"האינפלציה נובעת מהדיור שכבר כמעט חצי שנה חזר לעלות בקצב הולך ומחריף. אנחנו מגיעים לעלייה חודשית של אחוז אחד", טען פרופ' ירון זליכה בריאיון שנתן היום (שלישי) לתכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM.

ללא הרפורמה המשפטית, דירוג האשראי של ישראל היה עולה
בגלל המלחמה: ירידה במספר המשרות הפנויות במשק

זליכה מפשט את המספרים ומסביר: "במספרים כל אחוז זו עלייה ממוצעת של 20,000 שקלים במכירה של דירה ממוצעת, זה טירוף. העלייה המחודשת במחירי הדיור נובעת מהחולשה בצמיחה, בין היתר בגלל מדיניות כלכלית שלא תואמת את הסיטואציה, שלא תאמה לפני המלחמה ועוד יותר לאחריה, וכתוצאה מכך המשקיעים צופים צמיחה נמוכה ולכן מייצרים ציפיות לעליות במחירי הדיור המתבטאות בעלייה בביקושים שמתגשמות בעליית מחירים".

פרופ' ירון זליכה  (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)

כשנשאל לגבי אחריות הממשלה בכך, השיב: "אחריות הממשלה היא 100% לזה. כאשר כלכלנים אומרים ממשלה הם גם כוללים את בנק ישראל. בנק ישראל היה יכול לא להוריד את הריבית ברבע אחוז, בארצות הברית לא מורידים את האחוז, אני ממליץ לבנק ישראל לא לגעת ולא לייצר תנועתיות".

הוא מוסיף כי גם יוקר המחייה שנובע מהמונופולים והיבואנים הבלעדיים גורם לאינפלציה: "הם מעלים מחירים פעם אחר פעם ללא קשר לעלויות שלהם. המשק הזה כלוא בחומות של מכסים, בלי קשר למלחמה, ויש פה מאות כאלה, זה שהממשלה מטפלת אחת לחמש שנים בהגבל אחד מתוך שנתיים, זה לעשות מאיתנו צחוק. ככה לא עובדים".

"גם סביבת המיסוי הגבוהה, הממשלה מתכננת להעלות את המע"מ כבר בראשון לינואר מה שמייצר כבר עכשיו ציפיות לעליות מיסים שמחלישות את הצמיחה. ומהצד השני חוסר היעילות התקציבית, לא רק שהם לא מקצצים בתקציב והכספים הקואליציוניים, הם עוד מחפשים דרכים נוספות לחלק עוד", הוא מדגיש.

לקראת סיום התייחס להורדת דירוג האשראי וביקר את שר האוצר סמוטריץ': "אני חושש שאנחנו צפויים לירידת דירוג נוספת של סטנדרט אנד פורס בחודש הקרוב. אני מתקשה לראות אי  סטנדרט אנד פורס מכילים שתי דרגות במצב הזה כאשר שר האוצר עסוק בדברים אחרים. ב-2003 בתקופת משבר כלכלי הרבה יותר חמור, נתניהו ואני נפגשנו עם חברות הדירוג והצלחנו לשכנע אותם לא להוריד את תוכנית האשראי. למה? כי שמנו להם תוכנית שהם יכלו לקנות והאמינו שהיא תצליח. איזה תוכנית כלכלית שר האוצר סמוטריץ' שם בפני חברות הדירוג? ספר תהילים?".

עריכה: אליעזר בן יהודה