"בדרך כלל הפדיונות בחודש של פסח הם כמעט פי שניים מבחודש רגיל. אנשים קונים ומחדשים לא רק לפני פסח, אלא גם בימי החג עצמו. השנה המצב במדינה משפיע על כולנו. אנחנו בתקופה יותר מאתגרת. אין לי ספק שזה יורגש גם בחג. אני מצפה שתהיה עלייה של 50% מול חודש רגיל לעומת 100% שידענו בעבר". כך אומרת פנינה רווח, מנכ"לית מתחם העיצוב Dcity שבפארק ישראל במעלה אדומים.

"צריכים מעטפת רחבה": אלו המענקים הכלכליים של החטופים ששבו | האזינו
המשבר עם טורקיה: "ישראל צריכה להתכונן לגרוע מכל, כולל סגירת מיצרי בוספורוס"

בימי שגרה הימים שלפני פסח מהווים חגיגת קניות בתחומים רבים, ביניהם עיצוב הבית, מוצרי חשמל, אופנה ועוד. איך ישפיע המצב במדינה השנה על הרצון והחשק שלנו להתחדש ולהשתתף בחגיגות המבצעים שמציעות הרשתות?
"בחודש הראשון אחרי תחילת המלחמה הייתה עצירה מוחלטת. אף אחד מאיתנו לא הבין כמה זמן זה הולך להימשך ואיך זה הולך להשפיע", מספרת רווח. "אצלנו 70% משטחי המסחר מושכרים לחנויות בתחום עיצוב הבית. זה אומר 120 חנויות מתחום עיצוב הבית, ביניהן רשתות מובילות. אין ספק שספציפית בתחום הזה נוצרה עצירה מאוד משמעותית גם מפני שהבנייה נעצרה. ראינו גם אצל הקבלנים והאדריכלים שאנחנו עובדים מולם האטה או עצירה מוחלטת. עשינו סיעור מוחות, חשבנו איך אנחנו כאן במתחם העיצוב מייצרים סוג של שגרת מלחמה. הבנו שאנחנו חייבים להמציא את הגלגל כי אם העצירה הכוללת תימשך יהיה קשה לצאת מזה וייקח זמן להתניע את הגלגל מחדש. יצאנו בהטבה מאוד אטרקטיבית ללקוחות, שלפיה לקוח שרוכש ביותר מ־5,000 שקל באחת החנויות מקבל 1,000 שקל שוברים לקניות במתחם".

פנינה רווח מנכ''לית מתחם העיצוב Dcity (צילום: דוד מורגנשטרן)
פנינה רווח מנכ''לית מתחם העיצוב Dcity (צילום: דוד מורגנשטרן)


 "עוד לא חזרנו לעצמנו"

המבצע, מספרת רווח, הביא נתונים מאוד מעודדים, וממצב של עצירה מוחלטת אנשים הצביעו ברגליים. "בתחום הבינוי, אם זה למשל חנויות קרמיקה, חלונות, עדיין לא חזרנו לעצמנו. הפדיונות עדיין 50% פחות לעומת תקופה שלפני המלחמה", היא אומרת. "במטבחים הירידה כרגע היא של 30%, ואילו בתחום הריהוט אנחנו נמצאים כמעט באותו מצב כמו לפני המלחמה, ירידה של 10%־15% לעומת ימי שגרה. לכן את המבצע החלטנו להמשיך עד אחרי פסח".

מבחינת תחום עיצוב הבית, אומרת רווח, פסח נחשב בשגרה חג מאוד חזק והיא מקווה שגם השנה זה יורגש. כדי למקסם את המכירות, יתקיים במתחם בימי חול המועד יריד הרהיטים השנתי עם מאות מותגי ריהוט, מוצרי חשמל ומותגים מתחום עיצוב הבית, כאשר המחירים שיוצגו ישקפו הנחות של עד 70%. הציפיה היא כי המהלכים השונים, ביניהם גם מגוון פעילויות לכל המשפחה ואטרקציות חדשות שנוספו במתחם, יצליחו למשוך בימי החג כ־400 אלף מבקרים.

"בגלל המצב יהיו אולי פחות הופעות ענק שהיינו רגילים לעשות בעבר, אבל כן נייצר תעסוקה למשפחה", מציינת רווח. "המתחם שלנו בעיקרו זה עיצוב הבית, אבל ממש לאחרונה הוספנו לו גם עסקים מתחום הבילוי והפנאי. לפעמים מנצלים את המשברים השונים לשדרוגים, לחישוב מסלול מחדש. ראינו למשל שכיום ברחבי העולם יותר ויותר מתחמי קניות מכניסים לתוכם בילוי ופנאי. ברחבי העולם הקונספט הזה עובד מאוד יפה. יש לנו כ־60 אלף מ"ר שטחי מסחר, ונפתחו לא מעט מתחמי בילוי אחרי חודש אוקטובר, ביניהם מתחם פיינטבול חדש, אולם סנוקר, מתחם באולינג, מתחם ספא. עכשיו אנחנו בונים ג'ימבורי מים לילדים, ויש לנו גם מלון בתוך המתחם שהרחבנו לעוד 30 חדרים. על אף התקופה, אנו רואים כי המכלול הזה של הבילוי והפנאי שהכנסנו מאוד מוכיח את עצמו. כמו כן, נפתחו אצלנו גם חמישה אולמות אירועים, מה שגם נותן ערך מוסף".

"שוהים יותר בבית"

לקראת האביב וחג הפסח, הרצון להתחדש ולהשתדרג בתוך הבית מתבטא פעמים רבות גם בצביעת הבית. "בעונת השיפוצים המתחילה בפסח, אנו רואים בדרך כלל עלייה של כ־20% במכירות צבע לבית", אומרת צביה אורנשטיין קסן, סמנכ"לית שיווק בטמבור, ומציגה סקר חדש שבוצע עבור טמבור באמצעות מכון המחקר SAPIO.

"53% מהמשיבים  בסקר שערכנו ציינו שהם מתכננים לצבוע את ביתם או חלקים ממנו בזמן הקרוב", מציינת אורנשטיין קסן, "אך אם נשווה זאת לסקר שעשינו אשתקד לקראת פסח נראה ירידה, אז 68% מהנסקרים דיווחו כי הם מתכננים לצבוע את הבית בחודשים הקרובים. זה נתון הגיוני כי אנחנו יודעים שהכוונות לצבוע ולהתחדש מאוד מושפעות ממצב הרוח באופן כללי. למרות שבסקר שערכנו רואים כי כמעט 90% חשים רגשות חיוביים לאחר צביעת הבית, עדיין את קודם כל צריכה לשכנע את עצמך לעשות זאת. אנו רואים כי בחודשים האחרונים, בצל המלחמה, אומנם חל שיפור במכירות, אבל עדיין ההיקפים נמוכים מאלה שהיו לפני המלחמה".

צביה אורנשטיין קסן, סמנכלית שיווק בטמבור (צילום:  רמי זרנגר )
צביה אורנשטיין קסן, סמנכלית שיווק בטמבור (צילום: רמי זרנגר )


לצבע יש כאמור השפעה על מצב הרוח. בהשקת קולקציית צבעים חדשה, Balance (חוכמת האיזון), מנסים בטמבור לתת מענה למגוון תחושות. "התחלנו לעבוד על הקולקציה ב־2023, לפני המלחמה. אחרי 7 באוקטובר עשינו את ההתאמות הנדרשות על מנת להציע קולקציה שאנחנו חושבים שנותנת מענה מדויק לתחושות שהציבור הישראלי יחפש בימים אלה כשהוא בא לבחור צבע. כל צבע מדבר על תחושה אחרת, למשל רוגע, נינוחות, יציבות, התחדשות והתפעמות", מציינת אורנשטיין קסן. "על אף התקופה המורכבת ומצב הרוח הלאומי, הרגשנו שנכון להשיק דווקא עכשיו, בימים שבהם רובנו מכונסים פנימה ושוהים יותר בבית".

"פחות פרימיום"

ענף מכשירי החשמל הוא גם אחד הענפים שחווים עלייה משמעותית ברכישות לפני חגים. "בדרך כלל בחודשי מרץ־אפריל, לקראת חג הפסח, הענף חווה עלייה של 30% מבחינת כמות המכירות לעומת חודש רגיל", אומר שרון רחמים, סמנכ"ל סחר של מותג מוצרי החשמל לבית Beko, ומציג סקר שנערך על ידי מכון המחקר רושינק עבור החברה, ולפיו רבע מהישראלים מתכננים לרכוש מכשירי חשמל, כאשר 14% מהם השיבו שהסיבה העיקרית היא המבצעים וההנחות בחג.

שרון רחמים סמנכ''ל סחר (צילום: יחצ)
שרון רחמים סמנכ''ל סחר (צילום: יחצ)


מבין המתכננים לבצע רכישה, 25% מתכוונים לרכוש מקרר חדש ו־20% מתכננים לרכוש מוצרים שרלוונטיים לחג, כמו תנורי אפייה. "הסקר הזה מאפיין התנהגות צרכנית רגילה לקראת החג, על אף המלחמה", מציין רחמים ומוסיף שאם בוחנים את שוק מוצרי החשמל מינואר 2024 ועד היום בהשוואה לשנה קודמת, "אז רואים גידול של כ־15% בכמות המוצרים שנרכשו, ואני צופה שהעלייה תימשך עד סוף החג. למרות כל מיני סגירות של חנויות שהיו, הייתה צריכה של מסכים לממ"דים ואקסטרה צריכה של מכונות כביסה, מייבשים, מקררים קטנים ומוצרי מטבח קטנים שנבעה בגלל מעבר של מפונים למקומות דיור חלופיים. עבור מקררים קטנים, מכונות כביסה ומייבשים - זו הייתה עונה מאתגרת במיוחד. לעומת זאת, נדחקו קצת הצדה מוצרי פרימיום שנפגעו כמעט בכל קטגוריה".

לדברי רחמים, לפחות בכל הקשור לענף החשמל, "למדנו שמצב הרוח הלאומי כבר לא משפיע", והוא לא רואה סיבה שהגידול במכירות מכשירי חשמל לא יימשך עד סוף אפריל. עם זאת, להערכתו, "מחודש מאי המגמה תהיה הפוכה בגלל חוסרים שיהיו. עכשיו היבואנים נמצאים עם סחורה כי זה תוכנן קודם, אבל צפויה בעיית מלאים עתידית. יבוא מוצרים מהמזרח יתעכב בגלל כל מה שקורה עם עיכובים בהובלה הימית. אנחנו, כיצרן אירופי, דווקא צופים ספציפית צמיחה במותג שלנו בגלל אספקה מהירה ממפעלים ברחבי אירופה ומשלוחים ימיים קצרי מועד".

"סוג של כאוס"

גם גלית פלח, סמנכ"לית סחר אופנה במשביר, אופטימית לקראת פסח: "בתחילת המלחמה היה סוג של כאוס בכלל בכל המשק. היה חשש לצאת מהבית, מתכונת הפעילות הייתה חלקית בהתחלה, חלק מהעובדים היו בחל"ת, היה חוסר ודאות גדול, הייתה עצירה. ההתעוררות הגדולה הייתה בדצמבר. מאז ההתנהלות היא די רגילה, אבל עדיין כולנו בתקופה של חוסר ודאות של מה יקרה מחר", היא אומרת ומציינת כי באופן כללי לקראת פסח המכירות עולות.

גלית פלח, סמנכלית סחר אופנה במשביר (צילום: יונתן לוי)
גלית פלח, סמנכלית סחר אופנה במשביר (צילום: יונתן לוי)


"כאשר הפיק הגדול מגיע שבוע וחצי לפני החג, אז יש הכפלה בפדיונות לעומת ימים רגילים. אופנה, עיצוב לבית וקוסמטיקה אלה תחומים מאוד חזקים בחגים. אני חושבת שלקראת החג הקרוב אנשים כן ייצאו לקנות אפילו יותר מתמיד. קודם כל, האביב מביא איתו רוח של התחדשות, ודווקא עכשיו כשמצב הרוח לא משהו, אנשים כן מחפשים את הפיצוי. בנוסף לכך, אם בעבר הרבה מאוד אנשים טסו לחו"ל בפסח, אז עכשיו הטיסות לחו"ל במגמת ירידה, הרבה אנשים נשארים בארץ ולכן אנחנו צופים שהלקוחות יקנו כאן גם עבור עצמם וגם מתנות לחגים. קוסמטיקה למשל צומחת אפילו פי 2.5 בחגים בפדיונות אל מול יום רגיל, והשנה לדעתי זה יורגש אפילו יותר מפני שפחות אנשים יבקרו בדיוטי פרי. אנחנו ככלבו צופים שיגיעו אפילו יותר אנשים מאשר בחג רגיל. אנחנו אופטימיים".