אין שום סיכוי שדירוג האשראי יעלה״, ציין והוסיף: ״בשנה הקרובה בטח שלא ואולי גם בשנים הבאות. יותר מזה אם ימשיכו ככה דירוג האשראי ירד בעוד רמה וכמובן שחברות הדירוג האחרות יורידו בעצמן את הדירוג עוד. זאת אומרת גם האחרות יורידו ולא ישאירו פער מול מודי'ס. הצעד הכי טוב כעת הוא לפטר את שר האוצר כי האמירה הייתה שאין הנהגה כלכלית ואין חזון כלכלי. זה לא משנה אם נסית מיליארד שקל לפה או לשם בתקציב. עם שר האוצר הזה הדירוג ימשיך לרדת״.

עוד תקף את סמוטריץ', ואמר כי "התקציב שהגיש סמוטריץ' כתקציב שמשול לאדם 'שמשתין מהמקפצה' כמו נירון קיסר בשעה שהעיר נשרפת ישב על גג ביתו ושתה וכאל כאילו אין מחר ונהנה מהחגיגה. סמוטריץ' הגיש תקציב שכולו ביזה קואליציונית, אפס של רפורמות, אפס של כיוון כלכלי. אפס של ניסיון להתמודד עם המצב ולנסות ולשנות כיוון לכלכלה הישראלית גם במלחמה. הניסיון להסתיר את נתוני הגרעון השוטף בתוך נתוני ההוצאה המלחמתית כשל.