אשת העסקים שרי אריסון, קרן אדמונד ולילי ספרא משווייץ והפילנתרופ היהודי מניו יורק בוב גוטסמן הם התורמים הגדולים ביותר של גוף האשראי החברתי עוגן. תרומתו של כל אחד מהם נאמדת במיליוני דולרים.

יוזמה חדשה שתסייע לבעלי העסקים באשקלון
מעשנים? אתם עומדים לשלם על כך הרבה יותר

אריסון הייתה עד לפני כמה שנים בעלת בנק הפועלים ומאז היא ממעטת להשקיע במיזמים עסקיים. אדמונד ספרא היה בעבר בעל השליטה בבנק ספרא ומשפחתו שלטה גם בבנק הבינלאומי. עוגן מנוהלת על ידי שגיא בלשה ובתפקיד יו"ר דירקטוריון הקרן משמש אופיר עוזרי.

אריסון נחשבת היום לאישה העשירה בישראל, אבל היא מתמקדת בעיקר במיזמים חברתיים. עוגן הוא גוף אשראי חברתי ללא מטרות רווח. משנת הקמתה ב־1990 העניקה הקרן למשפחות, לעסקים קטנים ולמלכ"רים הלוואות בהיקף של 1.8 מיליארד שקל ובשנת 2023 העניקה 259.5 מיליון שקל. תיק האשראי שלה מסתכם נכון לסוף 2023 ב־500 מיליון שקל.

ההון העצמי של עוגן מסתכם בכ-450 מיליון שקל ומבוסס כולו על תרומות מפילנתרופים. נוסף על סכום זה, גויסו על ידי עוגן 200 מיליון שקלים בשתי הנפקות של איגרות חוב, מתוכם 150 מיליון שקל בהנפקת אג״ח ביוני 2023 בבורסת תל אביב, ו־50 מיליון שקל בהנפקת אג״ח פרטית בתחילת 2022 שבה השתתפו כמה גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים.

פעילות צוות הקרב של חטיבה 401 (צילום :דובר צה"ל)

עם הגופים המוסדיים שהשקיעו בהנפקה נמנים בנק הפועלים, קרן הפנסיה גלעד, חברת ניהול קופות הגמל מח"ר, מפעל הפיס, וחברת עתיד, המנהלת את קופות הגמל של עובדי האוניברסיטה העברית. המשקיעים הפרטיים בהנפקה כוללים את ליאון רקנאטי ובנו דניאל, יואל חשין ואמו רות, אסף חרל"פ, חנוך ברקת, יונתן קושיצקי ואנדרו גולדמן. בנוסף, לעוגן יש קווי אשראי בהיקף של 175 מיליון שקל מבנק הפועלים ובנק דיסקונט.

במהלך 2023 הגדיל עוגן ב־130% את עובדיו ומספרם במשרה מלאה מגיע ל־114. מתחילת 2024 נוספו 13 עובדים והבנק נמצא בהליכי גיוס של 22 עובדים נוספים. כדי לתת מענה להתרחבות כוח האדם, הועברו בשבוע שעבר משרדי ההנהלה למשרדים חדשים בקומה ה־15 של מגדל רם, הנמצא באזור העסקים של גבעת שאול בירושלים. ההשקעה נאמדת ב־5 מיליון שקל.

נתוני האשראי של עוגן בחודשים האחרונים מצביעים על ביקושי שיא להלוואות ללא ריבית מאז פרוץ המלחמה באוקטובר, במיוחד ביישובי הדרום והצפון הסמוכים לאזורי העימות. עוגן מעניק הלוואות ללא ריבית או בריבית מסובסדת בתנאים נוחים למשקי בית, לעסקים קטנים ולעמותות (מלכ״רים) שהמערכת הבנקאית מותירה ללא מענה או עם מענה חלקי. במסגרת תוכנית חירום שהשיק עוגן בעקבות המלחמה מקבלים יחידים ומשקי בית הלוואות של עד 60 אלף שקל ללא ריבית.