שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שוחח היום (שלישי) עם הכתבת המדינית של ישראל, אנה ברסקי, בוועידת העסקים של 2024 בחסות בנק לאומי. בהתייחס למשבר המחריף מול ארה"ב, אמר: "ניכנס לרפיח ונפרק את חמאס, אין דרך אחרת לסיים את המלחמה".

נגיד בנק ישראל בכנס מעריב: ״לא נוכל להמשיך לצמוח בלי לימודי ליבה במגזר החרדי״
נתניהו מהמר על הנכס הישראלי שאין לו תחליף: ארצות הברית של אמריקה | בן כספית

קיבלת עכשיו מסר מהנגיד לא להתערב בענייני כלכלה, ואני שומעת את הביקורת הזו מגורמים נוספים. מה אתה עונה לכבוד הנגיד ולטענות של בכירי משרד האוצר?
"אני לא כל כך מבין את האמירה לא להתערב פוליטית בכלכלה. עד כמה שאני יודע ישראל מדינה דמוקרטית, והיא מתנהלת באמצעות מערכת פוליטית. יש בה איזונים והפרדה רשויות. לבוא ולומר אל תערבו בין פוליטיקה לתקציב זה אומר לזרוק את הדמוקרטיה לפח. אני פועל במערכת הפוליטית כדי לקדם את הערכים והמטרות שאני תופס אותן כטובות למדינת ישראל. אני מתעסק 99% מזמני בכלכלה".

"זו תקופה מאתגרת, אני לא חושב שהיה שר אוצר שהעביר ארבעה תקציבים בשנה, שניים מהם בזמן מלחמה", המשיך. "יש בכל תקציב כסף 'מלוכלך' ברמה הכלכלית, חלקו בימין חלקו בשמאל. אני אמרתי שבזמן מלחמה אני רוצה תקציב של אחדות, והצלחנו להביא תקציב שנותן מענה לכל צורכי המלחמה, מדיניות שהגדרתי בתחילת המלחמה. לא דחינו את הצעדים הלא פופולריים לשנת 2025".

"אני חושב שהתקציב טוב, יכולתי להיכנס לקרבות מטורפים, אבל לדעתי זה אסון בתקופת מלחמה. כמה שפחות להתעסק במפריד, זה שווה לי מיליארד או שניים שיכולנו להתייעל. זה לא פשוט לנווט במציאות הפוליטית הלא פשוטה הזו. אנחנו משקיעים הרבה מאוד כסף בהייטק דרך רשות החדשנות ודרך הקרן שאני מקווה שתכניס הרבה מאוד כסף, ובתעסוקת חרדים. כשהשקל מתחזק ואנחנו בעודפי גבייה, אני חושב שהשוק מסגנל חוזקות גדולות של הכלכלה ואחריות שבה מנוהלת הכלכלה", הוסיף.

נוצר משבר חסר תקדים בין רה"מ לבין הממשל האמריקאי, שבחר להימנע אתמול מהטלת וטו על החלטת האו"ם לקרוא להפסקת אש. יש כאלה שסבורים שאתם מסכנים את ביטחון המדינה.
"אנחנו במלחמה קיומית, שנפתחה באסון. זה אירוע מורכב, ההיקף של מדינת הטרור בעזה היה הרבה יותר גדול ממה שחשבנו. אנחנו מפרקים להם את הצורה, וצריך להגיד את זה. אחריי ידבר השר דיכטר ויאמר בדיוק את אותם דברים. אין לנו שום אפשרות לסיים את המלחמה הזו ללא ניצחון מוחלט, שמשמעותו השמדה מוחלטת של חמאס צבאית ומדינית".

"זה דורש עמידה בלחצים בינלאומיים. יש לנו מערכת יחסים טובה מאוד והדוקה עם ארה"ב. מתחילת המלחמה שיתוף הפעולה הצבאי חסר תקדים. אם מישהו חושב שנוכל להיכנע ללחץ בינלאומי, צריך להבין שניכנס לרפיח ונפרק שם את הגדודים של חמאס. אין דרך אחרת לסיים את המלחמה. בלי ניצחון לא יהיה ביטחון, ובלי ביטחון לא תהיה כלכלה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועידת מעריב (צילום :GO LIVE)

"יש הערכה לידידות, אבל גם קווים אדומים ועמידה על שלנו. אם לנו מי לנו? אנחנו מנווטים בצורה עדינה ומורכבת", הסביר השר. "יש דרך להיכנע ללחצים ולהפסיק את המלחמה באמצע, וזו תהיה סכנה למדינת ישראל. המסר צריך להיות שמי שמעז לעשות לנו מה שחמאס עשה - מושמד. מי שאומר אחרת לא אומר אמרת. הצבא יודע לעשות את זה. נכון, זה לוקח זמן".

על חוק הגיוס אמר: "כולם מבינים שמה שהיה לא יהיה, כולל הציבור החרדי. אנחנו צריכים את כולם מתחת לאלונקה. לא עושים על זה הון פוליטי, לא הולכים להסתה ופילוג. אני תומך במה שהיה לאורך שנים, והכנסה מאסיבית של יותר ויותר צעירים מהציבור החרדי לצבא ולשוק התעסוקה. אני משוכנע שזה אפשרי. יש כאלה שרוצים את השינוי הזה. כשעלתה האיוולת הזו של העלאת גיל הפטור הטלתי על זה וטו כשר אוצר וכציוני ופטריוט. אנחנו לא חוזרים אחורה יותר".

הדובר אמר את הדברים בוועידת העסקים של 2024, הנערכת במלון קרלטון ת"א, בחסות בנק לאומי.