שאול מרידור, לשעבר ראש אגף התקציבים במשרד האוצר וכיום סמנכ"ל כספים בחברת לייטריקס, התראיין היום (ראשון) לתכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ברדיו 103FM, על הדו"ח של מודי'ס באשר להורדת דירוג האשראי לישראל, על תגובת הממשלה ובעיקר של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לכך ("טוב היה אם לא היה מוציא הודעה לא מקצועית ושיקרית"), על ההשפעה על "האזרחים הקטנים", ועד כמה הדו"ח נכתב משיקולים פוליטיים.

לאחר החלטת מודי'ס: מהו בכלל דירוג אשראי ומה משמעותו? | כל מה שצריך לדעת
לאחר הורדת הדירוג: כך יוכל האוצר להחזיר את הכלכלה למסלול

נזכיר כי זאת לאחר שחברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס, הורידה את דירוג האשראי של ישראל מרמה A1 לרמה של A2, והוסיפה להורדת הדירוג "תחזית שלילית", העלולה להוביל להורדת דירוג נוספת אם המצב הביטחוני, גיאו-פוליטי והכלכלי בישראל יורע בקרוב בעקבות המלחמה או פתיחת החזית מול חיזבאללה. נזכיר כי גם לפני כמה חודשים הורידה מודי'ס את תחזית דירוג האשראי מ"חיובית" ל"יציבה", בעקבות החשש מהמהפכה המשפטית והמחאות. עם זאת, כעת ציינה את המחאות לחיוב בדו"ח שלה.

"זה יום עצוב למדינת ישראל", הוא אמר על הורדת הדירוג ומסביר: "מאז שמדרגים את ישראל תמיד היינו במגמה אחת, וזה שעכשיו אנחנו בירידת דירוג זה כמובן דבר לא טוב למדינה".

הוא מבהיר באשר להשפעת ההודעה על האזרח הקטן, "הודעה כזו או אחרת של דירוג כזה או אחר לא משפיעה באופן ישיר על שום משק בית, אבל המגמה ברור שמשפיעה, גם הריבית וגם כמות הכסף בתקציב שיוקצה במקום לתת לנו שירותים לשלם ריביות, ברור שהדבר הזה יכביד. בעיקר לשנים שיבואו, עשרות השנים שיבואו. מי שיגיע לפה בהמשך יצטרך לשקם בין היתר גם את הכלכלה".

שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על משמעות הדברים מסביר ראש אגף תקציבים לשעבר: "בגדול, יש שלוש חברות עיקריות שמדרגות אשראי של מדינות. כאשר הן לווות כסף מאנשים בעולם, בכל העולם - מסתכלים על דירוג האשראי שלהן כדי להבין עד כמה המדינה מסוכנת, ועד כמה כדאי לקחת את האשראי שלה ובאיזה דירוג. התפקיד של חברות הדירוג זה לבדוק את זה. הן בודקות את מצב המדינה, ועד כמה בטוח להלוות לה כסף ומה הסיכוי שהכסף הזה יחזור למשקיעים".

לדעתו, בעיקר צריך לשאול את השאלה למה זה קרה , ולטענתו - על השאלה הזו נותנים תשובות בדו"ח: "נכון, יש מלחמה. אבל היו לנו גם מלחמות אחרות. הסיפור הגדול הוא התגובה, או אי התגובה, או התגובה הרפה של הממשלה למצב הכלכלי החדש שנכנסנו אליו בשבעה באוקטובר. אולי, בעצם התחלנו את האירוע מתחילת הניסיון להפיכה משטית שהיה פה. אותן חברות הזהירו שאם נמשיך בכיוון נחליש את הכלכלה. שילוב הדברים מביא את חברת הדירוג להגיד 'אתם כרגע נראים לנו כמו השקעה פחות בטוחה משהייתה קודם'".

"צריך להגיד לציבור את האמת"

לטענתו, הממשלה צריכה לעשות צעדים כדי להראות לעולם שאנחנו שולטים במצב, ולא שהמצב שולט בנו. על תגובת ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לכך שאחרי המלחמה דירוג האשראי יחזור לעצמו, הוא אומר כי מדובר בחוסר דיוק: "אני חושב שראש הממשלה אומר את זה, כי הוא בוחר להגיד לציבור משהו שלא מדויק. אומרת חברת הדירוג בצורה ברורה בדו"ח - שזה לא כשתיגמר הלחימה בעזה הדירוג יעלה מיד, כי יש הרבה מאוד השפעות ללחימה הזו ולמצב שבו נמצאת הממשלה ולהחלטות שהיא קיבלה".

לטענתו, צריך להגיד לציבור את האמת: "נכנסנו לתקופה ארוכה שבה כולנו נצטרך לתרום יותר ולצערי הרב לקבל פחות, נכון יהיה שכולם יתרמו יותר. הדבר הזה צריך להיות ברור לציבור כי כשנגיד לציבור אמת נוכל באמת לפתור את הבעיה. ששר האוצר אומר בע"ה שננצח ואז הכול יהיה בסדר, אני חושב שהם מסתירים מהציבור את המציאות הכלכלית. יש צעדים שצריך להיעשות שהם פשוט לא פופולאריים והממשלה הזו בוחרת לא לעשות אותם". הוא מבהיר, "כלכלת ישראל חזקה, היא ספגה מכה, הממשלה ממשיכה להחליש אותה".

בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)
בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)

"אני מתבייש ששר האוצר של המדינה שלנו מוצאי הודעה כל כך מופרכת בלי שהוא התעמק בדו"ח, בלי ששמע את המומחים", התרעם מרידור. "ראוי היה לו היה מוציא הודעה כמו של הנגיד היום, שמצד אחד מסבירה שהכלכלה הישראלית חזקה ומצד שני מבהירה שעל הממשלה לעשות צעדים קשים כדי להחזיר את הדירוג חזרה, וזה לא יהיה ביום ולא ביומיים".

על תגובתו של שר האוצר סמוטריץ' המשיך ופירט: "מודי'ס נותנים חיזוק למערכת המשפט העצמאית של ישראל, אבל בא שר האוצר ומגיב. מה זו התגובה הזו כמו שאתה רואה אותה? האם מודי'ס כשהם מנתחים את כל הפרמטרים ומה שקורה כאן, האם החברה רואה בנו איזושהי חולשה? התשובה של שר האוצר, היא מזכירה לי את הילדים בשכונה, שכשהם מפסידים במשחק הם מאשימים את השופט והמגרש. טוב היה לו שר האוצר לא היה מוציא הודעה כל כך לא מקצועית, שקרית, מניפולטיבית, והיה מתייחס לעובדות".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90,שריה דיאמנט, מקור ראשון)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90,שריה דיאמנט, מקור ראשון)

הוא מוסיף כי תגובתו עושה לנו לא מעט נזק בעולם, ולטענתו - אולי אפילו כמעט כמו הורדת הדירוג: "בסופו של דבר, מודי'ס היא חברת הדירוג, ואני מזכיר לכולנו - אנחנו נמצאים במדינה עם כלכלה חזקה, מערכת משפט עצמאית, אבל בשנה ומשהו האחרונות אנחנו חווים החלשה של הרבה מוסדות בישראל".

"כשנכנסנו למלחמה, באותה שבת ארורה, הייתה הממשלה צריכה להגיד 'פוס משחק', ולהבין שאנחנו במציאות אחרת לגמרי, וליעד את כל הכספים הקואליציוניים למלחמה ולצרכים שיש לנו בעקבות המלחמה, לעשות צעדים נכונים עכשיו - כדי להראות קודם לנו, אבל לעולם - שאנחנו מנהלים את הכלכלה בצורה אחראית. לצערי הרב הממשלה לא עשתה את זה, שר האוצר מסביר שיש כסף לכולם ושהוא לא יוריד כסף לישיבות ועוד דברים כאלה ואחרים".

לוחמי צה"ל פועלים בעזה (צילום :דובר צה"ל)

"הדו"ח לא קשור לפוליטיקה"

עם זאת, מודי'ס כן מציינים לטובה את העלאת המע"מ. מרידור מגיב על כך ואומר: "הממשלה עשתה גם דברים טובים, לצערי לא מספיק. טוב עשתה שהעלתה את המע"מ שנה הבאה, אבל זה לא מספיק. ההוצאות שלה היום לא מותאמות למצב המלחמה שאנחנו נמצאים בו, כשהיא מבטיחה שנהיה בו תקופה ארוכה. נכונו לנו עוד חודשים ארוכים במצב של חוסר וודאות כזה, וברמה הכלכלית יש לכך השלכות".

"חברות דירוג האשראי, אני מניח שחלקן אולי מתעניינות בפוליטיקה, אבל הדו"ח שלהן לא קשור למצב הפוליטי", הוא מבהיר. "אנשי חברות הדירוג לא אנשים פוליטיים, הם אנשי מקצוע. המצב הביטחוני בישראל משפיע על הכלכלה הישראלית, כך כלכלה פועלת. השלכות של המצב הביטחוני ברור שמשתקפות בכלכלה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm