פאנל בריאות מיוחד בהנחיית הפרשן הכלכלי שלמה מעוז התקיים היום (שלישי) בוועידת העסקים של 2024, שנערכה במלון קרלטון ת"א בחסות בנק לאומי. בפאנל לקחו חלק מיכל גור, משנה למנכ"ל, מנהלת חטיבת חא"ט בריאות ומנכ"ל מקפת, מגדל ביטוח ופיננסים; אלי בין, מנכ"ל מגן דוד אדום; ואשרת בן שבת, מנכ"לית ג'ינג'ר.

יאיר גולן: "מדיניות נתניהו קרסה ובאים בטענות לשמאל, זו פסיכוזה"

אלי, איך אתם מגיעים כל כך מהר לאירועים? אני מניח שיש לכם תקציבים גדולים מהמדינה.
"הרבה אנשים כאן אולי לא יודעים שמד"א בכלל לא מופיעה בספר התקציב של ישראל. אין לנו שום הקצאה תקציבית למרות שהמדינה קונה מאיתנו שירותים ומסכמת איתנו על פעילויות מיוחדות. דיברו פה על הקצאות כספים, רק שכחו פה דבר אחד - חיי אדם. אני לא מכיר מצב דומה בכל העולם בו מדינה מצפה שארגון חירום לאומי ייערך וייתן מענה לאתגרים כל כך מורכבים, אבל לא מכניסה אותו לספר התקציב".

אז מאיפה הכסף?
"המשאבים של מגן דוד אדום נרכשים על ידי תרומות רבות, שמגיעות גם מנדבנים בישראל אך בעיקר מחו"ל. כל הטכנולוגיה, האמצעים, הרכבים מגיעים מתרומות. המדינה לא מכניסה את ידה לכיס. צריך לומר שאנחנו פיתחנו שיטות ואיכויות מיוחדות שמעתיקים אותן מאיתנו בעולם. יש לנו מערכת שיודעת לזהות מי הכונן שנמצא הכי קרוב לאירוע ואנחנו יכולים להקפיץ אותו לשם. פיתחנו את היכולות שלנו גם באמצעות מסוקים שרכשנו לאחרונה, סירות מיוחדות שמוצבות בכנרת ועכשיו גם באילת, ורכבים מיוחדים, כולל 600 אופנועים שמגיעים לפני האמבולנסים לזירה. מדובר ב-35 אלף איש שעוסקים בחיי אדם". 

מיכל, תוחלת החיים עולה כל 10 שנים בשנתיים עד שנתיים וחצי, והמוות נדחה. מה אתם מציעים לאנשים לעשות כדי להיערך ליום סגריר? 
"זו סוגיה מאוד אסטרטגית. אם לפני 10 שנים הסתכלנו על נושא החיסכון הפנסיוני כנושא אסטרטגי של הציבור בישראל, והיו רפורמות של פנסיות חובה וכו', אני חושבת שכל הנושא של ביטוחי בריאות וסיעוד הפכו לחשובים לציבור לפחות כמו החיסכון הפנסיוני. צריך לראות איך חברות הביטוח, המדינה וקופות החולים מוצאות את הדרך המשותפת לתת מענה מספק לציבור. זה נוגע גם לביטוחי הבריאות אבל גם לפעולות שמחוץ לסל כמו ניתוחים. אנחנו נמצאים בעיצומה של רפורמה בעולם הבריאות, והחזון שלה מאוד נכון. החזון שלה הוא לקחת את הנושא הזה של ביטוח בריאות, להבטיח רובד ציבורי, מעליו רובד של שב"ן והביטוח בריאות צריך לתת את הרובד השלישי. החזון מצוין, אך אנחנו צריכים לבדוק עם השב"נים ידעו לתת מענה לאלו שיעברו מביטוח פרטי של שקל ראשון לפוליסה של שב"ן".

כל אלה שעשו ביטוח סעודי הם פראיירים?
"אני חושבת שהביטוח הסיעודי, וזו השאלה האסטרטגית השנייה.. אין אף חברה שמוכרת היום ביטוח סיעודי פרטי. לתמחר סיכון בתעריף קבוע מובטח ל-70 שנה קדימה זה לא משהו שיכול להחזיק מים. גם אנחנו יצאנו מהביטוח הזה, ואני חושבת שכל הנושא הזה צריך לעבור שינוי חשיבה. עד גיל פרישה יש ביטוח של אובדן כושר עבודה ומעטפת הרבה יותר הולמת. מגיל פרישה, אחד מכל שלושה נעשים סיעודיים, כך שזה הופך לצורך מימוני ולא ביטוחי. לכן, כמו שחוסכים לפנסיה צריך לחסוך לטובת החיסכון הסיעודי".

אשרת, את הקמת חברת יזמות, ואת אומרת שיש לך פתרון מסוים בנושא הביטוח. 
"ג'ינג'ר זה סטארט אפ בעולם הביטוח. זיהיתי צורך של עובדים בחברות בהיטק או בתעשיה שצריכות לתרגום בכל הנוגע לתחום הביטוח, באופן קל ופשוט. פיתחנו מערכת שמנגישה את כל נושא הביטוח בעולם הנסיעות בחו"ל ובעולם ביטוחי הבריאות. עובד יכול להיכנס ולראות את כל התנאים. אנחנו למעשה הברוקר שמייצג את העובד מול חברות הביטוח, ואנחנו מנגישים את הפתרון הביטוחי בעבור הלקוחות כגורם שמטפל ומתפעל את השירות".

במהלך הועידה הוענק למנכ"ל מד"א אלי בין את פרס העשייה החברתית, על התרומה והעשייה המבורכת במלחמת "חרבות ברזל"