כבר מעל חודש וחצי שהביטקוין פועל כמעט רק בכיוון אחד – למעלה. אז מה גרם לעלייה של כ-50%, והאם זה יימשך? קודם כל בואו ניזכר מהו בעצם ביטקוין. תחשבו עליו כמו על כסף רגיל, רק שהוא לא מוחזק בכיס או בבנק - במקום זאת, הוא קיים דיגיטלית, ברשת האינטרנט. אם אנחנו רוצים להשוות אותו למשהו מוכר, אפשר לחשוב על זה כמו על כרטיס אשראי: ניתן לבצע עסקאות עם הביטקוין, רק שהוא לא מוכר לבנקים או לממשלות ואין מי ששולט בו.

זהירות, ביטקוין לוהט: כדאי לרוץ ולקנות את המטבע הדיגיטלי?

מה גרם לעליות התלולות של ביטקוין בתקופה האחרונה?

לפי ניתוח של אנליסטים בתחום, האירוע המשמעותי ביותר על מחיר הביטקוין התרחש ב-11 בינואר, כאשר אושרה תעודת סל (ETF)  לראשונה לביטקוין על ידי 11 מוסדות בורסאיים בוול סטריט. מה זה אומר? כעת נוכל אנחנו לקנות ולמכור ביטקוין דרך קרנות הסל הללו, בקלות רבה מה שיכניס יותר כסף לנכס הזה. זה כמו להכניס את הביטקוין לשוק ההון או כמו להוסיף עוד מדף לארון שלך.

יש האומרים שזה האירוע הגדול ביותר בתולדות 15 שנותיו של הביטקוין. במציאות בה מנהלות הנכסים הגדולות בעולם, חברות כמו בלאקרוק ופידליטי שמנהלות יחדיו לבדן כ-14 טריליון דולר, משווקות ללקוחתיהן גם את הביטקוין, המשמעות היא שגל של כסף חדש ומוסדי עושה דרכו לרכוש ביטקוין כבר כעת. למעשה הביטקוין שחיפש את דרכו לכיוון הכסף המוסדי הגדול, נכנס לפני חודש וחצי בדלת הראשית עם שטיח אדום ושלטי "ברוך הבא" בכניסה. 

הגורם השני לעליות במחיר הביטקוין הוא טכני: בעוד כחודש וחצי, ב-20 באפריל 2024, יתרחש אירוע המכונה אירוע החצייה (HALVING) של הביטקוין. מדובר באירוע טכני, שקורה אוטומטית לפי פרוטוקול הביטקוין, אחת לארבע שנים, בפרק זמן קבוע מראש. מה קורה באותו אירוע? כמות הביטקוין שנוצרת בכל יום נחתכת בחצי, וכתוצאה הביטקוין נהפך ליותר קשה להשגה כי ההיצע שלו מצטמצם. במילים אחרות, יהיה פחות ביטקוין בשוק, וזה יכול להביא לעליית מחירו. 

שילוב שני האירועים הללו, בהם מצד אחד לפני חודש וחצי הביקוש לביטקוין עלה משמעותית, מול האירוע הצפוי בעוד חודש בו ההיצע יצומצם משמעותית, עשוי לפי האנליסטים להזניק את המחיר. 

המשקיעים המתוחכמים ערים לכך, וההערכות הן שכסף מתוחכם מסתער כבר כעת על הביטקוין, והרכישות בתקופה האחרונה נובעות מהסיבות הללו.

איציק יהושע (צילום: פרטי)
איציק יהושע (צילום: פרטי)

איציק יהושע הוא דירקטור מכירות בבית השקעות SILVER CASTLE לנכסים דיגטליים (חברה ציבורית בבורסה בתל אביב), ומייסד-שותף בפודקאסט "חופשי ומבוזר – על קריפטו, בלוקצ'ין וכלכלה חופשית". אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג