"מערכת החינוך לגיל הרך במסגרות עד גיל 3 זקוקה למהפך אמיתי וחריש עמוק שאינו יכול להיפתר עם פלסטרים שיווקיים. מתן 'סוכרייה' בדמות נקודות זיכוי להורים עובדים לא פותר שורה של בעיות אקוטיות שקיימות במסגרות הללו. הבעיה מתחילה בהיעדר מסגרות ציבוריות ומחסור בכוח אדם איכותי, שמאלצים הורים רבים לפנות למסגרות פרטיות שעולות ביוקר, וממשיכה עם הקיצוץ בתקציבים להדרכת הצוותים והכשרת מטפלות". כך אומרת למעריב ראש החוג לחינוך לגיל הרך באקדמיית חמדת ד"ר איריס גלילי. 

לדבריה, "בעוד עיקר הנטל הכלכלי על ההורים לילדים עד גיל 3 נובע מהוצאות על חינוך, פתרונות כלכליים בשיטת פלסטר שמכסים על הבעיה האמיתית כמוהם ככדור הרגעה. תחום החינוך לגיל הרך חייב לעבור מהפך משמעותי שעיקרו שינוי תפיסתי בערכו, דבר שישפיע בהמשך על חלוקת משאבים נכונה ויטיב עם ההורים". 

ואכן, העלות הכלכלית של המוסדות הפרטיים לגיל הרך לפני שהילדים נכנסים לגן טט"ח מעיקה על הזוגות הצעירים ולמדינה אין בינתיים פתרונות של ממש. יש מעט מדי מעונות מפוקחים, ולא כולם יכולים להירשם אליהם. גם הם העלו בשנים האחרונות את המחירים עקב יוקר המחיה. לצד זאת ענף שלם של מוסדות פרטיים משגשג אך המחירים בשמיים.

איריס גלילי (צילום: פרטי)
איריס גלילי (צילום: פרטי)

במסגרת הבטחות הבחירות ראש הממשלה נתניהו הבטיח חינוך "חינם" לגילאי 0 עד 3, אך זה לא קרה. ב-8.3 עברה הצעת חוק לנקודת זיכוי לכל הורה את אישור ועדת הכספים ובהמשך היא צפויה להיות מאושרת שנייה ושלישית במליאה. נקודות זיכוי באות לידי ביטוי בהפחתה של סכום המס, כשערכה של כל נקודה הוא 242 שקל בחודש (נכון ל-2024). לתקציב הוכנס סעיף שיעגן הענקת נקודות זיכוי בגין ילד משנת לידתו ועד לשנה שבה מלאו לו שלוש שנים.

גולן ביטון, מנכ"ל רשת "חוויות" המנהל 8 מעונות מפוקחים: "אצלנו המעונות מפוקחים על ידי משרד התמ"ת שהוא קובע גם את המחירון. המשמעות היא שמגיל לגיל המחיר הוא שונה. בנוסף, ההורים בניגוד למוסדות הפרטיים זכאים במהלך השנה להגיש דרגות הנחה ובצורה פרטנית משרד התמ"ת נותן זיכוי להורים לאחר שהוא בודק מבחן הכנסות של זוג הורים עובדים, זה התנאי".

אילו בעיות ואתגרים מצויים לפתחכם?
"לצד סוגיית המחיר יש גם קושי אדיר בגיוס צוותים, להביא סייעת מובילה ב-35 שקל לשעת עבודה זה מחיר מאוד נמוך. יש קושי מאוד גדול לגייס עובדות במחירים האלה".

מה בנוגע לעלויות התפעול - האם המחיר המפוקח מכסה את העלויות שלכם לילדים?
"המחיר המפוקח לא מכסה את העלויות. כמו שכולנו יודעים, כל הנושא של חומר הגלם, האוכל במיוחד, התייקר בצורה מטורפת בחצי השנה האחרונה, ואני מתכוון לפירות, ירקות ובשר. אצלנו במעונות יש מטבחים ויש טבחיות שמבשלות אוכל".

יש דברים מסוימים שהפיקוח דורש ולא ניתן להוזיל את העלות?
"נכון, יש סטנדרט מאוד ברור על נושא התזונה והתפריט מאוד חשוב, בעיקר נושא האוכל הבריא. מתקיימות גם ביקורות פתע במהלך היום. הפיקוח מאוד הדוק, וזה גם חשוב להורים".

האם נקודות הזיכוי המוצעות יעזרו לשיפור המצב?
"המדינה טועה כי היא לא רואה את התמונה הכוללת של הדברים. מעודדים הורים להירשם למעונות המפוקחים וכך צריך אך במקביל אין מספיק היצע לצד הביקוש הרב. יש מחסור במעונות. אצלנו למשל ברחובות בנו מעונות עם 3 כיתות בשנים האחרונות כאשר המינימום הנדרש הוא לפחות 5-4 כיתות ובפועל אין מענה לתושבים. אותו דבר ברמה הארצית - עד שלא יבנו מעונות עם 4, 5 ואפילו 6 כיתות הורים ירצו להירשם ולא יהיה מקום. ברגע שלא בונים ולא מגדילים את כמות המעונות זה לא מספק כשיש עידוד להגיע ולהירשם".

גולן ביטון (צילום: מני דקל)
גולן ביטון (צילום: מני דקל)

מה לגבי גיוס עובדים?
"בשנה האחרונה התקבלה החלטה שיינתן בונוס על התמדה לעובדות ולעובדים, סביב 2,000 שקל לעובדת ברבעון שעובדת תקופה מסוימת ברצף. אלא שזה עדיין לא משהו שמייצר שינוי. זה צעד חיובי אך זה לא צעד שיכול לתת את המענה הכולל. צריך לתת שיפוי לארגונים שיעמדו בנטל הכלכלי, נוכח העלויות הגדולות של חומרי הגלם, האוכל, החוגים והפעילויות. כדי שזה לא יבוא על חשבון האיכות לילדים המדינה חייבת לחזק את הארגונים".

איך ניתן לעשות זאת?
"חייבים לתת שיפוי. ראינו את הכיוון ההפוך של חוסר התמיכה - ויצו ונעמ"ת החליטו השנה להתנתק ממשרד התמ"ת ולעבוד במסגרת עצמאית בחלק מהמקומות. הם העלו את המחירים להורים על מנת שיעמדו בנטל הכלכלי, כלומר אם המדינה לא תיתן שיפוי נכון כל העסק הזה יקרוס".

מנגד, במוסדות הפרטיים המחירים נוסקים וגם שם לא תמיד יש מקומות בגילאים הצעירים
"ההורים נמצאים היום במצוקה מאוד גדולה. כמדינה חשוב לנו לעודד הורים לצאת לעבוד זה חשוב לכלכלה אבל מנגד אנחנו לא באמת נותנים להורים את האפשרות. מוכרחים מבנים לכיתות שיקלטו את כל ההורים שרוצים להגיע למחיר מפוקח. יש הבדל בין לשלם 3,500-3,000 שקל בחודש לבין לשלם למעון פרטי לא מפוקח 6,000 שקל בחודש. ההורים חסרי אונים ונרשמים במחיר מופקע או לחלופין פשוט לא יוצאים לעבוד והמשק כולו מפסיד".

איזה עצה יש לך להורים?
"לי יש 4 ילדים וגידלתי את כולם במעונות המפוקחים שלנו ברשת חוויות ובהחלט אפשר להיות מרוצים. אני ממליץ להורים לנסות להירשם למעונות המפוקחים, יש שם סטנדרטים גבוהים ויכולת פיקוח ובקרה על הצוותים. יש ליווי פדגוגי וליווי פיקוח כשבמעונות פרטיים אין את זה. ראינו כמה מעונות פרטיים נסגרו במהלך המלחמה כי לא עמדו בסטנדרטים הבסיסיים של פיקוד העורף".