ליאת רון, הפרשנית הכלכלית של וואלה, התראיינה היום (חמישי) לתוכנית של ניסים משעל וטל שלו ברדיו 103FM ודיברה על תוספת התקציב שעברה אתמול.

תקציב המדינה לשנת 2024 עבר בקריאה שנייה ושלישית

לשאלה לאן מוביל התקציב, ענתה רון: "להורדת דירוג אשראי גם בחברות האחרות". היא הסבירה: "אנחנו כרגע בבור של 6.6 מיליארד ש"ח, כיוון שלא דנו בכמה סוגיות שאמורות להכניס הרבה כסף לקופת המדינה הדי ריקה שלנו", אמרה.

"600 מיליון ש"ח של התקצוב למוסדות החרדיים הפרטיים, זו הייתה ההשבתה המפורסמת של גפני. אני לא יודעת איך הם הצליחו להעביר תיקון לתקציב שהיה עב כרס בלי שדנו ברצינות על הסעיפים שלו. יש את ענייני הביטוח הלאומי, הקפאת השכר הממוצע". 

משה גפני (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
משה גפני (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

בשאלה מה זה אומר לאזרחים, אמרה: "מה הולך להיות פה? בואו נדבר על הורדת הריבית. ברגע שהנגיד יחליט לא להוריד את הריבית כי התקציב הזה לא מספיק מעודד צמיחה או מראה איזשהו ריסון אצל הממשלה, אז זה יעלה לנו. זה המשכנתאות, הכול", היא הסבירה.

"אנחנו רוצים שהריבית תרד, אנחנו המדינה הראשונה שהתחילה להוריד ריבית בעולם. אני חושבת שזה לא יקרה. אפילו שנתוני המדד מחר אמורים להיות טובים ולהוריד את האינפלציה, הנגיד לא יכול להוריד ריבית. מה עוד? פגיעה קשה בשירותים שאנחנו נקבל, למשל, התוכניות למניעת אלימות נגד נשים, טיפול בנוער בסיכון, רפורמה בתחום הסיעוד". לאחרונה, הממשלה הפסיקה את התקצוב לפורום מיכל סלה.

לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז''ל (צילום: מירי שיינפלד)
לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז''ל (צילום: מירי שיינפלד)

"באשר ליוקר המחיה, כלום. אין שם כלום. התקציב הזה לא רואה את האזרחים, הוא רואה את הפוליטיקאים, את העסקנים, כל מי שדואג לישבן שלו, הוא לא רואה את האזרחים", אמרה.

לשאלה האם אף אחד לא רואה את האזרחים, ענתה: "כן. להגיד את זה באופן גורף", וסייגה: "אני יכולה לומר ששר אחד כן רואה חלק מהאזרחים - יצחק וסרלאוף, שהיה היחיד מבין שרי הממשלה. אף אחד מהם לא אמר שהוא לא יעביר את התקציב כי לא מעבירים תקציבים לצפון, ולא מטפלים מספיק טוב במפונים בדרום", אמרה.

שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (צילום: לע''מ)
שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (צילום: לע''מ)

"על בטטות הם כן היו מוכנים לא להצביע על התקציב. אנחנו מדברים על יו"ר שולחן מגדלי הבטטות, שברגע האחרון הצליח להגיע לדיון דחוף בוועדת הכספים כדי לדון בפיצויים של מגדלי הבטטות בקורונה - בשביל זה עוצרים תקציב. אבל כדי להעביר 3.5 מיליארד ש"ח לתושבי הצפון, על זה לא עוצרים. זה נראה לי ממחיש יותר מהכול את סדר העדיפויות הבעייתי".

ראשי הרשויות בצפון בפנייה לנתניהו. קרדיט: ללא (צילום :ללא קרדיט)

באשר לאופציה למשבר בממשלה, אמרה: "המשבר שאיננו כיוון שאנחנו נמצאים עם 64 אצבעות. משבר גדול לא יכול היה להיות פה בכל מקרה, הממשלה לא הייתה נופלת בגלל התקציב. מה שכן, האנרגיות שתהיו צריכות להיות מושקעות בלהפוך את התקציב למשהו שיחזק את כלכלת ישראל ולא יתעסק עם 5,8 מיליארד ש"ח כספים קואליציוניים. לא ראוי, לא נכון, לא צריך היה להיעשות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm