בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר על הוספת היישובים כפר ורדים, בוקעתא, בני יהודה, חד נס, חספין, קצרין ורמת טראמפ, שיוכרו כיישובי ספר למשך שנה לצורך פיצויים מוגדלים בעקבות הפגיעה מהמלחמה. בעקבות ההכרה פנו קבוצת בעלי עסקים מתחום המזון והתיירות בעיר צפת והאזור במכתב דחוף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בו הם טוענים שהמדינה הפקירה אותם ונותנת להם לקרוס כלכלית.

"רוב ההכנסות שלנו מבוססות על תיירים ומטיילים שחוששים להגיע לצפון. גם הקהל המקומי אינו יוצא לבילויים, רבים מבעלי העסקים במילואים, הקופות ריקות כבר חצי שנה ולא מכסות אפילו חלק קטן מההוצאות והתקורות", כותבים בעלי העסקים במכתב שכותרתו "פניה לסיוע דחוף לעסקי המזון והתיירות בצפון".

בעלי העסקים העצמאיים מלינים על כך שהם ממשיכים לשלם את כל התשלומים השוטפים של שכירות, משכנתאות, ארנונה ותקורות נוספות, אך למרות המשבר הקשה, המדינה אינה מסייעת להם. "אנחנו מרגישים שהופקרנו, אנחנו קורסים כלכלית, חלקנו על סף פשיטת רגל ואיתנו גם העובדים שלנו", הם כותבים במכתב לשר האוצר, אליו ממוענים גם השר אופיר סופר, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ח"כ אריה דרעי, ח"כ משה רוט, ח"כ ניסים ואטורי וח"כ יצחק קרויזר.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם ראש עיריית צפת יוסי קקון התייצב לטובת בעלי העסקים, וכתב לשר האוצר כי העסקים בצפת חווים ירידה בהיקפים של 50-70% מההכנסות. "לדאבוננו גילינו כי צפת שהמסחר והתיירות בה בקריסה מוחלטת עקב המלחמה, נותרה בחוץ (מחוץ לעדכון יישובי הספר לצורך קבלת פיצויים מוגדלים)".

קקון מציין במכתבו כי צפת ספגה הרוגה במהלך המלחמה מירי טילים של החיזבאללה ואף ממשיכה להיות בתוך מעגל האירועים הביטחוניים כמעט מידי יום. "בקשתי ודרישתי, להכניס באופן מיידי ודחוף את צפת לרשימת יישובי הספר הזכאים לקבלת פיצויים ובכך להציל מקריסה מוחלטת את המסחר והעסקים העירוניים המחזיקים עובדים ומשפחות רבות", כתב קקון.

חבר הכנסת משה רוט, חבר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל שפועל רבות לסייע לבעלי העסקים בפריפריה, אמר כי יכנס דיון מיוחד בוועדה העוסקת בנושא וכי יפעל מול ועדת הכספים ושר האוצר על מנת לתקן את העיוות.