יום השבתון בבחירות לרשויות המקומיות שמתקיים היום (שלישי) צפוי לעלות למשק כ-3 מיליארד שקל. כך מעריכים באיגוד לשכות המסחר ובהתאחדות התעשיינים. אורכו של יום השבתון הוא כשעות פתיחת הקלפיות: משבע בבוקר עד 22 בערב. בעזרת עו"ד שירן הורוביץ ממשרד עורכי הדין ויינברגר ברטנטל ושות' הכנו מדריך שאלות תשובות לזכויות העובדים ביום הזה.

היום יש יום שבתון. מה זה אומר?
הבחירות נערכות ב-197 עיריות ומועצות מקומיות וב-44 מועצות אזוריות. כ-11,614 קלפיות יעמדו לרשות ציבור הבוחרים ויכללו קלפיות נגישות מיוחדות. ברוב מקומות העבודה מדובר ביום חופש בתשלום מלא על חשבון המעסיק, ואילו במקומות עבודה חיוניים מדובר ביום עבודה רגיל, עם תשלום מוגדל.

האם כל עובד זכאי שהמעסיק יכיר לו ביום הבחירות כיום שבתון?
כל העובדים זכאים ליום שבתון, למעט עובדים חיוניים שנדרשים לעבוד כרגיל ביום השבתון. יום שבתון יחול גם על עובדים הרשומים בפנקס בוחרים של הרשויות המקומיות, אף אם מקום עבודתם הוא ברשות מקומית שלא חל בה יום שבתון.

יש עובדים שלא זכאים לשבתון?
כל מי שעבד במקום העבודה לפחות 14 ימים לפני יום הבחירות זכאי ליום שבתון. בפסיקות השונות של בתי הדין לעבודה אין אחידות אם מדובר ב-14 ימי עבודה, או 14 ימים קלנדריים. ברוב המוחלט של המקרים הפרשנות היא לטובת העובדים.

אילו מקומות ימשיכו לעבוד כרגיל?
עובדי מערכת הבחירות, שירותי תחבורה, חניונים, תחנות דלק, בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות, שירותי תקשורת, מפעלי מים וחשמל, אספקת דלק והעברתו, תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים, עיתונות, רדיו וטלוויזיה, הובלת לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב, חנויות לממכר מזון, אפיית לחם וייצור מוצרי חלב, בתי חולים ושירותי בריאות אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם, שירותי קבורה, מערכת בתי המשפט לצורך קיום דיונים בסעדים דחופים וכן מעצרים דחופים, וכל השירותים האחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת.

עו''ד שירן הורוביץ הללי (צילום: ורד פרקש)
עו''ד שירן הורוביץ הללי (צילום: ורד פרקש)

באילו רשויות לא יתקיימו בחירות?
במחוז הדרום: אשכול, שדרות, שדות הנגב, שער הנגב, חוף אשקלון. במחוז הצפון: קריית שמונה, שלומי, גליל עליון, מבואות חרמון, מרום הגליל, מעלה יוסף, ומטה אשר.

מעסיק יכול לחייב את העובדים לעבוד ביום השבתון?
יש להבחין בין עובדים המוגדרים כחיוניים לאלו שלא. אם מדובר בשירות ציבורי שנקבע שיעבוד כסדרו, המעסיק רשאי לכאורה לחייב את העובד לעבוד כרגיל ביום השבתון. ככל שלא מדובר בשירות ציבורי, המעסיק לא רשאי לכאורה לחייב את העובד לעבוד ביום שבתון. ככל שעובד מעוניין לעבוד ביום שבתון, עליו לקבל את אישורו של המעסיק. על המעסיק מוטלת החובה לאפשר לכל אחד מהעובדים לבחור ולהיבחר.

מה השכר לעבודה ביום הבחירות?
הזכאות לשכר תלויה בהתקיימותם של כמה תנאים: העובד עבד 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות כאמור, והעובד היה אמור לעבוד אלמלא היה זה יום שבתון. עם זאת, אין זה אומר כי העובד בהכרח יקבל על כך תשלום מוגדל, וזאת בהתאם להלך הרוח של הפסיקות השונות של בתי הדין לעבודה, בהן אין דעה אחידה בעניין הזה. יש פסיקות רבות של בתי הדין האזוריים לעבודה בהן הוגדר שכר של 150% או 200%, אך קיימות גם פסיקות בהן נקבע כי העובד זכאי לשכרו הרגיל בלבד.

בהנחיית הממונה על יחסי עבודה במשרד התמ"ת בשנת 2012, נקבע כי מעסיקים נדרשים לשלם שכר לעובדים ביום שבתון בשיעור של כ-200% עבור עבודה בפועל ביום הבחירות, או לחלופין שכר רגיל בתוספת שעות חופשה עבור שעות העבודה בפועל ביום הבחירות. הנחיות אלו מבוססות, בין היתר, על נוהג שהשתרש בין ארגוני המעסיקים והעובדים. מומלץ למעסיק לסכם מראש עם העובדים את התמורה שתשולם להם עבור עבודתם ביום השבתון, ובכך להימנע מחילוקי דעות בעניין זה.

מה לגבי מי שנמצאים בימי מחלה/ חופשה/מילואים בזמן יום השבתון?
עובד שנמצא בחופשה, מחלה או מילואים, ובלאו הכי לא איבד יום עבודה בעקבות הבחירות, לא יהיה זכאי לתשלום כפול. ככל שישולם לעובד תשלום בגין אחת מהסיבות הללו, הוא לא יקבל תשלום נוסף בגין יום השבתון.

מותר לעבוד בעבודה אחרת ביום הבחירות?
באופן עקרוני לא קיים איסור לעבוד בעבודה אחרת, אלא במקרים שבהם נקבע מפורשות בהסכם העסקה של העובד כי אינו רשאי לעבוד במקומות נוספים, ואז עבודה ביום הבחירות תותנה באישור מראש של המעסיק, בדגש על מקומות עבודה שבהם יש סעיפי התניית תחרות.