בלעדי: תוכנית חדשה, פרי שיתוף פעולה של ארגון הג'וינט, עמותת נט"ל ומשרדי העבודה והרווחה, תסייע לאזרחים, לחיילי מילואים ולכל מי שחוו פגיעה נפשית או פיזית במהלך המלחמה - לחזור למקומות עבודתם.

האיש שמסייע לפצועי המלחמה: "העם הזה חזק יותר מהפוליטיקאים שלו"
"צריכים מעטפת רחבה": אלו המענקים הכלכליים של החטופים ששבו | האזינו

אירועי 7 באוקטובר וחצי השנה שחלפה מאז הביאו אזרחים רבים להתמודד עם מציאות חירום בחזיתות רבות, ביניהן הניסיון לשמור על מקום עבודתם. פוסט־טראומה, חרדה, דיכאון וקשיים פיזיים דורשים מהאדם להתרכז בשיקומו הגופני והנפשי לפרקי זמן שונים, וככל שהזמן עובר קשה יותר לחזור למעגל העבודה.

לשם כך הושקה תוכנית "חוזרים למסלול", המיועדת לאנשים שעבדו עד תחילת המלחמה ונאלצו להפסיק את עבודתם בשל פגיעה מתמשכת, ומשום כך נמצאים בסיכון לנשירה. התוכנית פונה גם למעסיקים שמתקשים להתמודד עם האתגרים בהעסקת עובדים מקהלי היעד, ויכולים להרוויח מכך שעובדים לא יעזבו את התפקיד והארגון.

איך יוצאים מהמשבר במקום העבודה? (צילום: אינג'אימג')
איך יוצאים מהמשבר במקום העבודה? (צילום: אינג'אימג')

התוכנית מציעה מודל הכוון וליווי תעסוקתי מודע טראומה למתמודדים עם סימפטומים פוסט־טראומטיים או פציעה פיזית, לקראת חזרה לעבודה. לכל משתתף תיבנה תוכנית מותאמת אישית, על מנת שיוכל לחזור באופן הדרגתי המתאים לו למקום העבודה או למקום עבודה חדש, תוך ליווי קרוב.

בשלב הראשון, התוכנית תפעל במרכזי ההכוון של משרד העבודה ומשרד הרווחה, במתכונת אישית וקבוצתית, בערים באר שבע, שדרות, נתיבות, אשדוד, אופקים והנגב הצפוני והמערבי.

ממחקרים עולה כי אחוזי החזרה לעבודה לאחר פגיעה פוחתים בכ־50% לאחר חצי שנה, ב־25% נוספים לאחר שנה, ורק אחוזים מעטים שבים לתעסוקה לאחר שנתיים מחוץ לשוק העבודה. עם זאת, התערבות סמוכה יותר לפגיעה תשפר את סיכויי החזרה לעבודה, טרם התרחקות מעולם העבודה ושחיקת המיומנויות והזהות המקצועית, מכיוון שבתקופה זו עדיין קיים קשר בין המעסיק לבין העובד.

לדברי רני דודאי, מנכ"ל הג'וינט-תבת, "שילוב הכוחות בינינו לבין נט"ל הוא מתבקש בשל המציאות הישראלית הנוכחית. הניסיון שלנו בעולמות התעסוקה, יחד עם ניסיונה של נט"ל בעבודה עם נפגעי טראומה מטרור ומלחמה, יוכל להעניק לנפגעים ולמעסיקים שלהם כלים לחזק את חוסנם הנפשי והכלכלי, ודרך כך לסייע למשק הישראלי בכללותו".

אפרת שפרוט, מנכ"לית נט"ל, מוסיפה: "אנחנו רואים חשיבות גבוהה בהנגשת הידע הרב שצברנו בנושא פיתוח אישי וקריירה לנפגעי טראומה ממלחמה וטרור. שיתוף הפעולה הזה הוא צו השעה".

ישראל אוזן, מנכ"ל משרד העבודה, מציין: "התוכנית תסייע לנו להבין לעומק את מצבם של העובדים בשוק העבודה ולדייק עבורם את המענים".

מנכ"ל משרד הרווחה ינון אהרוני: "השקעת משאבים בטיפול בחיילי מילואים שמתקשים לחזור לעבודה היא נכונה כלכלית וחברתית, אבל גם מוסרית וערכית".