בנק ישראל הודיע היום (שני) כי הוא מאריך ומרחיב בפעם השלישית את מתווה הסיוע המקיף שאומץ על ידי הבנקים בהתמודדות עם השלכות מלחמת "חרבות ברזל".

דיווח: ביידן סירב לשוחח עם נתניהו לאחר תקרית משאית הסיוע בעזה
נסראללה התקפל? "הוא כבר מזמן לא מתכנן לבצע פעולה גדולה"

במטרה לסייע ללקוחות בהתמודדות עם השלכות המלחמה כשבוע לאחר תחילתה הודיע בנק ישראל על מתווה מקיף להקלה על נטל האשראי והעמלות, שאומץ על ידי הבנקים. בחלוף מספר שבועות מתחילת המלחמה ונוכח העובדה כי תושבי הצפון פונו מביתם, הורחב המתווה ונכללו בו גם תושבי הצפון. לאור הימשכות המלחמה, הודיע כאמור בנק ישראל על הארכת המתווה שאומץ על ידי הבנקים בשלושה חודשים, ועל הרחבתו לאוכלוסיות נוספות.

נכון ליום 31 בינואר 2024 נדחו כ-306 אלף הלוואות בסכום כולל של כ-5.5 מיליארדי שקלים. מתוך סך הדחיות, כ-40% הן דחיות של משקי בית, מרביתם בהלוואות לדיור, והיתר במגזר העסקי (מתוכם כ-40% לעסקים זעירים, 21% לעסקים קטנים והיתר לעסקים בינוניים וגדולים).

נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, אמר כי "מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל' נקט בנק ישראל בסט רחב של פעולות ותוכניות שמטרתן תמיכה בפעילות השווקים וסיוע למשקי בית ועסקים שנפגעו כדי לצלוח את התקופה. מתווה דחיית ההלוואות ויתר ההקלות שגיבש בנק ישראל, שאומצו על ידי המערכת הבנקאית, הינם חלק מסט הצעדים שהוביל בנק ישראל במלחמה".

"מדובר בצעד חשוב בהתמודדות הפיננסית של משקי הבית והעסקים הרבים שנפגעו באירועי ה-7 לאוקטובר ובמלחמה. המתווה מאפשר למשקי בית ולעסקים לגשר על אילוצים תזרימיים ולצלוח את התקופה הקשה. בכך תורם המתווה גם ליכולת של המשק כולו להתאושש בצורה טובה יותר מהקושי הכלכלי שפקד אותו. בנק ישראל ימשיך לנטר באופן שוטף את מצב המשק על רקע המלחמה ויפעל ככל הנדרש על מנת לתמוך בכלכלה ובמשק. אני מודה לצוות המקצועי בפיקוח על הבנקים שהוביל את הצעד המשמעותי ולמערכת הבנקאית שנרתמה למאמצי הסיוע ולהארכת המתווה פעם נוספת", הוסיף פרופ' ירון.