אחת למספר חודשים מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים החודשי ביום שישי שיוצא ב-15 בחודש הרלוונטי. זה שוב יקרה מחר בצהריים. ציפיות האנליסטים הן למדד שיעלה בין 0.3% ועד 0.4%. כל סטייה משמעותית מכך תהיה בגדר הפתעה. 

הציבור החלש משלם את מחיר הריבית הגבוהה

מדד פברואר יושפע בעיקר מהמשך התנודתיות בשקל לעומת הדולר ביחס להחלטת הריבית האחרונה. דולר נמוך יפחית את מחירי מוצרי היבוא וילחץ כלפי מטה את מחירי ההלבשה וההנעלה. מאידך, מחירי המזון שהתייקרו בפברואר, הדלק (התחבורה) שיעלה בגלל התייקרות הנפט, החשמל ומחירי הדיור עלולים למשוך את המדד כלפי מעלה.

למדד תהיה השפעה מהותית ביותר על החלטת הריבית שתתקבל בתחילת אפריל. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, קיבל בחודש שעבר החלטה מורכבת, לאחר שהותיר את הריבית ללא שינוי, למרות שמדד ינואר עמד על אפס אחוזים והאינפלציה התכנסה לרמה שנתית של 2.6%. ההחלטה לוותה בביקורת ציבורית לא פשוטה. אם מדד פברואר יעמוד סביב לתחזיות או למטה מהן, קשה להניח שהנגיד יחליט הפעם שלא להוריד את הריבית. 

הקונצנזוס הכמעט מוחלט בקרב אנליסטים למעט חריגים (כמו עופר קליין אנליסט הראל ביטוח ופיננסים) הוא שהריבית תרד. אבל את עמדות האנליסטים חייבים לקבל עם קורט של מלח. נזכור שגם בהחלטת הריבית האחרונה הביעו אנליסטים נחרצות ראויה לציון ביחס לאפשרות הפחתת הריבית, וזה לא קרה.

שטרות כסף (צילום: רויטרס)
שטרות כסף (צילום: רויטרס)

אבל להערכתי, הריבית הפעם תרד גם תרד אפילו אם נשיא הבנק המרכזי האמריקאי יחליט שלא להוריד את הריבית לנוכח התעסוקה התוססת בארה"ב, ובוודאי גם אם בנשיאות הבנק האירופי תתקבל החלטה דומה. הפחתת הריבית בעקבות מדד פברואר שיפורסם מחר היא כמעט בלתי נמנעת. בעקבותיה ריבית בנק ישראל תרד ל-4.25% לשנה והריבית הבסיסית הבנקאית (ריבית הפריים) תרד ל-5.75% לשנה. ריבית גבוהה כזאת עדיין כואבת לבעלי המשכנתאות ולצרכני האוברדרפט, אבל פחות. צריך לזכור שבמונחים ריאליים, כשהאינפלציה עדיין סביב 2.5%, מדובר בריבית גבוהה. זו ריבית המדכאת השקעות ומכבידה על צרכני האשראי. 

צריך גם לזכור שהורדות הריבית שבהמשך 2024 יהיו זהירות ומדודות הרבה יותר. עד סוף השנה צפויות בתנאים הנוכחיים שתי הורדות ריבית נוספות של 0.25% כל אחת, שבסופן תעמוד ריבית בנק ישראל על 3.75%. זו עדיין ריבית גבוהה שאינה מעודדת השקעות. סימני השאלה במשק עדיין כבדים מנשוא ופרופ' אמיר לא ייקח סיכון נוסף בהורדת הריבית, למעט שחרור מסוים בשסתום הלחץ בהחלטה הקרובה.

 הטור המלא מחר במעריב