בנק ישראל החליט אתמול להותיר את הריבית ללא שינוי על 4.5%. בדברי הנגיד שהסביר את ההחלטה בלטו הדברים הבאים: האינפלציה אמנם ירדה אבל נתוני המאקרו טובים ותקציב המדינה הותאם.

הימם את כל האנליסטים: זו הסיבה שבחר הנגיד לא להוריד את הריבית
"החלטה שלא הייתה ברורה מאליה": מדוע למרות הכל הריבית לא ירדה?

בקצרה: האינפלציה אכן התכנסה לתוך היעד הממשלתי שנע בין אחוז לשלושה אחוזים ואם נסתכל על מגמת האינפלציה כפי שהיא מחושבת שלושה חודשים לאחור, נגלה שהיא קרובה יותר לתחתית היעד הממשלתי (1.1% בלבד). אבל רוב החזאים הכלכליים צופים אינפלציה מעל היעד הממשלתי ולמצער, סמוך מאוד לתקרת היעד (2.8%).

נתוני המאקרו טובים. אפילו מאוד טובים. האבטלה שבה וצנחה. השקל חזר לרמה בה נסחר לפני שנה, לפני שמישהו בכלל חשב על עזה. ואפילו הורדת דירוג האשראי על ידי מודי'ס לא הצליחה "להוריד" למשק הישראלי. אבל הצמיחה ב-2023, בגלל הרבעון האחרון, רבעון הניצחון, הסתכמה ב-2% בלבד. פחות מהגידול הטבעי.

ותקציב המדינה אכן הותאם למציאות שהשתנתה. ועל אף הגירעון לא נפרצה משמעת החזר החוב של המדינה ויחס החוב-תוצר של ישראל הוא מהטובים בעולם. אבל איש לא יודע מה יקרה אם הלחימה בחזית הצפונית תתעצם ותהפוך למלחמה של ממש. לנוכח כל האמור לעיל בחר בנק ישראל להישאר עם שתי רגליים על הגדר בבחינת "שב ואל תעשה – עדיף". בקיצור, בבנק יושבים ומחכים להתפתחויות ובינתיים פועלים לצמצם את פגיעתה הרעה של המלחמה הן מבחינה מוניטארית והן מבחינת יציבות המחירים.

ועדיין אני רוצה להסב את תשומת הלב לשני שיקולים נוספים להותרת הריבית על כנה ואני די משוכנע שכאשר יפרסם את הבנק את פרוטוקולי דיוני הריבית, נמצא בהם לפחות שיקול אחד מהשניים. השיקולים הנוספים הם פער הריביות בין ישראל הקטנה, אמריקה הגדולה ואירופה הבינונית והמחסנית של בנק ישראל.

פער הריביות: נכון להיום יש פער ריבית קטן שלא מבריח מכאן משקיעים. אך ביום בו יבחר בנק ישראל להוריד את הריבית כשבארצות הברית ואירופה מעדיפים להמתין עם הפחתות הריבית, יגדל הפער והדבר עלול לגרום למשקיעים רבים להעדיף את תשואת הריבית שמוצעת להם בדולר או ביורו ולא בשקל. וכשכסף נזיל ומהיר יוצא, גם השקעות ארוכות טווח חוות ירידה.

ומה הסיפור של המחסנית? לא אחד ולא שניים מהגיבורים שנפלו בשמחת תורה נפלו בגלל שלא נותרו להם כדורים במחסנית. בנק ישראל לא רוצה ליפול חלילה במקרה של מלחמה חזיתית עם ארגון הטרור השיעי חיזבאללה מצפון. הוא שומר לעצמו במחסנית כמה כדורי הורדת ריבית למקרה שהמשק ייכנס למיתון חלילה ויהיה צורך לתת לו זריקת עידוד בדמות כסף זול יותר שיתמרץ את הפעילות המשקית.

ועוד משהו קטן לסיום שגם הנגיד התייחס אליו. ישראל היא מדינה למודת מבצעים, מלחמות וסתם צרות. משנה לשנה מתברר שלפחות בכל מה שקשור לכלכלה, ישראל בוודאי מנצחת. עם כל סבב כזה, מתגלים עוד ועוד כוחות ועוצמות במשק הישראלי שכמו פיתח לעצמו שריון ויכולת שרידות גבוהה מאוד. נראה לי שגם זה יכול להיות שיקול בהחלטות.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.