"מודל חשבוניות ישראל יצא לדרך, על אף הלחצים המופעלים על רשות המסים". כך אמר אתמול (שלישי) מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' בטקס הרמת כוסית של עובדי הרשות, שהתקיים הפעם בשדרות. באירוע השתתפו בין השאר מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, ראש עיריית שדרות אלון דוידי ומיכל פרנק ממנהלת תקומה.

טורקיה מטילה מגבלות על היצוא - והמהלך הנגדי של ישראל
דיפלומט מעלה מחירים אחרי פסח- אלה המוצרים שיתייקרו בקרוב | הרשימה המלאה

מודל חשבוניות ישראל אמור לצאת לדרך ב־5 במאי. במסגרת זאת, לכל חשבונית שספק מוציא בסכום של 25 אלף שקל ומעלה, יש להצמיד מספר הקצאה מרשות המסים.

נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר טוען כי מודל ההפעלה הנוכחי הוא מסורבל, מסובך לתפעול ומחייב דחייה נוספת בלוח הזמנים. לדבריו, הוא מקבל כל העת פניות מנישומים ומרואי חשבון שטוענים כי המודל במתכונתו הנוכחית הוא בלתי אפשרי ליישום בלוח הזמנים שנקבע. אלא שברשות המסים דוחים את הטענות ומסבירים כי חוץ מהתועלת של המלחמה בהון השחור, המודל הנוכחי יתרום למניעת האפשרות לשימוש לרעה בחשבוניות על ידי מעלימי מס, מניעת גניבת זהויות וצמצום הפגיעה בבתי עסק.

שי אהרונוביץ (צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90)
שי אהרונוביץ (צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90)

במהלך דבריו הבהיר אהרונוביץ' שבכוונת הרשות להוציא בקרוב אל הפועל מהלכים נוספים למלחמה בהון השחור, כמו המלחמה במעלימי המס המנצלים לרעה הטבות, בצד ביטול הפטור מדיווח שאפשר לעולים חדשים ולתושבים חוזרים להימנע מלדווח על פעילותם העסקית בחו"ל, ועוד.

נזכיר כי בכוונת הרשות להוציא אל הפועל שני מהלכים נוספים: מהלך לגילוי מרצון של הכנסות ישראלים שנמנעו עד כה מדיווח על הכנסותיהם, וכן לאלץ חברות שצברו רווחים לחלק אותם כדיווידנד או לחילופין למסות אותם. בהמשך דבריו סקר אהרונוביץ' את הפעילות שנעשתה על ידי עובדי רשות המסים מאז פרוץ המלחמה ושיבח אותם. בימים הקרובים יורחבו המוקדים שיאפשרו טיפול בכל אלה שנפגעו מהמלחמה.

לפי נתוני רשות המסים, בעקבות הנזקים חסרי התקדים שהיו עד היום, עד כה שולמו על ידי רשות המסים פיצויים בגין נזק עקיף בהיקף של 23 מיליארד שקל ונזקים בגין נזק ישיר בהיקף של כמיליארד שקל. לפי האומדנים, היקף הנזקים בפועל כפול מזה. עיקר התשלומים היו עבור נזקים באזור הדרום, כשבצפון שולמו בשלב זה מקדמות, אך עדיין לא נעשתה שמאות לגבי הנזק הסופי.