"עוד הצלחה כזו ואבדנו. עכשיו אנחנו מסובכים בעוד 8 מיליארד דולר של חוב להרבה מאוד שנים ובריבית מאוד גבוהה", כך אומר בראיון ל"מעריב" היום (חמישי) פרופ' ירון זליכה, ראש בית הספר לחשבונאות כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו והחשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, בהתייחס להנפקת האג"ח של האוצר בחו"ל שלשום.

הביקושים הגבוהים בהיסטוריה: המדינה גייסה 8 מיליארד דולר בחו"ל

לדבריו, "זה גובל בבדיחה מכיוון שהמרווח שנקבע בהנפקה מאוד מאוד גבוה. הם היו צריכים להגדיר הצלחה אם היו מנפיקים במרווח של 100 נקודות בסיס מעל הטרז'רי האמריקאי ולא 175 נקודות. זה כמו שהבית שלך שווה 2 מיליון שקל ואתה מוכר אותו ב-1.8 מיליון שקל ובמכרז ניגשים 200 מועמדים. איזו הצלחה זו?", תהה.

איך זה היה אמור להתבצע?
"ההצלחה לא נמדדת בהיקף הביקושים אלא במחיר. המחיר של ההנפקה מאוד גבוה עם ריבית גבוהה ופער מאוד משמעותי בין הריבית הישראלית לאמריקאית. המחיר משקף רמת דירוג עוד יותר נמוכה מזו שקבעה לנו מוד'יס. חוצפה לקרוא לזה הצלחה".

פרופ' ירון זליכה  (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)

במה הכסף הזה אמור לשמש אותנו?
"יש גירעון שצריך לממן ובמקום לממן בהנפקת אגרות חוב במחיר טוב בעולם או באגרות חוב שקליות במחיר טוב בארץ, הם רצו לעולם להתהדר כביכול באיזה הישג שהציבור לא מבין. מדברים במושגים של הנפקה כאילו מכרו את החברה ב-8 מיליארד דולר. זה חוב, זה לא אקזיט על סטארט אפ. גייסו חוב בריבית מאוד יקרה".

איך המצב הכלכלי משפיע על השאיפות להסכם נורמליזציה עם סעודיה?
"ברור שכאשר הכלכלה הישראלית מתחזקת אז התלות שלך בהסכמי השלום יורדת. המשא ומתן יותר קל כשישראל חזקה כלכלית ולא תלויה כלכלית".

מלך סעודיה סלמאן ובנו מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
מלך סעודיה סלמאן ובנו מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

אחרי הורדת הדירוג של מוד'יס, לדעתך גם שתי החברות האחרות פיץ' וסטנדרד אנד פורס יילכו בקרוב בעקבותיה?
"המדיניות הכלכלית שנגדה יצאה מודי'ס לא השתנתה. שר האוצר סמוטריץ' התעקש לא לעשות שינויים בתקציב בעקבות החלטת הדירוג, ולכן יש לנו בהחלט בעיה שעלולה להתממש בהורדת דירוג נוספת מצד שתי החברות".