עו"ד צפנת דרורי, שותפה ומנכ"ל פישר (FBC)
בת 39, בעלת שני תארים ראשונים במשפטים ובתקשורת מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במנהל עסקים מ־London Business School
"תכיני תוכנית אסטרטגית לניהול הקריירה"

התפקיד הראשון: "במהלך השנה הראשונה ללימודים התחלתי לעבוד כיועצת אסטרטגית במשרד הפרסום גיתם, ביחידת הייעוץ וניהול המשברים, BBDO IM. הייתה זו טבילת אש ראשונה ובית ספר לחשיבה יצירתית, לניהול תחת לחץ ולהיכרות מעמיקה עם הפעילות של חברות מובילות במשק הישראלי ומחוצה לו".

עוד צפנת דרורי (צילום: אופיר אייב)
עוד צפנת דרורי (צילום: אופיר אייב)

צעד חכם: "בשנים האחרונות היו שלושה צמתים מרכזיים בקריירה שלי שהיוו צעדים משמעותיים עבורי. הראשון, ההחלטה לשלב כמה דיסציפלינות ולהקים תחום פעילות חדש, פורץ דרך בשעתו - מחלקה לפיתוח עסקי, במשרדי עורכי דין.

השני, ההחלטה ללכת וללמוד מנהל עסקים בבית ספר יוקרתי בחו"ל, דבר שהיה לא רק הגשמת חלום, אלא גם מסגרת שהעניקה לי ידע ומיומנויות ניהול משמעותיות להמשך הקריירה; והשלישי, ההצטרפות לפישר (FBC), פירמה המונה כ־500 עובדים, ביניהם למעלה מ־340 עורכי דין וכ־110 שותפים, תחילה כשותפה וראש מחלקת פיתוח עסקי, ובהמשך, לאחר כשנה ושלושה חודשים בפירמה, בגיל 37, מוניתי למנכ"ל.

יותר משמדובר על תוצר של החלטה שלי, מדובר על ארגון שהביע בי אמון משמעותי - כזה שרואה את היכולות שלך - ללא תלות בוותק שלך בחברה או בכל שיקול אחר - ואני גאה מאוד להיות חלק מהמקום הזה. זו לחלוטין החלטה שהוכיחה את עצמה".

סוד ההצלחה: "אני מאמינה שיש מספר מיומנויות ותכונות שהשילוב ביניהן מסייע לי בניהול ובקריירה - חוסן אישי, להט להתמיד ולרוץ למרחקים ארוכים ויכולת לנהל אתגרים, אבל כל אלו בטלים בשישים, לעומת הדבר החשוב ביותר: ההון האנושי בפירמה שלנו המורכב מאנשים חכמים, מנוסים ויצירתיים - בכל שדרות הארגון.

השותף המנהל, אמיר חן, הוא מהמנהלים הטובים ביותר במשק בכלל, ובכל הקשור לניהול אנשים והנעת צוותים בפרט, וזו זכות גדולה עבורי לעבוד לצדו. ממנו למדתי איך להביא תוצאות מבלי לאבד את ראיית האדם. מנהל טוב יודע לקשור בצורה הטובה ביותר בין יעדים עסקיים, מוטיבציות מקצועיות ואנושיות. הדבר מתחדד עוד יותר כאשר מדובר בפירמות עורכי דין שלהן מבנה תאגידי ייחודי. וכשאנחנו בפירמה מצליחים לנווט את הספינה הגדולה הזו אל עבר הישגים משמעותיים - אין מספק מזה". 

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "הקריירה מתחילה להתעצב החל מהיום הראשון, בתפקיד הראשון. ראשית, ודאי כל הזמן שאת מביאה ערך אל השולחן. יצירת הערך מסייעת גם בהפיכתך לאשת מקצוע טובה ומיומנת יותר, אבל גם מסייעת לך לעצב את הסיפור המקצועי הייחודי שלך בשוק תחרותי, ולתרגם אותו לעשייה ולהישגים.

שנית, תתייחסי לעצמך כעסק. הכיני תוכנית אסטרטגית לניהול הקריירה, לטווח הקצר והארוך, ותפרטי את התוכנית למשימות קטנות יותר. במקביל - גבשי תוכנית לרכישה של מיומנויות נוספות. כשאני, למשל, הרגשתי צורך במיומנויות ניהוליות ופיננסיות ברמה הגבוהה ביותר, נסעתי ללמוד בלונדון ביזנס סקול.

שלישית, וזה לא פחות חשוב בעיניי משתי הנקודות הראשונות - תבחרי בצורה מדוקדקת את הארגונים שבהם את שואפת להיות לאורך מסלול הקריירה שלך. ייצוג הוא דבר קריטי והוא מצביע על המהות. כשאין מספיק נשים בתפקידים משמעותיים, אוטומטית קולן נשמע פחות. אצלנו בפירמה הגישה היא עניינית, עסקית ומשתפת, ללא תלות במגדר או בגיל.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שזו סביבה עסקית שבה קיימות כ־50% שותפות - המספר הגבוה ביותר מקרב משרדי עורכי הדין, מעל 50% עורכות דין, וכן יש רוב נשי בהנהלה ונשים רבות סביב שולחן הבורד. למעשה, אני רק חלק מפסיפס של נשים בכירות בפירמה, אשר סללו את דרכן ומהוות דוגמה אישית. כשאת רואה את זה - את מבינה שזה הארגון שבו את רוצה לצמוח ולהתפתח".


ליאת שטראוס, משנה למנכ"ל כלל ביטוח פיננסים
בת 45, מנהלת חטיבות שירות ומכירות, משאבי אנוש ותפעול. בעלת תואר ראשון בלימודים רב־תחומיים מאוניברסיטת חיפה
"תעבדי קשה ותאמיני ביכולות שלך"

התפקיד הראשון: "התפקיד הניהולי הראשון שלי היה מנהלת מוקד שימור בחברת ברק 013, שכלל ניהול של עשרות נציגים וראשי צוותים. באותה תקופה החל תהליך שיוך הלקוחות למפעיל בינלאומי, התחרות בין חברות התקשורת הייתה בשיאה, הושקע מאמץ ממוקד ורב לשימור כל לקוח. הייתי בתחילת דרכי, ונדרשתי לנהל מערך עובדים חיוני לרווחיות החברה ולעמוד ביעדים אגרסיביים. זו הייתה תקופה נפלאה עבורי, עבדנו סביב השעון, האתגרים היו יומיומיים ונדרשנו לפתרונות יצירתיים כל הזמן. למדתי המון והייתי מוקפת במנהלות ומנהלים שעוררו בי השראה".

ליאת שטראוס (צילום: סיון פרג')
ליאת שטראוס (צילום: סיון פרג')

צעד חכם: "לאורך השנים עברתי בין תפקידים במספר מקומות עבודה בתחומי התקשורת, כשבתפקיד האחרון כיהנתי כחברת הנהלה, סמנכ"לית שירות ומכירות בסלקום. לפני כ־10 שנים, לאחר לבטים רבים, קיבלתי החלטה להרחיב את תחומי הידע והעיסוק לטובת המשך הפיתוח והצמיחה האישית שלי. החלטתי להתחיל מחדש בעולמות הביטוח והפיננסים - למידה של עולם תוכן מורכב, שונה לגמרי. 

"התחלתי מנקודת מוצא אחרת, כשהמטרה שלי להתמקצע ולהגיע שוב לשורת ההנהלה הבכירה. האתגר היה גדול מאוד ולא פשוט בכלל, נדרשתי ללמוד הכל, מרצפת הייצור ועד לניתוח דוחות כספיים. לשמחתי, הגעתי לכלל ביטוח ופיננסים ושם גיליתי עולם מרתק, גם מסורתי וגם חדשני, מוטה מכירה ומוטה שירות, שבעיקר חולש על תחומים רבים ועיסוקים מגוונים - כזה שאין בו רגע דל.

הצלחתי להטמיע שפה ותרבות ארגונית חדשה, להגביר את המחוברות והנאמנות של העובדים לארגון, ייעלנו תהליכים בתחום השירות והמכירות, שיפרנו משמעותית את חוויית השירות של הלקוחות והגברנו את שביעותם רצונם".

סוד ההצלחה: "קודם כל, לאהוב את מה שאת עושה, ולפעמים גם לדעת ליהנות מחוסר ודאות. אני אוהבת לעבוד תחת לחץ, זה מאתגר אותי, מחדד את החשיבה וגורם לי להיות יצירתית ומלאת אנרגיה. אני אוהבת ללמוד דברים חדשים, ללמוד כל דבר, בין אם אלו תחומי ידע שלא הכרתי בעבודה, ובין אם זו אפליקציה חדשה שהבנים שלי משתמשים בה. איזון בין העבודה והמשפחה מייצר עבורי מיקוד, בהירות והרמוניה". 

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "לעבוד קשה, לסמן מטרות, להאמין ביכולות ובכישורים שלך ולייצר מעטפת תמיכה שתאפשר לך להגשים את השאיפות והחלומות". 

מיכל גור כגן, משנה למנכ"ל מגדל ביטוח
בת 47, מנהלת חטיבת חיסכון ארוך טווח ובריאות במגדל ביטוח ופיננסים ומנכ"לית פנסיה וגמל. בוגרת תואר ראשון בהצטיינות יתרה בכלכלה וניהול ותואר שני בהצטיינות במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב
"תציבי מטרות גבוהות ואל תוותרי"

התפקיד הראשון: "אנליסטית מוסדות פיננסיים בחברת הדירוג S&P מעלות. במהלך השנים כיהנתי כאחראית על דירוגי בנקים וחברות ביטוח בישראל וכן במרכז ומזרח אירופה ב־S&P העולמית".

מיכל גור כגן (צילום: ניקי ווסטהולף)
מיכל גור כגן (צילום: ניקי ווסטהולף)

צעד חכם: "לאחר שבע שנים כמנהלת הסיכונים בחברת מגדל ביטוח, הגעתי לנקודה שבה חיפשתי אתגר חדש. רציתי להרחיב אופקים מקצועיים ולמנף את הידע והניסיון שצברתי בתחום ניהול הסיכונים, תוך התמקדות בצד העסקי. קיבלתי החלטה לעבור לתפקיד ניהולי בחטיבת חיסכון ארוך טווח ובריאות, החטיבה הגדולה ביותר במגדל ביטוח.

זו חטיבה בעלת חשיבות אסטרטגית רבה לחברה, ופועלת בסביבה דינמית ומאתגרת, הן מבחינה רגולטורית והן מבחינה תחרותית. ראיתי בהזדמנות הזו פלטפורמה למימוש היכולות שלי ושל יכולות הצוות המקצועי שאני מובילה. אנחנו שואפים להוביל את החברה להצלחה בתחומים הללו, תוך מתן מענה מיטבי לצרכים המשתנים של לקוחותינו.

המעבר לתפקיד חדש, ובמיוחד לחטיבה בעלת אופי שונה מניהול סיכונים, דרש ממני ללמוד להתמודד עם אתגרים חדשים, לרכוש ידע נוסף ולפתח מיומנויות ניהול שונות מאלה שהיו לי עד כה. למדתי מכך שאסור לפחד משינויים וצריך לקחת סיכונים אם רוצים להתקדם בקריירה המקצועית וגם לפתח את סל הכישורים האישיים תוך כדי".

סוד ההצלחה: "אני מאמינה שהצלחה לא אפשרית בלי צוות חזק ומלוכד המורכב מאנשים טובים ומוכשרים. אני משקיעה זמן ומחשבה בגיוס עובדים בעלי פוטנציאל גבוה ומוטיבציה פנימית. אני מאמינה גם בהשקעה מתמשכת בצוות שלי, מעודדת ללמוד ולהתפתח, תוך מתן הזדמנויות לצמיחה מקצועית וקידום. אני רואה חשיבות רבה ביצירת סביבת עבודה נעימה ותומכת, המאפשרת לכל עובד למצות את מלוא הפוטנציאל שלו. אני גאה להוביל צוות מוכשר, מקצועי ומסור שהוא שותף מלא להצלחת החטיבה ועוזר לי להוביל אותה להישגים משמעותיים". 

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "הקריירה שלנו היא מסע מרתק, מלא בהזדמנויות ואתגרים. הייתי ממליצה לכל אישה שעושה את צעדיה הראשונים בעולם העבודה לקחת את הזמן לחקור, ללמוד ולגלות את התשוקה שלה. אל תחששי להציב מטרות גבוהות ולשאוף להגשמה עצמית. תביאי את האישיות, היצירתיות והכישורים שלך לכל תפקיד. תזכרי שהדרך להצלחה לא תמיד קלה. יהיו קשיים ואתגרים, אך אל תוותרי.

התמדה, נחישות ועבודה קשה יובילו אותך רחוק. כמו כן, למדתי מניסיוני האישי שהעולם משתנה כל הזמן, בטח עולם העסקים. תישארי מעודכנת, תרכשי ידע חדש ותפתחי מיומנויות רלוונטיות לזמננו".

ד"ר גלית קאופמן
מנכ"לית בית בלב מקבוצת מכבי
בת 52, אחות במקצועה, בעלת שלושה תארים בתחום הבריאות מאוניברסיטת בר־אילן ומאוניברסיטת חיפה 
"תחשבי מחוץ לקופסה ותקשיבי לחוכמת ההמונים"

התפקיד הראשון: "אחות ראשית, מחלקת ניתוחי לב־חזה בבית חולים שיבא. איחוד וניהול שתי מחלקות. כיהנתי במספר תפקידים בכירים במערכת הבריאות, האחרון שבהם - ראש מחוז צפון במכבי שירותי בריאות. בשנתיים וחצי האחרונות אני משמשת בתפקידי הנוכחי".

דוקטור גלית קאופמן (צילום: עופר חג'ויב)
דוקטור גלית קאופמן (צילום: עופר חג'ויב)

צעד חכם: "בתקופה שבה כיהנתי כראש מחוז צפון הייתה תחרות קשה על צירוף חברים חדשים לקופה. הדבר גרר במגזר הערבי סחיטה של הקופות על ידי הרופאים מהמגזר. בניגוד לקופות האחרות ששילמו הון להעברת רופאים אליהן ועמם מבוטחים, בחרתי לא להיגרר למלחמה שאינה ערכית בעיניי ואף מסוכנת.

שילמתי מחיר של עזיבת רופאים במגזר ואף סגירת מספר מקומות בצפון, אך שנה לאחר מכן מחוז צפון בהובלתי היה ראשון בצמיחת מבוטחים חדשים על ידי עשייה, שוויון, פתיחת שירותים חדשים ועבודת שטח מדויקת וממוקדת. בשורה התחתונה, מדובר בהכנסות למחוז בגין חברים חדשים וחיסכון בגין אי־פריצת מסגרת השכר לרופאים".

סוד ההצלחה: "כמנהלת אני מאמינה בבחירת מנהלים מצוינים והעצמתם, עם צוות חזק ניתן לנצח כל אתגר. אחת התכונות הבולטות שלי בניהול היא אומץ ניהולי. אני מאמינה בדרך ובאמת שלי, לא מפחדת לקבל החלטות קשות, לא מפחדת לטעות ולא להביע את דעותיי ועמדותיי המקצועיות. מי שעומד במקום הולך אחורה".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "אל תתאהבי ברעיונות של עצמך, הצלחה מחייבת הקשבה לחוכמת ההמונים, חשיבה מחוץ לקופסה והמון גמישות מחשבתית". 

דלית רביב
משנה למנכ"ל והממונה על החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים
תואר ראשון בכלכלה עם התמחות במימון מאוניברסיטת בן־גוריון, תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב
"תכווני רחוק ותהיי סבלנית"

התפקיד הראשון: "התחלתי בבנק בהכשרה לניהול. הגעתי לבנק די בטעות, רציתי מאוד לעשות תואר שני בארה"ב ונרשמתי לכל המבחנים ובינתיים התחלתי לעבוד בבנק, התאהבתי ונשארתי 32 שנים. תואר שני במנהל עסקים (MBA) השלמתי באוניברסיטת תל אביב".

דלית רביב (צילום: רמי זרנגר)
דלית רביב (צילום: רמי זרנגר)

צעד חכם: "ההחלטה החכמה שקיבלתי הגיעה די במקרה. תפקיד שמאוד רציתי בחטיבה העסקית לא התפנה ולכן הלכתי לחטיבה הקמעונאית לניהול בנקאות הפלטינום. (Private Banking). בדיעבד זה היה הצעד שהכין אותי בצורה טובה לתפקיד הנוכחי".

סוד ההצלחה: "הסוד שלי להצלחה הוא עבודה קשה, למידה לעומק של הנושא וירידה לפרטים. החטיבה שלי מכילה המון נושאים והרבה מאוד אנשים ואני חייבת להכיר כל נושא לעומק, להיות בשטח, ללמוד ולהשתפר כל הזמן".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "הטיפ שלי הוא לכוון רחוק ולתכנן את הקריירה לפחות 10 שנים קדימה. צריך להיות סבלנית וליהנות גם מהדרך, להבין שלפעמים לקפוץ מוקדם מדי לתפקיד הבא עלול להיות חרב פיפיות".

שרון בראונסטון היועצת המשפטית של אל־על.
בת 50, תארים במשפטים ומנהל עסקים מאוניברסיטת רייכמן
"אל תחפשי ניצחונות מהירים"

התפקיד הראשון: "סיימתי בשנת 1999 במחזור הראשון של אוניברסיטת רייכמן והתחלתי לעבוד כמנהלת תפעול בסנסוטוק, חברה לפיתוח סנסורים, בתפקיד שאינו משפטי גרידא שכלל גם אחריות כוללת על החוזים העסקיים השונים של החברה וחוזי העבודה. עבדתי שם כשנתיים ואז בעלי ואני קיבלנו החלטה לעבור לארה"ב על רקע עיסוקיו".

שרון בראונשטיין  (צילום: יוסי גמזו לטובה)
שרון בראונשטיין (צילום: יוסי גמזו לטובה)

צעד חכם: "לפני 15 שנה, אחרי שנות מגורים רבות בחו"ל, ועבודה במשרד עורכי דין אמריקאי, הצטרפתי לאל־על, חברה שמייצגת עבורי את התגלמות הישראליות והציונות. התחלתי כעורכת דין בלשכה המשפטית של החברה עד שקודמתי לנהל אותה.

בשלב מסוים החלטתי לעשות שינוי בתחומי האחריות שלי בחברה ועברתי לתפקיד ראש אגף יחסים בינלאומיים בחטיבת המסחר, תפקיד שאפשר לי להכיר תחומי פעילות נוספים של החברה והיה עבורי מאוד מעניין ומרענן, אך גם גרם לי להתגעגע לתחום המשפטי ולהבין שאני רוצה לשוב לעולמות הללו כי זו התשוקה המקצועית האמיתית שלי.

ואכן, התמניתי לתפקידי הנוכחי, היועצת המשפטית של החברה, לפני כשנתיים ואני גאה ושמחה לעבוד בחברה אשר בראשה אישה, המנכ"לית דינה בן טל גננסיה. ההחלטה החשובה שסייעה לי רבות במסגרת תפקידיי באל־על, שהינה חברה בינלאומית עם נציגויות בארה"ב ובכל רחבי העולם, היא המעבר לארה"ב וקבלת רישיון לעריכת דין במדינת קליפורניה.

בזמנו, זה אילץ אותי לעזוב את המוכר והאהוב כאן בישראל, לעזוב משרה טובה ומתגמלת עם אפשרויות של פיתוח מקצועי ולטוס אל הלא נודע בארץ זרה. בארה"ב קיבלתי את רישיון עריכת הדין האמריקאי שלי, לאחר שעברתי בהצלחה את מבחן הרישוי לעורכי דין בקליפורניה, הנחשב כמבחן הרישוי הקשה בארה"ב לעורכי דין, ובזמנו רק 2% מהסטודנטים הזרים עברו את המבחן - זה היה סיפוק אדיר להצליח.

המגורים בארה"ב במשך שש שנים היו עבורי חוויה מעצבת הן בפן המקצועי והן בפן האישי והגבירו אצלי את תחושת השייכות למדינה והציונות בעיתות שגרה ועל אחת כמה וכמה בעיתות משבר. 'הכי בבית בעולם' זו לא רק סיסמה, העבודה בחברה כמו אל־על, ובפרט בימים אלה בצל המלחמה, רק מעצימה את תחושת השליחות והשייכות למדינה".

סוד ההצלחה: "ראשית, לשמור על רוגע ולקחת בפרופורציות הכל, הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים. על מנת להצליח בתפקיד, בייחוד בחברה כמו אל־על המאופיינת בדינמיות מתמשכת, חשוב לנהל את האירועים באופן שקול ורגוע. כך ניתן לפעול בשיקול דעת מושכל ובאופן מדויק בכל דילמה או בקבלת החלטה, קטנה כגדולה, המונחת על השולחן.

כמו כן, הסוד להצלחה הוא כמובן חריצות. יש היום מגמה כללית של ניסיון להשיג ניצחונות מהירים, ויש משמעות וערך להעמקה ועבודה קשה וזה מצריך כמובן גם סבלנות כדי להגיע להישגים. לסיום, הקיפו עצמכן באנשים תומכים שיודעים להגיד מילה טובה ועומדים לצדכן. בעלי תמיד תמך ותומך בי בכל החלטה ותמיד נמצא שם בשבילי ואני מודה לו על כך, כמו גם בני משפחה אחרים, חברים וקולגות".