שוקי פרידמן, סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי ומרצה למשפטים במרכז האקדמי פרס, שוחח היום (שלישי) עם אריה אלדד ובן כספית ברדיו 103fm והביע את דעתו על הידיעה לפיה שרי החוץ של האיחוד האירופי הסכימו להטיל סנקציות על מתנחלים שנוהגים באלימות.

מחוץ לפוליטיקה כנראה יותר נוח: לא תאמינו כמה מרוויחה אילת שקד
שוק העבודה מתאושש: במהלך חודש פברואר ירד מספר דורשי העבודה

"ההתיישבות ביהודה ושומרון עומדת בפני קטסטרופה, אני אסביר למה", פתח. "הסנקציות שהאמריקאים הטילו, ובעקבותיהם עוד מדינות, עכשיו גם האירופאים. זה לא סנקציות על 3-4 או עשרה מתיישבים שהפעילו אלימות או לא, זאת לא הנקודה. למעשה הסנקציות עובדות כרשת, והאמריקנים אומרים בצו שהנשיא חתם עליו 'תדעו לכם שבעצם כל פעילות ביו"ש יכולה לעמוד בפני סנקציות. מיד אחר כך סימסן, הגוף הפיננסי שאחראי על אכיפת סנקציות בארה"ב הודיע לכל המוסדות הפיננסיים בארה"ב, למעשה בעולם, תדעו לכם יש סנקציות כאלה, תשימו לב כשמגיעה העברה מיהודה ושומרון שהיא לא מפרה את הסנקציות האלה.



מאותו רגע והלאה כל המוסדות הפיננסים בעולם, כל פעם שהם רואים העברה מישראל הם כבר קצת חושדים בה. כשהעברה הזאת קשורה לפעילות בגדה המערבית הם יכולים לבחון אותה, כלומר לעצור אותה, לבדוק מאיפה היא באה וכן הלאה. המשמעות היא שקודם כל מוסדות פיננסים יזהרו יותר בעסקים שלהם, בטח עם הגדה המערבית וגם עם ישראל. בשלב הבא, יכול להיות שייתנו סנקציות על ישובים שלמים, או על ישובים שקשורים בבנייה או חברות שקשורות בבנייה".

עוד הוסיף: "הסנקציות האלה מוטלות משלוש סיבות כרגע. קודם כל מהפוליטיקה האמריקאית, ובעקבותיהם מדינות אחרות בעולם. דבר שני אלימות בפועל של מתנחלים ודבר שלישי - קמפיין שלא אלימות מתנחלים שהצליח. בנוסף האמריקאים רואים את הממשלה פה כאחראים גם על האכיפה בשטחים וגם על הבנייה בשטחים, ששמה את שני פוליטיקאים קיצוניים בממשלה וזה ממש לא". 

על השאלה איך ניתן לעצור את הטלת הסנקציות, השיב: "משנים את המדיניות, משנים את הטון, תראו ההתנחלויות אף פעם לא היו לגיטימיות בעיני שאר העולם וצריך להבין את זה זאת המציאות. היה משחק עדין בין ישראל לשאר העולם, כשישראל תחת עצימת עין של האמריקאים, המשיכה את המפעל הזה, וברגע שהאמריקאים הבינו שמי שאחראי ואמון על השטח זה אנשים שמבחינתם פגיעה בני מיעוטים היא דבר שלא מוציאים מכלל אפשרות, הדבר הזה מסכן את כולם".