"אין ספק שיכולת מתן האשראי של הבנקים עלולה להיפגע מהקטנת ההון עקב ההחלטה על מיסוי רווחי היתר. גם ההשפעה של חברות הדירוג והסיכונים השונים עלולה להביא לפגיעה, אבל לבנקים יש מספיק עודפי הון כדי להתגבר על המכשולים". כך אומר בראיון ל"מעריב" המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי.

מתחילת המלחמה: 238 אלף ביקשו דמי אבטלה
אולי מגיע לכם כסף: עשרות אלפי נוטלי משכנתאות יקבלו החזרים

חחיאשוילי, שמונה ביוני 2023, מעוניין לנער את המערכת הבנקאית. המהלך העדכני המתוכנן - האפשרות לגופים חוץ־בנקאיים לגייס פיקדונות, לתת אשראי ולהפוך בפועל לבנק. ביקשתי לשמוע ממנו פרטים נוספים על התחרות במערכת ומצב הרווחיות.

השיחה התקיימה ביום שבו ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) הטיח בבנק ישראל: "אם תמשיכו להתעלם מהכנסת כמו שנעשה עד כה, נייצר הצעות חוק שיטרילו אתכם ולא נרפה".

המפקח: "אנחנו חושבים על המהלך להגדלת התחרות זה מספר חודשים, וללא קשר להתקפה בכנסת. כשנכנסתי לתפקיד, רציתי לראות מה עוד ניתן לעשות. עשינו מספר צעדים, ורצינו להביא צעד תשתיתי נוסף. אסור ליפול למלכודת שלפיה אין תחרות בין הבנקים".

בתשובה לשאלה לאילו גופים מתכוון בנק ישראל להעניק רישיונות בנק הוא מוסיף: "אנחנו מכוונים לחברות כרטיסי האשראי, שכבר פנו אליי בבקשה לאפשר להן לגייס פיקדונות. אנחנו פתוחים להצעות גם מגופים המפוקחים על ידי רשות שוק ההון. בנוגע לשאלתך האם עולם הבנקאות ייפתח גם לחברות הביטוח, זאת שאלה שנצטרף לבחון. בעבר חשבנו שנכון שלבנקים יהיו גם סוכנויות ביטוח, ואנחנו רוצים לחדד את זה בהמלצות שלנו".

לדבריו, "אנחנו מעוניינים בגופים יציבים, ושהכספים שיופקדו בהם יהיו בטוחים. לא נתפשר על כספי המפקידים. מי שמגייס פיקדונות חייב להיות מפוקח תחת רישיון בנקאי. נסנן מראש גופים לא מתאימים".

על מגבלות השכר בבנקים הוסיף: "היום קיימות מגבלות שכר לתאגידים בנקאיים, ואלה יחולו גם על כל מי שיהיה לו רישיון בנק. ייתכן שזה חסם לקבלת רישיון בנקאי, וצריך לבחון גם את הנקודה הזאת".

על הטלת מס רווחי היתר הוסיף: "לכולם יש מטרה לעודד כניסה של גופים נוספים למערכת הבנקאות. ברור שמיסוי יכול להיות צעד מנוגד למהלך. הבענו את העמדה שלפיה מס סקטוריאלי הוא בעייתי, ואפשר להגדיל את הכנסות המדינה במיסוי רחב וחכם. בשנתיים האחרונות נהנו הבנקים מרווחיות גבוהה, שאינה צפויה להמשך לאורך זמן. בשנה הקרובה תגיע המערכת לרמת רווחיות סבירה. אני לא יכול לנקוב מה היא תשואה סבירה על ההון. אני לא רוצה להתחייב לתשואה, אלא לתחרות".

הראיון המלא יפורסם מחרתיים במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"