יוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד אנרג'י, שוחח היום (שלישי) עם פרשן מעריב בן כספית בוועידת העסקים של 2024 בחסות בנק לאומי. הוא התייחס לשוק הגז בימים אלו, להשפעות המלחמה על ייצוא הגז הטבעי מישראל וגם על היחסים עם ערב הסעודית ומצרים.

המשלחת הישראלית עזבה את קטאר: "חמאס לא מעוניין בעסקה"

מה קורה עם הגז בימים אלה? האם המלחמה משפיעה על כל האופרציה הזו של גז ישראלי במזרח התיכון?
"ביקרתי פעמים רבות בקהיר. הגז הטבעי של ישראל הוא דוגמה קלאסית למערכות יחסים אסטרטגיות שהן חסינות גם בפני מהמורות גיאו-פוליטיות. בסופו של דבר, מערכות יחסים שבנויות על צורך אמיתי, ששני הצדדים מרוויחים ממנו, הן מערכות יחסים חזקות. סיימנו את 2023 עם מכירות של 8.2 BCM לייצור, כאשר כל המשק הישראלי צורך 13 BCM. זה חלק מהחוסן של מערכות היחסים". 

החיים שלך מתנהלים ביקום חסין. 
"ההשפעה דווקא באה מהצד שלנו. כשהחלה המלחמה הושבת מאגר תמר, ואנחנו במאגר לוויתן הגברנו את הייצוא כדי לספק את צורכי המשק הישראלי בראש ובראשונה. המצרים היו אלה שהבינו את זה ואמרו 'אנחנו איתכם'. המהמורות היו פחות מהצד שלנו. בסופו של דבר אנחנו צריכים לשאוף לפתח עוד מערכות יחסים אסטרטגיות בזירה האזורית".

מה לגבי סעודיה?
"אנחנו דיברנו במשך שנים על מצרים והסתכלו עלינו כאילו אנחנו הוזים. אני אתן לך כמה עובדות לגבי סעודיה. אני חושב שנורמליזציה זה הכרח. כשאתה מסתכל על התנאים האזוריים האינטרסים של ערב הסעודית וישראל זהים. כשאני מסתכל על משולש הגבולות של ירדן, מצרים וערב הסעודית, כאשר אנחנו נמצאים בשפיץ, ערב הסעודית מייצרת 3,000 מגה ואט של חשמל ממוצרי נפט. אלו מוצרים שעולים פי 4 עד 9 יותר מהגז הישראלי ומזהמים הרבה יותר. אנחנו יכולים לספק גז טבעי לערב הסעודית. האינטרס הכלכלי נמצא שם, היכולת להגיע לעסקה שם, והתשתית זה כלום ושום דבר בעולם שלנו. אנחנו נגיע לשם".