העלייה במחירי ביטוח הרכב היא תופעה עולמית, אבל הישראלים משלמים יותר מכולם. דוח של מכון המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי בחמש השנים האחרונות התייקרו מחירי ביטוח הרכב באירופה ב-14.9%, בישראל הם זינקו ב-28.5%. בשלוש השנים האחרונות ההתייקרות באירופה הייתה 12% ובישראל - 33%.

הזינוק בשיעור הגניבות בשנה האחרונה, בשיעור של יותר מ-40%, הביא לכך שבישראל יש שמונה דגמים פופולריים שבהם לפחות 1 מכל 100 מכוניות נגנבה בשנה שעברה, כשהשיאנים הם דגמי יונדאי איוניק 5 ו-6 החשמליים: 1 מכל 20 מכוניות נגנבו. הבוקר תדון הוועדה לביטחון לאומי בזינוק בגניבות הרכב ובהשפעה שלהם על מחירי הביטוח, בדיון שיזמה חברת הכנסת ויו"ר הוועדה לביטחון פנים לשעבר מירב בן ארי (יש עתיד). דוח המ.מ.מ, שהוכן לבקשת ח"כ בן ארי, מגלה עוד כי מחירי ביטוח הרכב גדלו בשנים האחרונות בשיעור גבוה בהרבה משיעור התייקרות מחירי הרכב, החדש והמשומש.

מינואר 2022 עד ינואר 2024 מחירי המכוניות החדשות התייקרו ב-6.7%, ומחירי המשומשות התייקרו ב-0.6%. ואילו תעריפי ביטוח הרכב התייקרו באותה תקופה ב-33%. התייקרות התעריפים גדולה אפילו משיעור התייקרות מחירי חלפי ותיקוני הרכב בעקבות תאונות - 18.3%.

הדוח מגלה גם איך מתחלקים תשלומי חברות הביטוח למבוטחים. ב-2022 שילמו החברות 6.6 מיליארד שקל עקב תביעות על תאונות דרכים, לעומת 700 מיליון שקל בלבד עקב גניבות רכב, ו-600 מיליון עקב תביעות אחרות. למרות זאת מדיווחי חברות הביטוח עולה כי עסקי ביטוח הרכב הם הפסדיים עבורן, ולכן הן ממשיכות להעלות מחירים. ב-2022 הן הפסידו 1.55 מיליארד שקל בתיקי הביטוח המקיף ו-201 מיליון שקל בביטוח חובה. למרות שערי השרון וחלק מערי גוש דן מוכרות ככאלה שבהן מתבצעות עיקר גניבות הרכב, נתוני המשטרה מגלים כי ב-2023 נגנבו בעיר דימונה כמעט פי 4 כלי רכב מאשר בשנת .2021 בכמה מיישובי השרון וגוש דן גדל מספר כלי הרכב שנגנבו פי 1.6 עד פי .2.4.

לעומת זאת, בערים בית-שמש, קריית אתא, נשר, עפולה ואום אל-פחם חלה ירידה במספר הרכבים שדווח על גניבתם באותה תקופה. ברוב אירועי הגניבה לא נעצרו חשודים. באלה שכן היה אחד, 55% מכתבי האישום הוגשו נגד אזרחים ישראלים, 44% נגד פלסטינים ואחוז בודד נגד זרים.