30% מהמים הנשאבים בעולם הולכים לאיבוד בשל נזילות. בישראל איבוד המים עומד על 7%, מהנמוכים בעולם. זאת בעיקר בזכות מדי המים החכמים, שזיהו והתריעו בשנת 2023 על נזילות ביותר מ-200 אלף בתי אב. כך עולה מדוח המים הבינלאומי של קבוצת ארד שהוצג היום לשר האנרגיה והתשתיות אלי כהן. הדוח חושף את היקף איבוד המים בישראל, ומציג את עתיד טכנולוגיית המים למניעת נזילות ושמירה על משאב המים בארץ.

לפי קבוצת ארד, המתמחה בפיתוח וייצור מדי מים לשווקים בכל העולם, בשנת 2026 צפויה להסתיים החלפת כלל מדי המים בישראל למדים חכמים, והחיסכון מצמצום אובדן המים במגזר הביתי בלבד יעמוד על כ-100 מיליון שקל עבור הצרכנים.

אלי כהן: "מדינת ישראל היא מהמובילות העולמיות בתחום טכנולוגיית המים. בזכות החדשנות והיצירתיות הישראליים, הפכנו את החיסרון ליתרון, וממצב של מחסור במים הפכנו למעצמה אזורית שמוכרת מים לשכנותיה. אמשיך לפעול לשילוב טכנולוגיות תוצרת כחול לבן שיפעלו בשוק הבינלאומי ויסייעו למציאת פתרונות למשבר המים העולמי שהולך ומחריף. בשנתיים הקרובות יושקעו במשק המים מעל 10 מיליארד שקל לטובת שיפור ופיתוח תשתיות״.

רגב ינאי, סמנכ"ל שיווק מקומי בקבוצת ארד: ״משק המים הישראלי הוא סיפור הצלחה ברמה עולמית. מדי מים חכמים מאפשרים מדידה מדויקת בזמן אמת, שהיא הבסיס לניהול יעיל וחסכוני של ספקי המים בישראל, אבל המהפכה האמיתית היא מול הצרכן הביתי. בישראל אנו שולחים לצרכנים בשנה יותר ממיליון התראות בזמן אמת, דבר שמאפשר להם לתקן במהירות את הנזילות ולחסוך מים וכסף רב״.

 הדוח חושף את עוצמת בעיית אובדן (פחת) המים בעולם, כאשר 126 מיליארד קוב, שהם כ-30% מהמים שנשאבים הולכים לאיבוד. הדו"ח גם מאפשר להבין כיצד ישראל מצליחה לספק יותר מפי 2 מים ממה שהטבע מעמיד לרשותה, ועד כמה הניסיון וטכנולוגיות המים הישראליות נדרשים כיום בעולם. 
ספקי מים ברחבי העולם נמצאים תחת לחץ עצום של לעשות יותר בתקציב פוחת, ואחד הפתרונות הוא אימוץ טכנולוגיות חכמות דוגמת מדי מים חכמים. לפי הנתונים שהוצגו לשר, בישראל שיעור אובדן המים ירד בשני העשורים האחרונים בצורה משמעותית משיעור של כ-20% לפחות מ-7% בלבד. 

על אף שהטבע מספק לישראל מדי שנה בממוצע 1.1 מיליארד מ"ק זמינים לשאיבה, צריכת המים השנתית בארץ עומדת על יותר מ-2.5 מיליארד מ"ק. המשמעות היא שישראל מצליחה "לייצר" מים בכמות של כ-1.5 מיליארד מ"ק בשנה ע"י התפלת מי ים, טיהור שפכים והשמשת מים מליחים. מדי מים חכמים מותקנים כיום בקרב יותר מ-60% מהאוכלוסייה ואיפשרו שליחה של יותר מ-1.3 מיליון התראות בזמן אמת על חשד לנזילה, מה שאיפשר לצרכנים לפעול לתיקון מהיר של הנזילה ובכך לחסוך מים וכסף רב בחשבון המים.