שר האנרגיה אלי כהן וראשי משק החשמל בישראל השיקו אתמול את מהפכת תעריפי החשמל, הנוגעת ל־3.1 מיליון צרכנים. בבסיס המהפכה: האפשרות שתינתן לצרכנים לבחור את ספק החשמל באמצעות מונה חכם שיותקן בביתם.

צעד היסטורי: העמותות שהתאגדו במסגרת הסתדרות הפועל המזרחי
החשש מהורדת הדירוג היה מוגזם? "המצב של ישראל הרבה יותר טוב משאמרו"

באירוע השתתף לראשונה מנכ"ל המשרד יוסי דיין, ובנוסף מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, יו"ר רשות החשמל אמיר שביט ומנכ"ל נוגה שאול גולדשטיין. מדובר במהלך המשמעותי הראשון שהשר כהן מוציא אל הפועל כשר האנרגיה.

בשנת 2023 הגבירה חברת החשמל את קצב התקנת המונים החכמים, שהגיעה ל־427 אלף. "אנחנו עושים הכל כדי לקדם את התחרות, ומאמינים שעד 2028 כל משק בית שירצה, יוכל להתחבר למונה חשמל", אמר מנכ"ל חברת החשמל.

כל לקוח שירצה להתחבר לספק נוסף (לא לחברת החשמל) יוכל להעביר את הבקשה דרך האינטרנט וחברת החשמל תיעתר לבקשת יצרני החשמל הפרטיים לקבל את המידע הרלוונטי לגבי הלקוחות. נכון להיום, 32 אלף צרכני חשמל עברו בפועל לצריכת חשמל במונים חכמים.

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

משק החשמל בישראל מגלגל 35 מיליארד שקל בשנה. על פי ההערכות, כל משק בית פרטי ייהנה מהנחה ממוצעת של 5%־20% מהתעריף הרשמי, כך שמדובר בחיסכון של 750 מיליון שקל בשנה עבור הצרכנים הפרטיים.

נכון להיום, 40 חברות קיבלו רישיון לאספקת חשמל פרטי. השבוע פורסמו הסכמים לאספקת חשמל בין בזק לג'נרשיין קפיטל, ובין פרטנר לחברת OPC. 

על פי לוח הזמנים לרפורמה, רשות החשמל תפרסם ב־21.2 שימוע להסרת חסמים להתקנת מונה חכם, עד אפריל 2024 תפרסם רשות החשמל את עמדתה הרשמית בנושא, ועד קיץ 2024 תצא הרפורמה אל הפועל במלואה.

האתגר התפעולי קשור בין השאר לחברת נוגה, האחראית על ניהול משק החשמל, לטפל בזמן אמת במידע המתקבל מהמונים החכמים, ולתזמן את אספקת החשמל.

השר כהן אמר: "פתיחת ענף החשמל לתחרות היא בשורה עצומה לכל תושבי ישראל והיא תביא לחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים בשנה בחשבון החשמל. מדובר במוצר צריכה בסיסי וקריטי בחיים של כל בית, ולכן היה לי חשוב להסיר כל חסם כדי לאפשר תחרות מלאה". 

מנכ"ל המשרד יוסי דיין הוסיף: "המהלך שמוביל השר יקדם את משק החשמל בישראל, יפתח אותו לתחרות ויוריד את יוקר המחיה. זוהי רק אבן דרך אחת בתוך תהליך רחב של התחדשות שאנחנו מובילים במשרד".