"מחזירות את ההייטק הישראלי שנים אחורה": דוח מכון RISE Israel, שנחשף אתמול (ראשון) בבוקר, מראה שההשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות צנחו ביותר מ־30% ביחס לחצי השנה שלפני המלחמה. מאידך, בארה"ב נרשם גידול של 3%. במקביל, מספר המשקיעים הזרים ירד ב־23%.

שיא חדש: הוצאות הציבור בכרטיסי אשראי גדלו משמעותית
"ניאבק מול הממשלה עד שתפחית את נטל המסים על העסקים בישראל"

ההשקעות ברבעון האחרון הסתכמו ב־1.6 מיליארד דולר, כמחציתן בשש חברות בלבד. מדובר בקצב ההשקעות הנמוך ביותר מאז 2015. היפוך המגמה בסנטימנט עובדי ההייטק העולמי כלפי ישראל בולט במיוחד לאחר שיפור מסוים שנרשם באוקטובר. השפעות המלחמה היו ניכרות, במיוחד על חברות בקריית שמונה.

תושבת קריית שמונה עוזבת את העיר לאחר הפינוי (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
תושבת קריית שמונה עוזבת את העיר לאחר הפינוי (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

על פי הדוח, קיימים שינויים שליליים בסנטימנט כלפי ישראל של עובדי ומשקיעי הייטק בעולם. החברות באזור קריית שמונה מדווחות על הוצאות גבוהות ובלתי צפויות בשל מעבר ליישובים אחרים: רוב החברות פעילות בתחומי מדעי החיים, אגרי/פוד־טק וקלינטק, ויש להן מעבדות ואף מתקני ייצור.

העלויות כללו שכירת מקום חדש, רכישת ציוד, הסבת משרדים למעבדות ועוד. כל זה גורר עיכוב בפיילוט ובשיתופי פעולה שונים עם חברות ישראליות אחרות. המצב יוצר זמני אספקה ארוכים של חומרים וציוד שמגיעים מחו"ל וקושי בגיוס הון לצד היעדר תוכנית סיוע.

אורי גבאי (צילום:  מירי דוידוביץ')
אורי גבאי (צילום: מירי דוידוביץ')

RISE Israel (לשעבר SNPI) הוא מכון מחקר א־פוליטי שפועל לקדם כלכלה תחרותית. יו"ר המכון הוא פרופ' יוג'ין קנדל שהיה ראש המועצה הלאומית לכלכלה, והמנכ"ל הוא אורי גבאי, לשעבר סמנכ"ל ברשות החדשנות. לדברי גבאי: "המלחמה החריפה את המשבר בהייטק, שהחל בהאטה הגלובלית והעמיק עם אי־היציבות המקומית. הנתונים מעידים על התייצבות ברמות נמוכות במיוחד שמחזירות את ההייטק הישראלי שנים אחורה, תוך תלות הולכת וגדלה בחברות בודדות".