נופר יעקב, יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות, התראיינה היום (שני) ב-103FM, לאחר החלטת בנק ישראל שלא להוריד את הריבית, ולהשאיר אותה על 4.5%. "הציבור חנוק. אנחנו מרגישים אותו. אנחנו יום-יום נפגשים עם המשפחות והציבור בהחלט ממתין להפחתת ריבית והקושי של נוטלי המשכנאות עולה מיום ליום", ציינה. 

ממתין לניצחון המוחלט: הסיבות בעטיין החליט הנגיד שלא להוריד את הריבית
"אי הוודאות לגבי המלחמה גדולה": הריבית במשק נותרה ללא שינוי

יעקב המשיכה להסביר את דבריה: "המגמה היא דרמטית וראינו את העלייה המשמעותית בפיגורים מתחילת המלחמה, ובאמת עכשיו הנתונים הם קצת מטעים כי עכשיו 90 יום אחורה, נכנסות הקפאות המשכנתה ולכן אנחנו רואים התמתנות בעניין הזה.

אבל יש כמה נתונים שבהחלט מצביעים על מצוקה אמיתית של משקי הבית, אחד מהם זה הפיגורים, השני זה הגידול בהלוואות לכל מטרה ואנחנו רואים שלציבור קשה להתמודד עם נטל ההלוואות והעלייה בהחזרים החודשיים ובהחלט הנתונים האלה מדאיגים ומגיעים אלינו גם בקו החם שלנו הרבה פניות של משפחות שאומרות, 'בקרוב מסתיים כל נושא ההקלות, מה יקרה ביום שאחרי?' יצטרכו להתמודד עם החזרים גבוהים יותר ושואלים - 'איך אפשר להתמודד עם המצב הזה?'".

על אף תקופת המלחמה, היא טענה כי מדובר בתקופה טובה לבצע רכישות של דירות: "מבחינת הרוכשים, השוק הוא בהחלט מעולה, מבחינת היכולת שלהם לנהל מו"מ. יש כבר ירידת מחירים שאנחנו מרגישים בשטח. המלחמה על כל לקוח מבחינת ריביות ומשכנתאות היא מאוד דרמטית ואני חושבת שזה זמן טוב לבצע עסקאות. מי שצריך למכור בשלב הזה, קצת פחות".

אילו אופציות לפעולה יש בכלל כדי להקל על התזרים?
"כרגע, ההקפאה היא פתרון כדי לאפשר מצב של אתנחתה מהתשלומים כדי לעשות ארגון מחדש למערכת הפיננסית במשק הבית ולבדוק מה האפשרויות שעומדות בפנינו".