שר האנרגיה והתשתיות תקף היום (שלישי) את פרופ' אמיר ירון בשיחה עם הפרשן הכלכלי של מעריב, יהודה שרוני, בוועידת העסקים של 2024. זאת, בהתייחס לרווחים שגרפו הבנקים הגדולים בזמן המלחמה: "אני חושב שרווחי הבנקים בזמן מלחמה זה שערורייה וכישלון מוחלט של בנק ישראל והנגיד. כשאתה רואה שהעלו את הריבית בצורה כל כך רחבה, והבנקים הרוויחו ככה על המשכנתאות, זה אחד הכישלונות הכי גדולים של בנק ישראל. כשהנגיד מעלה את הריבית הוא נותן לבנקים לחגוג על הציבור במדינת ישראל, ולכן אני מצפה שבנק ישראל יעשה את עבודתו. הוא נועד לשרת את אזרחי ישראל ולא את הבנקים, כי למעשה זה מה שהוא עשה. אפשר גם לומר דברי ביקורת על נגיד בנק ישראל, שיראה לנגד עיניו את אזרחי ישראל ויפעל ביתר שאת".

הנגיד: "לא נצמח בלי לימודי ליבה" | כל העדכונים מוועידת העסקים של 2024

בהתייחס למשבר מול ארה"ב, ולשאלת שרוני כי עושה רושם שראש הממשלה בנימין נתניהו מקצין את המשבר עם ארה"ב, השיב כהן: "ארה"ב היא בעלת בריתנו הגדולה, וראינו את זה בצורה מאוד משמעותית מאז תחילת המלחמה. אבל גם בין ידידים יש מחלוקות, והיו לא מעט מקרים בהיסטוריה שבהם ישראל עמדה על שאלה. יש כאן מסר מאוד לא טוב שיוצא מארה"ב ומקרין על האזור כולו. האזור בוחן את התמיכה של ארה"ב בישראל, ואני מתכוון לסעודיה, שבעבר התוקפה על ידי החות'ים, ואני מתאר לעצמי שהאמירתים חושבים לעצמם מה יעשו אם דאעש יתקפו אותם. מה ארה"ב תעשה? היה מצופה מארה"ב ובעלות הברית לבוא ולפעול נגד איראן, מחוללת הטרור באזורנו. אין לי ספק שארה"ב טעתה. היא אומרת שהיא מחויבת לחיסול והשמדת חמאס. אתה לא יכול למגר אותו בלי לפעול ברפיח".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "הייתי מצפה לעמדה ברורה ונחרצת במאבק שלנו כאן. אין ואקום באזור של המזרח התיכון. מי שהכי רוצה בניצחון של ישראל על חמאס הן המדינות המוסלמיות המתונות, והן בוחנות את ארה"ב. אם היא תגלה רפיון זה יקרין על האזור. היא צריכה לקבוע קו נחרץ. ארה"ב הייתה צריכה לתמוך בארה"ב בצורה נחרצת. הייתה הפסקת אש, אחרי שישראל נסוגה עד המילימטר האחרון מעזה. בהחלטת ארה"ב הם נתנו גיבוי לטרור הבינלאומי שיגיע בסופו של דבר לאירופה וארה"ב".

על חוק הגיוס אמר: "יש בו דברים טובים שמדברים על סנקציות ויעדים. צריך לעשות שיפור משמעותי בחוק הגיוס, ויש שעת רצון גם במגזר החרדי. אני נמצא איתם בכשר. זו סוגיה של צורך לאומי, ויש פתרון מאוד פשוט לחוק הגיוס. כל מי שיוצא לעבודה במגזר החרדי חייב להתגייס. הגענו לשיא של 55% מהגברים החרדים שיצאו לעבודה. אפשר לקבוע יעד לפיו 55% מהגברים החרדים יתגייסו". 

זה לא קיים בחוק הנוכחי.
"החוק הנוכחי טעון שיפור במתכונת שלו, ואני בתור אחד שאוהב לקבוע יעדים ברורים חושב שלפחות 50% מהגברים החרדים צריכים להתגייס. אני נמצא בקשר עם רבנים ופוליטיקאים במגזר החרדי, ו-50% זה פתרון בהישג יד. זה הכרח לכלכלה ולביטחון הלאומי שלנו". 

אתה בעד הארכת הסכם המים עם ירדן?
"אחד היעדים של חמאס במתקפה היה לערער את היחסים שלנו עם השותפות האסטרטגיות שלנו באזור - מצרים וירדן. לי אין כוונה לתת פרס לסינוואר ולערער את היחסים. מצד שני, אין לי כוונה לתת את הלחי השנייה. לשמוע את שר החוץ הירדני שמצד אחד מקבל מאיתנו מים, ומצד שני מדבר על תביעה בהאג... אנחנו העברנו להם מסרים בנושא. אין עדיין החלטה סופית". 

מדברים על תרחיש עלטה. 
"תרחיש עלטה הוא תרחיש שבו יותר מ-60% מהבתים בישראל נמצאים בהפסקת חשמל ליותר מיומיים. הסיכוי לתרחיש כזה הוא קלוש, אך יחד עם זאת אנחנו לא בהיסטריה. החשמל בישראל מיוצר על ידי מקורות שונים, ולכן אנחנו פועלים ליצור לעצמנו את כל הרזרוות. שאלו אותי אם קניתי גנרטור, והתשובה היא לא. אין סיבה להיכנס לפאניקה, נדע לתת את המענה למקומות הקריטיים".