הציבור הרחב מאמין בהשקעת כספו באמצעות בקרנות נאמנות. שווי נכסי הציבור המנוהלים בקרנות זינק במהלך 2023 ב-24% ל-456.3 מיליארד שקל. המדובר בדו"ח ראשון של הרשות הסוקר את פעילות קרנות הנאמנות.

רשות החשמל תעניק פרמיה אשר תתמרץ הקמת מתקני ייצור מאנרגיה מתחדשת
עובדים זרים ראשונים מהודו לענף הבניה הגיעו היום לישראל

ב-2023 נוספו 88 מיליארד שקל לשווי הקרנות. המגמה הבולטת הייתה מעבר כספים מקרנות אקטיביות (הממחות באפיק מסוים) לקרנות כספיות ולקרנות מחקות מדדים וקרנות סל. שווי הקרנות הפאסיביות הסתכם ב-200 מיליארד שקל בעוד ששווי הנכסים בקרנות אקטיביות הסתכם ב-148.2 מיליארד שקל (בנטרול קרנות כספיות).

שווי הנכסים בקרנות הכספיות זינק ב-114% הגיע לשיא כל הזמנים של 107.3 מיליארד שקל. קרנות אלה מהוות תחליף להשקעה בפיקדונות הבנקאיים ולאורך השנה הניבו תשואה עדיפה. העלאת הריבית ומלחמת עזה לא הובילו לפדיונות מאסיביים בניגוד לתקופת משבר הקורונה. 

בסוף דצמבר 2023 פעלו בישראל 2,298 קרנות נאמנות. נרשמו 56 מנהלי קרנות נאמנות (מתוכם 40 ב'הוסטינג' המנהלים רק את הכסף י.ש). 72% מכלל הנכסים (327 מיליארד שקל) נוהלו על ידי 5 מנהלי הקרנות הגדולים. שלושה מתוכם משתייכים לקבוצות ביטוח ואחראים על 44% מהנכסים בקרנות.

בנימין נתניהו על ההצהרה נגד מהלך חד צדדי להכרה במדינה פלסטינית (צילום: לשכת ראש הממשלה)

הענף מאופיין בשווי נכסים ממוצע נמוך יחסית לכל קרן, עם 160 מיליון שקל בממוצע לקרן, לא כולל הקרנות הכספיות המנהלות בממוצע 2.3 מיליארד שקל לקרן. גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, גמל וביטוח פעלו בעיקר בקרנות סל ואלה היוו 84% מפעילותם בקרנות.

36% מהיצירות בכלל הענף ו-56% מהיצירות בקרנות הכספיות בוצעו במישרין על ידי הציבור ללא תיווך של ייעוץ או שיווק השקעות. מערכי הייעוץ היו אחראים על 31% מהיצירות ומנהלי התיקים על 15%. 

הדוח מצביע על הסטה של כספי המשקיעים מקרנות המשקיעות באיגרות חוב בישראל שמהן נפדו 25 מיליארד שקל נטו לקרנות כספיות, שבהן גדל שווי הנכסים ב-53.4 מיליארד שקל נטו. בנוסף העדיפו המשקיעים להשקיע יותר במניות ובאג"ח בחו"ל והפנו לשם 18 מיליארד שקל.

ענבל פולק, מנהלת מחלקת השקעות ברשות: "רשות ני"ע רואה בקרנות הנאמנות נכס פיננסי המהווה שער כניסה מרכזי לשוק ההון למשקיעים קמעונאיים. הרשות פועלת לשיפור והרחבת היצע הקרנות במגוון רמות סיכון, כך שכל משקיע יוכל למצוא את אפיק ההשקעה המתאים לטעמיו"