שעון הקיץ בישראל יתחיל ביום שישי הקרוב, או נכון לומר בשעה שתיים בלילה שבין חמישי ושישי ה־29 במרץ ויסתיים אי שם באוקטובר, במוצאי שבת בראשית תשפ"ה, 27 באוקטובר 2024.

השר בן גביר פותח חזית מול ביידן: "מעדיף את הקו של יחיא סינוואר"
הבלוף נחשף: ארה"ב תומכת בישראל ללא תנאי - מיתוס רב שנים | דעה

לשעון הקיץ בפרט ולקיץ בכלל יש השפעה על שוק ההון, בעיקר על המסחר בבורסה. אבל לפני שאגע בזה - כמה מילים על שעון קיץ ועל הקשר בין הבורסה ומזג האוויר.

נתחיל בשעון הקיץ: היום אין כבר ויכוח על התועלת שהאנושות מפיקה משעון הקיץ. מחקרים הוכיחו שהתפוקה עולה, החיסכון באנרגיה עולה ובאופן כללי קשה למצוא היום כלכלנים או מדענים שסבורים שאין תועלת בשעון הקיץ. הרעיון הגאוני הזה שנוטל מאיתנו שעת שינה, משפר את נצילות שעות העבודה ויוצר עודף הכנסה לכל כלכלה שבוחרת להפעיל אותו.

ועתה לקשר שבין בורסה וטמפרטורה: גם כאן יש לא מעט מחקרים שמצביעים על השלכות מזג האוויר על המסחר בבורסה. שוק ההון נוטה מסורתית לתשואות חסר בקיץ ויש לכך המון הסברים.

אולי זה גם מה שהוליד את המשפט המפורסם sell in May and go away (כלומר, תמכור במאי ותלך). מאידך, מחקרים מצביעים גם על תופעה הפוכה. בקיץ יש יותר פעילות בשוק ההון. הסיבה לכך נעוצה ביותר שעות אור ובכלל, באור. אור השמש עושה טוב לעולם כולו וגם לסוחרים בשוק ההון.

אגב, במאמר מוסגר, בגלל שכדור הארץ שלנו עגול, יוצא שכשאצלנו, בחציו העליון של הכדור, קיץ, בחציו השני של הכדור, כלומר בדרום אמריקה ובאוסטרליה, מזג האוויר חורפי. במילים אחרות: זה לא שבאמת יש למזג האוויר השפעה על שוק ההון. יש לו השפעה על הסוחרים. משום שאם פה מוכרים, שם קונים. המערכת תמיד מאזנת את עצמה.

ומה השפעתו של שעון הקיץ פרט להיותו נקודת מעבר בין חורף לקיץ? לא מדובר בהשפעה ארוכת טווח, אבל גם כאן צריך לחזור לביולוגיה ולהשפעתה על הסוחרים בשוק ההון. יום שישי אינו יום מסחר בישראל ולכן אנחנו לא רואים את השפעת המעבר לשעון קיץ בצורה משמעותית. ככלל, מדינות רבות בחרו לבצע את החלפת השעון בתחילתו של יום מנוחה כדי לא לזעזע את המשק.

אבל על אף הניסיון למנוע את השפעות המעבר על המסחר והתעשייה, אי אפשר להתעלם מכך שביום (ולעתים אף מספר ימים) שאחרי המעבר משעון חורף לשעון קיץ, נרשמת ירידה במסחר ובתפוקה. למה? בגלל שאנשים הפסידו שעת שינה והם יותר עייפים. בגלל שהשעון הביולוגי שלנו אמור להסתנכרן עם השעון החוקי, השעון של מקום העבודה ושל הפעילות המשקית.

שעון קיץ זה דבר טוב. המצאה נפלאה שתרמה לכלכלה העולמית טריליוני דולרים לאורך השנים, כך שירידה מינורית בנפח המסחר לאורך כמה שעות או ימים לא אמורה להפריע לנו ליהנות ממנו.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.