ביטקוין, המטבע הדיגיטלי המפורסם בעולם, נגע הבוקר לרגע בשער של 63,400 דולר והנה שוב חוזר הניגון וכולם מדברים קריפטו. כלל אצבע בתחום ההשקעות קובע שכאשר אנשים שלא מבינים בהשקעה מסוימת מתחילים לדבר עליה, כדאי לצאת ממנה משום שזו כבר נקודת השיא. במקרה של הביטקוין, שמשום מה מוגדר כמטבע, השאלה היא האם בכלל מדובר בהשקעה?

דוח של הכנסת: ביטוחי הרכב התייקרו בארץ פי 2 מאשר באירופה
מי הנשים הבאות שמוכנות להכות גלים בהיי-טק הישראלי?

וורן באפט, המשקיע האגדי המכונה "האורקל מאומהה", אמר לא פעם שהביטקוין אינו יותר מאשר אחיזת עיניים. "זו בסך הכל שיטה להעברת כסף", אמר באפט. ובדיוק כמו שאיש לא חשב שלפנקס צ'קים (מה זה?) יש שווי מעבר לערך הנייר, כך גם לביטקוין.

הביטקוין אינו מטבע משום שאיש לא היה נוטל משכנתא בביטקוין או חותם על חוזה צמוד ל"מטבע" שערכו קופץ בפראות משעה לשעה. מתחילת השבוע זינק מחיר הביטקוין ביותר מ-20% ומתחילת השנה ביותר מ-40%. מי היה לוקח משכנתא שמתייקרת בתוך חודשיים ב-40%?!
אז נכון שפה ושם יש חנויות ושירותים שמאפשרים תשלום בביטקוין אבל זה בשוליים, וגם כדאי לזכור שלא כל הבנקים בישראל מוכנים לקבל שקלים שמקורם בביטקוין.

גם מי שרואה את הביטקוין כסוג של מפלט מפני קריסה בבורסה, טועה ובענק. אדרבה, קיים מתאם די קרוב בין השניים ואפשר לראות שכמעט בכל פעם שהבורסה קרסה, גם מטבעות הקריפטו הלכו בעקבותיה. זה בולט במיוחד מול הביטקוין, שהוא המטבע הווירטואלי הגדול ביותר בקרב מטבעות הקריפטו.

מה גם שמאחורי הביטקוין אין מדינה שתוכל או תרצה לתמוך בו במקרה של עוד קריסה כפי שכבר ראינו מספר פעמים לאורך השנים. אין לו גב. כלומר, הוא לא מגובה בזהב או בנכסים בעלי ערך יציב. נכון שגם מטבעות הפיאט, מטבעות של בנקים מרכזיים, של מדינות, אינם מגובים בזהב זה עשרות שנים, אבל עדיין יש להם אבא ואמא ומי שיתמוך בהם ברוב המקרים.

ועוד לא כתבתי דבר על הפיל שבחדר – ההלבינג (halving) שעומד להתרחש בקרוב. ככל הנראה בחודש הבא. ההלבינג, חציית התמורה שמקבלים "כורי" הביטקוין תמורת כל מטבע שהם מפיקים, יקפיץ את שוויו של המטבע (כי יהיו פחות ופחות "כורים") בלי שום סיבה אמיתית שנובעת מהמטבע עצמו.

ההייפ של הימים האחרונים סביב הביטקוין הוא דווקא ההוכחה שכדאי למהר ולברוח. בוודאי לא להיכנס לתחום הזה. תחושת "פספוס הרכבת" שמגיעה באירועים כאלה עלולה לגרום לנו לעשות טעות שנובעת מרגשות ולא מניתוח שכלי.

לסיכום, רבים מרוכשי הביטקוין רואים בו אמצעי לרווח מהיר. רוצים לעשות עליו "סיבוב" ולצאת. ברוב המקרים, במיוחד כשהוא מגיע לשיא, הם אלה שעושים עליהם את הסיבוב. כבר ראינו איך זה נגמר בעבר כשהביטקוין צנח בחדות משער של 69 אלף דולר ל-6,000 דולר בתוך פחות משנה.

אם אתם שואלים אותי אם לרוץ ולקנות ביטקוין, יש לי רק מילה אחת לומר לכם – DON’T.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם