כשחג הפסח מתקרב מתמלאות הרשימות במגוון רחב של קניות, יותר מבכל חג אחר. בכל חג אנו שואפים להתפנק עם מטעמים עשירים על השולחן, בין אם זה באירוח מפואר בבית או בפיקניק בטבע. אך לפסח יש טעם שונה: תרבות צריכה ייחודית שמשלבת דפוסים מורכבים וקפדניים. לא רק שאנו רוכשים את כל מרכיבי הארוחה החגיגית, אלא גם מגוון רחב של מוצרים נוספים: מחומרי ניקיון, דרך כלי אירוח, יינות, בשרים ועד למאפיינים הייחודיים לחג. סקרים שנערכו בעבר מצביעים על כך שהתופעה של רכישות גדולות וחיפוש אחר מוצרים כשרים לפסח אינה מוגבלת רק לציבור הדתי או המסורתי. גם בקרב הציבור החילוני, שלא תמיד מקפיד על כשרות ביום יום, יש נטייה לאכול מצות ולהשתמש במוצרים שנוצרו במיוחד לחג, כחלק מהחוויה החגיגית.

במגזרים המסורתי והדתי התרבות והמנהגים מציירים פסיפס עשיר ומגוון. ההבדלים בין הזרמים, אשכנזים לעומת ספרדים, יוצאי מרוקו מול יוצאי עיראק, מעידים על עושר תרבותי ומסורתי ששורד לאורך דורות. גם במגזר החרדי פערי העדות והמנהגים עדיין נוכחים ובולטים. דוגמה בולטת לכך היא היחס לקטניות בפסח, כשחלק מהקהילות נמנעות לחלוטין, בעוד אחרות מתירות צריכתן באופן חלקי. מסורת זו, המועברת מאב לבן, מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות היהודית ומשקפת את העושר הרבגוני של הזהות היהודית.

אחת התובנות המרתקות ביותר בניתוח דפוסי הצריכה לקראת פסח אינה מגיעה מהקהל היהודי, אלא דווקא מהקהילה הלא יהודית. נראה שהמנהג של ניקיון יסודי של הבית והזינוק ברכישות מוצרי ניקוי לקראת החג מאפיין גם את המגזר הערבי. התרבויות והמנהגים, בהדרגה, הופכים להרגל שכולל את כלל האוכלוסייה, כאשר פיתויי רשתות השיווק והקמפיינים הפרסומיים המתמקדים במוצרים מובילים משפיעים על כולם, ללא הבדל דת, גזע או לאום. תופעה זו מדגימה את ההשפעה הרחבה של תרבות הצריכה ואיך שהיא עוברת גבולות ומחברת בין קהילות שונות, גם בהקשרים שלא נוגעים ישירות בחג עצמו.

מקדימים את הקניות

בשנים האחרונות ציבור הקונים המודע והמתוחכם למד להקדים את קניות החג משני טעמים מרכזיים. הסיבה הראשונה נובעת מהתייקרות מוצרים טריים כמו בשר כבש, פילה סלמון וחלקי עוף, שמחיריהם מטפסים בימים הסמוכים לחג. הסיבה השנייה קשורה לחשש מחוסרים צפויים, תופעה שחוזרת על עצמה מדי שנה. כך, מיד לאחר הכשרת המקררים והמקפיאים בבתים, אנו ממלאים את תאי הקירור במיטב המוצרים, והדבר היחיד שנותר לנו הוא לתכנן את המתכונים ולהחליט מי יהיו אורחינו בערב החג.

לא רק מוצרי הדגים, העופות והבשרים מצטרפים לעגלת הקניות שלנו בערב החג, אלא גם צריכת היינות תופסת מקום חשוב בהכנות. החל מיינות הבסיס לארבע הכוסות בסדר ועד ליינות מובחרים שמלווים את הארוחה, תרבות הצריכה בישראל מזהה ארבעה מועדים מרכזיים בהם נרשם זינוק משמעותי ברכישת יינות: ראש השנה, פורים, פסח וסילבסטר. בתקופות אלו, הרכישה והצריכה מתפרסות לאורך זמן, כאשר הצרכנים נהנים ממבצעי החג ורוכשים כמויות גדולות, למשל, ארבעה בקבוקים במחיר מוזל. יש האומרים שיין הוא לא רק משקה, אלא חלק בלתי נפרד מהחוויה החגיגית, מוסיף עומק ואלגנטיות לכל ארוחה ומפגש. אנו מזהים בשנים האחרונות את המעבר של ציבור הצרכנים מיינות קידוש ליינות שולחניים מובחרים, החל מקידוש ערב שבת ועד לארבע הכוסות בליל הסדר.

חג הפסח של שנת 2024 מביא איתו את ההזדמנות לכל אחד להפוך למאסטר שף במטבח הביתי, בהשראת השפעות תוכניות הבישול הטלוויזיוניות וריבוי סרטוני הבישול ברשת. החשיפה המתמדת למגוון רחב של שיטות הכנה, רעיונות חדשניים, ומנות שנראות מדהים בכל צילום מעודדת כל אחד מאיתנו לחקור ולהרחיב את הידע הקולינרי שלו ומזמינה את כולנו לחגוג את המסורת בצורה חדשנית ומרגשת. החג מציע הזדמנות לכל אחד להרחיב את הידע הקולינרי שלו, לחקור טעמים חדשים וליצור מנות שישאירו חותם לא רק על הלשון אלא גם על העין. החג הוא הזמן המושלם להפגין את הכישורים שרכשנו במהלך השנה, ליצור ולחדש, תוך שמירה על המסורת והוספת טוויסט אישי שמעשיר את החוויה החגיגית.

סל הקניות הזול לפסח (צילום: מעריב אונליין)
סל הקניות הזול לפסח (צילום: מעריב אונליין)

המוצרים הבולטים בשולחן החג

מצות וקמח מצה
מצות: מגוון רחב של מצות, כולל מצה רגילה, מצה שמורה, מצה מחיטה מלאה, ואפילו מצה מצופה בשוקולד.
קמח מצה וקמח תפו"א: משמשים כתחליף לקמח החמץ, ומגיעים בגרסאות שונות כגון גס לציפוי, קמח לעוגות וחיטה מלאה.
מנות מבושלות: מנות מגוונות כמו צלי בקר, אנטרקוט, אסאדו, קציצות בקר, זרוע וצלעות כבש, חזה וכרעיים עוף, ירקות מבושלים ודגים כמו סלמון ואמנון.

סמלים וסימנים של סדר ההגדה
כרפס, זרוע, ביצה קשה, חרוסת, ומרור, המהווים חלק מהסדר ומסמלים את הסיפור ההיסטורי של יציאת מצרים.

מאפים וקינוחים כשרים לפסח
עוגות, עוגיות, ופלים שאינם מכילים חמץ, עשויים בדרך כלל מקמח מצה או קמח שקדים.
לחמניות, פיתות, מלוואח, בורקסים שמוצעים בעיקר במקפיאי רשתות השיווק.
יינות ומיץ ענבים

הצריכה של מיצי ענבים ויינות בשיאה בפסח, בעקבות מנהג ארבע הכוסות. השוק מציע מגוון רחב של יינות, החל מיינות קידוש ועד ליינות שולחניים איכותיים. לפני שאתם ממהרים לסופר ומתחילים למלא את העגלה במגוון רחב של מוצרים, חשוב לתכנן בקפידה את רכישות החג. עליכם לבחון באיזה סופר תוכלו למצוא את הסל הכי משתלם, איפה הקנייה הכי נוחה ונגישה עבורכם, והאם חיסכון של מספר שקלים בודדים באמת יתרום לחיסכון כולל בהוצאות. לפני שאתם יוצאים לסופר, חשוב להכין רשימת קניות מפורטת, לבדוק לכמה אורחים אתם מצפים, כמה ארוחות תצטרכו להכין ואיזו כמות של מצרכים נדרשת לכך. זריקת מזון והוצאות מיותרות עלולות לתרום להצטברות הגירעון השנתי של משק הבית, ללא כל צורך או יעילות.

לקראת חג הפסח הרכבנו סל קניות אופייני הכולל מגוון רחב של 77 מוצרים שונים, ביניהם ניתן למצוא ירקות ופירות טריים וקפואים, מוצרי עוף טרי, דגים טריים וקפואים כמו סלמון, אמנון ודניס, מרקים ורטבים, מוצרי יסוד לבישול, שימורים, מבחר יינות ושתייה קלה, מוצרי חלב ותחליפיהם, פריטי היגיינה וטיפוח, ולא שכחנו את סל חומרי ניקיון וכביסה להשלמת המסורת במלואה. בדקנו את הסל ב-7 רשתות שיווק מובילות כדי לזהות איפה נמצא הסל הזול ביותר ולחשוף את הפערים במחירים בין הרשתות השונות. המטרה היא לספק לכם את המידע הכי טוב לתכנון וביצוע הקניות שלכם לקראת החג, כך שתוכלו לחגוג בלי להתפשר על איכות או להתמודד עם הוצאות מיותרות.

מהבדיקה עולה (ראו טבלה) כי מחיר הסל הממוצע במדגם הוא 1,147 שקל. ההפרש בין הסל הזול לסל היקר במדגם: 323 שקל. הפער בין הסל הזול ליקר: 32%. הרשת שמציגה את הסל הזול ביותר היא חצי חינם עם סל בעלות של 1,010 שקל. אחריה בפער של 58 שקל נמצאת רשת רמי לוי עם סל בעלות של 1,068 שקל. הסל היקר במדגם נמצא ברשת טיב טעם, 1,333 שקל. 

הטיפים שיחסכו לכם

בתכנון רכישות לקראת החג חשוב להתחשב לא רק במחיר, אלא גם בכמות וטיב המוצרים שאנו רוכשים, המרחק, הזמן הנדרש לקניות, השירות וחוויית הקנייה. הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לנהל את הקניות בצורה חכמה ומושכלת:

השוואת מחירים: לפני שאתם יוצאים לקנות, בדקו את המחירים בכמה רשתות שונות. יש אפליקציות ואתרים כגון אתר פרייסז שמאפשרים השוואת מחירים ויכולים לחסוך לכם הרבה כסף.
רכישה מקוונת: חיסכון בזמן ובהוצאות נסיעה יכול להיות משמעותי. רבות מהרשתות מציעות מבצעים ייחודיים לרכישה באינטרנט, וכך גם ניתן להימנע מקניות רגעיות ולא מתוכננות.
קנייה בכמות: פריטים שאתם יודעים שתשתמשו בהם ושלא מתקלקלים בקלות (כמו יין, מצות, וחומרי ניקוי) כדאי לקנות בכמויות גדולות, במיוחד אם יש מבצע כמותי.
הכנת רשימה והיצמדות אליה: רשימת קניות מפורטת תעזור לכם להימנע מקניות מיותרות ולדעת בדיוק מה אתם צריכים. זה גם יקל עליכם להשוות מחירים ולבחור את המקום הכי משתלם לקניות.
תכנון מראש: נסו לתכנן את הארוחות והמנות שתרצו להכין לחג. זה יעזור לכם לדעת אילו מצרכים ספציפיים אתם צריכים ולמנוע רכישות לא נחוצות.
שימוש בקופונים ותווי קנייה: לפני שאתם יוצאים לקניות, בדקו אם יש לכם קופונים או הטבות שניתן לנצל. רבות מהרשתות מציעות הנחות למחזיקי כרטיסי אשראי או למנויים באתרים שלהן, ומסתבר שלרובנו יש תווי קנייה שלא נוצלו במלואן, אז זה הזמן.
מעקב אחרי התקציב: קבעו תקציב מראש לקניות החג ונסו לא לחרוג ממנו. זה יעזור לכם לשלוט על ההוצאות ולמנוע הפתעות לא נעימות.

עם תכנון נכון ושימוש חכם במשאבים הזמינים, תוכלו לחגוג את חג הפסח עם כל המטעמים והמנהגים, מבלי לחרוג מהתקציב. הסקר בוצע בשיתוף המכון לחקר הקמעונאות באמצעות אתר פרייסז ואתר משרד הכלכלה ונכון לתאריך 25.03.2024 ט.ל.ח