יום האישה הבינלאומי מחר הוא הזדמנות מעולה להתייחס לביצועיהן של נשים משקיעות לעומת אלה של משקיעים גברים. ככלל, איש אינו חולק שלגברים ונשים מאפיינים ביולוגיים ברורים. אך האם יש גם מאפיינים פיננסיים ברורים? התשובה ה(לא) מפתיעה היא שנשים דווקא בולטות לטובה בביצועיהן כמשקיעות והדבר אף הוכח מחקרית ולא פעם אחת.

תאוצת הפיתוח של ערים חכמות: הדמיון שהופך למציאות לנגד עינינו
ירון זליכה מזהיר: "סמוטריץ' התבצר בעמדתו, הורדות דירוג אשראי נוספות בדרך" | מיוחד למעריב

קבוצת מחקר בבוסטון בחנה את מצבן הכלכלי של נשים במשך חמש שנים, בין 2010 ל־2015, וגילתה שההון שלהן גדל ב־17 טריליון דולר באותן שנים. מדובר בסכום גבוה במיוחד, דבר שחייב את החוקרים לבחון את הסיבות לגידול המשמעותי הזה. מהמחקר עלה כי לצד העובדה שנשים מגיעות לתפקידים בכירים יותר בהם מקבלים שכר גבוה יותר, הן גם משקיעות טובות יותר.

בעוד שגברים אימפולסיביים יותר גם בהשקעות, כלומר הם לוקחים סיכונים גדולים יותר ולעתים ההחלטות שלהם אינן אנליטיות כי אם רגשיות, נשים הן שקולות ורציונליות יותר בכל מה שקשור להשקעות. כך שאפשר להבין מדוע הביצועים שלהן טובים יותר.

קחו עוד נתון: בתקופת הקורונה, כשכולנו ישבנו בבית, גדל בשיעור ניכר מספר הנשים שהשקיעו בבורסה. המספר הזה לא ירד מאז והמגמה הייתה ונותרה בעלייה. אבל זה הפרט השולי. הפרט המעניין יותר נעוץ בתגובה של משקיעות לנפילות התלולות בתקופת הקורונה. חלק גדול מהן לא נכנסו ללחץ ולא מכרו את אחזקותיהן. התוצאה הייתה ברורה: שוב הצליחו הנשים להציג ביצועים טובים יותר. ובמקרה הזה, הרבה יותר.

ועל אף כל זאת, מחקרים מוכיחים שנשים משקיעות בבורסה הרבה פחות מגברים. רק רבע מתיקי ההשקעות מנוהלים על ידי נשים. הפעילות של נשים בשוק ההון מהווה פחות ממחצית פעילותם של הגברים ונשים רבות, לפחות חמישית, לומדות על השקעות מבני זוגן.

כך שהיתרונות שיש לנשים בהשקעות עדיין לא באים לידי ביטוי מספק. נכון שנשים משקיעות יותר מחוברות לאדמה ולכן גם שקולות יותר וממילא מרוויחות יותר לאורך זמן. אבל אין מספיק נשים משקיעות, עדיין.

אבל האמת היא ששתי התופעות משלימות זו את זו. יש פחות נשים משקיעות דווקא בגלל שנשים יותר שקולות. נשמע אבסורד? ממש לא. כשחושבים על זה, מבינים כמה זה הגיוני.

נשים חוששות להשקיע כי הן הרבה פחות פזיזות מגברים. וכשהן כבר משקיעות, דווקא המאפיין הזה מועיל לביצועים שלהן. אז מה כל כך מפחיד נשים ומרתיע אותן מכניסה להשקעות בכלל ולבורסה בפרט?

במחקרים שנערכו בקרב גברים ונשים אודות תפיסות פיננסיות יסודיות, עלה כי נשים רבות מחזיקות בתפיסה לפיה השקעה בבורסה מסוכנת. תפיסה שלא תואמת את הנתונים שנצברו לאורך שנים והייתה רווחת בעבר גם בקרב גברים. מחקר של בנק ישראל לאורך שלושה עשורים מצא כי התשואה השנתית הממוצעת לעשרים שנה עמדה על 7.9% למרות נפילות, עליות ומורדות בדרך. הבורסה, כידוע, עולה לאורך זמן.

לסיכום, נשים משקיעות מצליחות להשיג בממוצע תשואות טובות יותר מגברים. אך למרות שהן לפחות מחצית מהאוכלוסייה ולרוב יותר, חלקן בקרב המשקיעים נמוך משמעותית. יום האישה הבינלאומי הוא עיתוי מצוין לקרוא לנשים וגברים לשלב כוחות ולנצל את המאפיינים הייחודיים של כל אחד ואחת מהן כדי לייצר ביחד הכנסה גדולה יותר.

נשים יקרות - אין לכן מה לחשוש מהשקעות לא בגלל שאין בהן סיכונים, אלא דווקא בגלל שאתן יותר שקולות וזהירות ויודעות להתנהל נכון מול הסיכונים.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.