לאחר שהודיעה טורקיה על הפסקת הייצוא לישראל עד להגעתה של זו השנייה להפסקת אש בעזה, התראיין נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, לתכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב והתייחס למהלך: "טורקיה ממש מטילה אמברגו, אין מילה יותר פשוטה מזה. זה אומר ש־54 מוצרים, שהם קריטיים, היא מחליטה בן רגע שבעצם היא מפסיקה לייצא אותם לישראל, זה לא משנה אם יש חוזים, הסכמים, תלות בחומרים האלה".

טורקיה זאת רק ההתחלה? מדינות נוספות עלולות להטיל סנקציות על ישראל

בהמשך התייחס תומר באריכות לגבי סוג המוצרים והרחיב: "ההתמכרות הגדולה של ישראל לטורקיה היא בתחום חומרי הבנייה, מפלדה לכבלי חשמל, למלט, להרבה דברים אחרים. אנחנו ממש התמכרנו לטורקיה והיא מוכרת עשרות אחוזים, לפעמים אף יותר מ־50 אחוז מהצריכה של המשק הישראלי וכשמפסיקים את זה פתאום באבחת סכין, אז מן הסתם יש לזה משמעויות. מזל שבאמת בציפורניים, בחלק מהמקרים, שמרנו את המפעלים האחרונים אחרי שכמה נסגרו. למשל בתחום המלט, בתחום כבלי החשמל, יש לנו עוד מפעל אחד מכל אחד בארץ. מפעלי פלדה, יש עוד כשניים שעושים את הפלדה הבסיסית וכו'".

רון תומר  (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
רון תומר (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

כשנשאל לגבי אלטרנטיבות קיימות השיב: "למה התמכרנו לייבוא מטורקיה? כי זה זול. למה מטורקיה זול? כי משלמים שם שכר רעב לעובדים, שכר משפיל והם פולטים לסביבה כל מה שצריך בלי להגן עליה, אז בשם התחרות - ממשלת ישראל, מזה דורות, התמכרה להביא בזול. כל נורות האזהרה שהדלקנו בעבר, לא עבדו. גם לפני המלחמה וגם אחרי המלחמה ניסינו להסביר שלטורקיה יש כבר היסטוריה של עירוב פוליטיקה וכלכלה ושותף שמערב פוליטיקה וכלכלה, הוא שותף שאתה לא יכול לסמוך עליו"