לפני כמעט חודש המתין בתיבת הדואר שלי מכתב ועליו לוגו של רשות החניה בני ברק, עם הכותרת "דרישת תשלום חוב – התראה לפני נקיטת הוצאה לפועל". זו הייתה הפעם הראשונה שבה קיבלתי את ההודעה על הקנס, שמתייחס לנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ברחוב בן גוריון, שנטען כי בוצעה במהלך 2022, ולפיכך צבר ריביות בשל הפיגור לכאורה בתשלום. בבדיקה מול הדואר התברר כי הדוח המקורי הועבר אליו עוד באוקטובר 2022, אך לא נשלח אליי מעולם. 

במהלך בירור הנושא, התברר שאני לא היחידה שבתיבת הדואר שלה חיכה לאחרונה מכתב דומה מרשות החניה בני ברק. מסתבר שנהגים רבים נופלים בין הכיסאות: העירייה שולחת הודעה אחת, פריט הדואר מסיבות שונות לא נמסר לנמען ואף שהעירייה אמורה לקבל עדכון על כל דבר דואר שלא נמסר, ההודעה הבאה שהיא שולחת, כעבור שנה, שנתיים ולפעמים גם יותר, היא זו שאליה מצורפת התראה לפני נקיטת הליכי הוצאה לפועל, כשכבר אין באפשרות הנהגים לעשות דבר מלבד לשלם, כשלעתים מדובר במספר דוחות בבת אחת. 

נציין כי פניות של נהגים לרשות החניה בני ברק בטענה שלא קיבלו את הדוח המקורי נענות לרוב בביטול הריביות על הפיגור בתשלום. עם זאת, בשל הזמן הרב שחלף ברשות החניה מסבירים לנהגים שכבר אין באפשרותם לערער על הדוח עצמו, או לבקש להישפט, והם נדרשים לשלם את הקנס המקורי באופן מיידי.

בדואר מסרו בתגובה כי "כשמדובר בלקוח גדול כמו עירייה, ששולח עשרות אלפי מכתבים רשומים בשנה, מועבר לשולח עדכון בנוגע לסטטוס הפריט - האם הוא נמסר, אבד מסיבה כלשהי, או הוחזר לשולח. אין לדואר אפשרות לעדכן את הנמען בסמס על מכתב רשום שממתין בסניף, מכיוון שהמספר הנייד של הנמען לא מועבר לדואר על ידי השולח". 

בתחומה של עיריית בני ברק עוברים מספר צירים מרכזיים, שמשמשים את תושבי ועובדי האזור, הראשיים שבהם הם דרך ז'בוטינסקי ודרך בן גוריון, שבהן מוצבות מצלמות אכיפה של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית. האכיפה חשובה למען הסדר הטוב, בטח בצירים כל כך מרכזיים, שעוברים בהם נהגים רבים וקווי אוטובוס רבים. מטבע הדברים, בצירים האלה ניתנים דוחות רבים לנהגים שאינם תושבי העיר, שעובדים באזור או מגיעים לאחד ממתחמי העסקים הרבים בו, ולכן, גם אם העירייה שולחת, כפי שהיא טוענת, הודעות גם לטלפון או לדואר האלקטרוני שמצויים אצלה במאגר, מדובר ככל הנראה בהודעות לתושבי העיר בלבד ולא לנהגים שאינם תושבי העיר.

נהגת שהעדיפה שלא להיחשף בשמה קיבלה לאחרונה הודעה על חוב על סך 13 אלף שקל והתראה לפני נקיטת הליכי הוצאה לפועל. "קיבלתי דוח עם רשימה של 15 דוחות מיוני 2021", היא מספרת. "זה הרי ברור שאם הייתי מקבלת דוח לא הייתי עושה את זה יותר. אני טוענת שלא היה שם תמרור, שלטים או סימונים על הכביש, כי זה היה בתקופת העבודות של הרכבת הקלה. אם אני אשמה - אשלם. אבל אתם לא יכולים להיזכר שלוש שנים אחרי, כי עכשיו לכי תוכיחי שאין לך אחות. איך זה שהם לא צריכים לקבל אישור מסירה? הם לא חייבים להוכיח כלום". בעקבות פניית "מעריב" רשות החניה הפחיתה משמעותית את סכום הקנס והיא חויבה לשלם 1,000 שקל בלבד.

גם שרון מתל-אביב קיבלה דרישת תשלום חוב והתראה לפני הוצאה לפועל בשל עבירה שנטען כי בוצעה בשטח בני ברק בספטמבר 2022. "אדם כמוני ישר נלחץ כשהוא רואה התראה לפני הוצאה לפועל", היא אומרת. גם היא, כמובן, לא קיבלה את הדוח המקורי: "בעירייה אמרו שהם לא צריכים להוכיח לפי חוק שקיבלתי את הקנס המקורי. אמרתי לעצמי שזה לא הגיוני ושאלך לעיריית בני ברק לדבר איתם. אני מגיעה לעירייה, פונה למישהי שעובדת ברשות החניה וישר היא אומרת לי 'אז תשלמי לי 264 שקל', ומוסיפה שאם הייתי 'רק' מתקשרת ולא מגיעה הם לא היו מורידים לי את הסכום. לא קיבלתי הסבר מניח את הדעת לסכום החדש שנקבע, 264 שקל במקום 500, שזה גובה הקנס המקורי, אבל לא רציתי לשאול למה, כבר לא התעמקתי, פשוט שילמתי 264 שקל. אבל עצם זה שהיא הורידה לי בקלות את הסכום אומר שיש סיכוי לא קטן שהדוח הזה הוא חארטה. אין מצב שהם סתם מוותרים. זו שיטת מצליח, ולך כאזרח אין אפשרות לעשות כלום. אני לא יודעת אם זה יותר מעצבן או יותר מנחם שיש כל כך הרבה אנשים שחוו את זה כמוני".

חגית ויינר קיבלה דוח על סך 1,850 שקל בגין שתי נסיעות בנתיב תחבורה ציבורית שבוצעו לכאורה ביולי 2021. "כשהתקשרתי אליהם הם טענו ששלחו לי שלוש פעמים דואר", היא מספרת. "יכול להיות שעשיתי עבירת תנועה, ואקח עליה אחריות, אבל אל תשלחו לי התראות לפני הוצאה לפועל כאילו אנחנו בשוק השחור. זו תחושה נוראית, כאילו פשעתי".

חיים קרופניק קיבל לאחרונה דוח על נסיעה לכאורה בנתיב תחבורה ציבורית ביולי 2021, "ואני לא יודע כמה זה חוקי", הוא אומר. לדבריו, "באותה תקופה זה אכן היה נתיב הנסיעה שלי, המקום שבו צולמתי נוסע בנת"צ הוא לפני פנייה ימינה, שדורשת מעבר בנת"צ. אם ביצעתי פנייה ימינה, אז זה לא דוח חוקי. ובכלל, מוזר לי שמציבים מצלמה במקום שבו יש פנייה ימינה. הבעיה היא שכרגע אני כבר לא יכול להישפט או לערער. נסעתי שם המון פעמים, ואני מפחד לקבל עוד דוחות".

"העירייה יודעת שהמשמעות היחידה של הדוחות האלה עבור האזרח היא כסף, שלא כמו בדוחות משטרה שם הנהג צובר לחובתו נקודות חובה שככל שהנהג לא יטפל בדוח בפָן המשפטי - התוצאה בסוף תהיה שלילת רשיון הנהיגה", מסביר עו"ד בנימין חסיד ממודיעין עילית המתמחה בדיני תעבורה ובמשפט הפלילי. "הבעיה היא שהצדק המשפטי היבש נמצא לטענתם לצדם".

אתה נתקל בזה בעיריות נוספות? 
"בשנה האחרונה נתקלתי בזה גם בעיריית ירושלים, אבל לא נתקלתי בזה בעיריות אחרות. אם היה פונה אליי מישהו אחד, זה משהו שיכול לקרות. אבל פנו אליי בחודשים האחרונים עשרות ואפילו מאות אנשים עם סיפור דומה. אני לא מייצג מקרים כאלה, כי זה לא שווה לי ולא שווה ללקוח. אני רק מנסה לעזור לאנשים". 

ומה אתה מייעץ להם?
"אני לא מאמין שהמערכת הזו באמת רוצה לעזור. זה לא מעניין אותם, אני רואה את התגובות שהם נותנים לאנשים. ככל שהבן אדם 'מתמסכן' יותר, יש סיכוי שמישהו שם יחליט לבוא לקראתו ולכן אני מציע לנסות להסביר. אבל גם זה באופן מוגבל, לא חזר אליי מישהו מהאנשים שפנו אליי עם הצלחה מסחררת מול העירייה".

אז לאזרח אין שום דבר לעשות במצב כזה?
"אם את קונה במכולת השכונתית מתחת לבית חלב בפיקוח ממשלתי במחיר יקר יותר, את יכולה לתבוע את בעל המכולת בתביעה אזרחית או ייצוגית - מדובר בתביעות של מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים. לעומת זאת, אם העירייה גובה סכום לא מוצדק, אז גם אם את רוצה לתבוע אותה ייצוגית, יש תנאים מגבילים והחוק אף נותן לעירייה אופציה לתקן את העוול שנעשה. והם יודעים שאין לך מה לעשות נגדם, ולכן הם פועלים בתחום האפור".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "חובת העירייה על פי חוק לשלוח הודעה על מתן דוח לכתובת הרשומה במשרד הפנים של בעל הדוח. לרשות החניה מעקב ממוחשב אחרי תהליך השליחה, ויש בידה את אישורי המשלוח. בכל אופן, מדיניות התביעה היא להקל במקרים בהם נטען לאי קבלת דבר הדואר, ולאפשר תשלום המקור + הוצאות הגבייה. הסכומים/הריביות נקבעים על פי חוק, ואין לעירייה יכולת השפעה עליהם. עיריית בני ברק פועלת באופן מלא ובהתאם לחוק באופן העדכון והיידוע למקבלי הקנסות, בהתאם למידע המופיע ברשומות משרד הפנים. רשות החניה פועלת ליידע את החייבים גם באמצעים נוספים כמו הודעות אס.אמ.אס והודעות דוא"ל במקרה שמופיעים ברשומות העירוניות ויש אישור מוקדם לקבלת הודעות. במקרים המצוינים, נשמח לקבל את מספרי הדוחות המפורטים לבדיקת משלוח העדכון וקבלתו. יחד עם זאת, לנוכח הפנייה והיעדר העדכון המוקדם של המערער, בוטלו האגרות וצומצם החיוב באופן ניכר בהתאם להחלטת התובע העירוני".