האם ענקית הריהוט השבדית איקאה תצליח להחיות את הקניונים? רבים מהקניונים בעולם מתקשים בתקופה האחרונה, אבל באיקאה מאמינים שאפשר להכניס אליהם "חיים חדשים".

קבוצת אינגקה, המפעילה של רוב חנויות איקאה בעולם, הקימה אימפריית קניונים משלה בשנים האחרונות, המשתרעת מסין לאירופה ולארה"ב, והיא רוצה לרכוש עוד מיקומים כחלק מהמאמץ לגוון את עסקיה מעבר לקמעונאות. כך פורסם בוול סטריט ג'ורנל.

התוכנית של החברה היא למצב את הקניונים שלה עם חנות איקאה ואז לנסות למשוך קונים פוטנציאליים נוספים עם תוספות כמו מרחבי עבודה משותפים, אולמות אוכל סקנדינביים ואזורי משחק לילדים. "אנשים מחפשים מקומות שמציעים הרבה יותר, לא רק קניות", אמרה סינדי אנדרסן, המנכ"לית של אינגקה סנטרס, הזרוע הנדל"נית של החברה. "אם אתה נותן עוד סיבות לביקור, אנשים יבואו".

רבים מהקניונים חווים דעיכה בשנים האחרונות ככל שהצרכנים עוברים לחנויות קרובות לבית וקונים יותר באונליין. תנועת הלקוחות בקניונים בארה"ב ירדה בממוצע ב-4% ב-2023 לעומת השנה הקודמת, והיא נמוכה בכ-12% מהרמה של 2019. כך לפי נתוני ספק הנדל"ן גרין סטריט.
חלק מהקמעונאים הקטינו את הנוכחות שלהם בקניונים סגורים, ועברו במקום זאת למרכזי קניות או מיקומים במרכז העיר. ובכל זאת, מפעילת איקאה בונה על הקניון. למרות שמכרה את 14 הקניונים שלה ברוסיה בשנה שעברה בעקבות הפלישה לאוקראינה, לאינגקה עדיין יש 38 קניונים ב-15 מדינות.

אינגקה פתחה את הקניון הראשון שלה בשנת 1973 בשבדיה, יחד עם חנות איקאה. בשנים האחרונות הרחיבה החברה את עסקי הנדל"ן שלה, פתחה שורה של קניונים חדשים, ואומרת שהיא מחפשת באופן אקטיבי לרכוש ולפתח עוד מיקומים, כולל בארה"ב. החברה מחפשת קניונים עם דיירים קמעונאיים קיימים חזקים אך עם פוטנציאל פיתוח.

התוספת האחרונה שלה היא קניון בברייטון אנגליה, שנרכש בנובמבר האחרון תמורת 145 מיליון ליש"ט. המותגים שכבר פעלו בקניון כללו את אפל וזארה, בעוד חנות כלבו ריקה סיפקה מיקום טוב לחנות איקאה. אנליסטים בתחום הנדל"ן העריכו שהנכס בברייטון שווה כיום 250 מיליון ליש"ט - סימן שקונים כמו אינגקה יכולים למצוא מציאות אם הם מוכנים לשאת בסיכון של רכישת נכס לא אופנתי.

החברה מתכננת בקרוב לפתוח קניונים בסין ובהודו. בצפון אמריקה היא מפעילה קניונים בטורונטו ובסן פרנסיסקו. היא רכשה את האחרון ב-2020 ופתחה אותו בשנה שעברה. לדברי קמרון ביירד, סגן נשיא בכיר בחברת הייעוץ הנדל"נית איוויסון יאנג בסן פרנסיסקו. בזמן שהרבה קניונים נכשלים, "יש בריחה לאיכות. אנשים מחפשים יותר מרכז חיים והתכנסות - אתה לא פשוט קונה דברים והולך הביתה".

המשיכה של אינגקה לקניונים התרחשה גם בזכות המצאת חנות איקאה בפורמט קומפקטי, שתוכננה עבור מרכזי הערים ולא עבור המחסנים הפרבריים הטיפוסיים שלה. איקאה מפעילה חנויות במרכזי הערים ברחבי העולם כדי למשוך קהל עירוני שהיא מאמינה שאינו מקבל מענה במיקומים מחוץ לעיר. אינגקה מעדיפה לפתוח חנויות איקאה במרכזי ערים בנכסים שבבעלותה, שם יש לה יד חופשית לבנות אותם לפי המפרטים המועדפים עליה והיא גם לא צריכה לשלם שכר דירה.

גם לפני מגפת הקורונה אינגקה הבינה שיש צורך לעדכן את הקניון ולמצוא דרכים חדשות למשוך מבקרים. לדברי אנדרסן, "מדובר לא רק בהשכרת שטח, אלא בהפעלתו והפיכתו לחי הרבה יותר". זה כולל שימוש בקניון כמרחב אירועים ועידוד כניסת עסקי שירות כמו מספרות ומרכזים רפואיים לצד מותגי קמעונאות. אמצעי נוסף הוא הכנסת מותג העבודה המשותפת החדש Hej! Workshop.

אינגקה פתחה לאחרונה את ה-Hej (שלום) השלישי שלה בקניון במרכז סן פרנסיסקו. עם קיבולת ל-500 עובדים, ובמחיר של 399 דולר בחודש, מרחב המשרדים המשותף מצויד בריהוט איקאה מלא, כולל אזורי ספה למנוחה. הקניון בסן פרנסיסקו גם יהיה הראשון שיארח את Saluhall, אולם המזון החדש של אינגקה, שאמור להיפתח באביב. עם מטבח סקנדינבי כהשראה, התפריט יהיה צמחוני ברובו וישתמש בספקים מקומיים. מוקדי משיכה נוספים הם אזורי משחק לילדים - כולל SpaceLab שמציע פעילויות יצירה בנושא חלל - ומרכזי תיקונים לבגדים ומוצרים אחרים.

מפעילת איקאה מציינת שהשינויים הללו הוכיחו את עצמם, עם עלייה במספר המבקרים בקניונים של החברה. לדוגמה, התנועה בקניון של אינגקה בלונדון כמעט הוכפלה בשנה שעברה לעומת השנה שלפני כן.