התאוששות בדרום, בצפון עדיין לא: חברת שבא, שמפתחת ומנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, פרסמה היום את נתוני ההוצאות ביישובים ברחבי הארץ במהלך מלחמת ״חרבות ברזל״.

קריית שמונה ושלומי הם היישובים העירוניים עם הפגיעה הקשה ביותר בפעילות העסקית עם יותר מ- 70% ירידה בהוצאות בשבוע ה-21 של המלחמה (25 בפברואר עד 2 במרץ). לעומת זאת, בעיר שדרות נרשמה ירידה בהוצאות באשראי בהיקף של 33% "בלבד", הנתון הטוב ביותר מאז תחילת המלחמה.

הערים המבוססות על תיירות פנים, טבריה ואילת, רושמות מגמות הפוכות במהלך השבועות של חודש פברואר. בעיר אילת, שבה חלה ירידה במספר המפונים במלונות, ולעומת זאת עלייה בנופשים ובכנסים המתקיימים בעיר, נרשמה התאוששות משמעותית והיא עומדת על ירידה בהוצאות של 6% בלבד לעומת שבוע ממוצע. לעומת זאת, בטבריה הירידה עומדת על 17%.

אילת (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אילת (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

על רקע הירידה בעצימות המלחמה, המשך החזרה של כוחות המילואים למשק ולעבודה מהמשרדים, ת״א-יפו רשמה בשבוע שעבר היקף הוצאות באשראי של 1.957 מיליארד שקל המהווים עלייה 11% לעומת הממוצע. 

טלי הולנברג, סמנכ״לית שיווק, פיתוח עסקי ומכירות של שבא: ״הפילוח הגיאוגרפי של ההוצאות בכרטיסי אשראי מעניק את האינדיקציה הטובה ביותר להתאוששות המשק הישראלי מהשפעות מלחמת 'חרבות ברזל'. במהלך חודש פברואר נרשמו התאוששות וצמיחה בהוצאות באשראי בערי הדרום דוגמת שדרות, נתיבות, אופקים ואשקלון, ולעומת זאת בערי הצפון היקף ההוצאות באשראי ממשיך להיות נמוך מהממוצע בשיעור של יותר מ-75%. גם ירושלים לא מצליחה להתאושש בצורה מלאה וההוצאות בה עדיין נמוכות בהיקף של כ-10% לעומת השגרה״.