"כפי שהזהרתי מספר פעמים בעבר, אוזלת ידה של הממשלה בשוק הדיור גורמת לחידוש עליות המחירים בשוק הדיור. היא עושה זאת במו ידיה". כך אומר ל"מעריב" נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו.

"הישג חסר תקדים": מסתמן - האיחוד האירופי מתקרב להטלת סנקציות נגד איראן
ההקלטות של איילת שקד ואפי נוה חשפו איך נתפר מינוי של נשיא בימ"ש

סרוגו מדבר בעקבות המשך עליית מחירי הדיור כפי שהשתקפו במדד מרץ שעלה ב־0.6%, מחירי דיור שאינם נכללים במדד עלו בחודש האחרון ב־1%, ובשלושת החודשים האחרונים ב־3.1%. עליות בולטות נרשמו באזור תל אביב וחיפה.

לדבריו, "הגשתי לממשלה תוכנית מקיפה לטיפול בשוק הדיור, כולל הגדלת ההיצע ההשקעות בענף. הביקוש לדירות עומד על 70 אלף בשנה, אך התחלות הבנייה מסתכמות ב־45 אלף בלבד. המחסור יחדש את עליות המחירים".

עוד הוא אומר כי "הצענו להפחית את מס הרכישה למשקיעים כדי לעודד קנייה, אבל במקום זה רוצים להאריך את הוראת השעה עם מס על 8% וזאת טעות קשה. קבלנים לא מצליחים למכור דירות על הנייר. בניגוד לטענות, לא המשקיעים הם אלו שמעלים את מחירי הדיור. הצענו עסקאות קומבינציה: במקום קרקע שהיא מוכרת, המדינה תקבל דירות שאותן תייעד לשכירות ארוכת טווח או לחלופין תמכור אותם לקרנות ריט או במסגרת מחיר מטרה. הדירות יימכרו בכל מקרה בשווי גבוה יותר מהתמורה על הקרקע".

סרוגו מסביר כי "כעת אנחנו מרוכזים בהבאת עובדים זרים לישראל, עידוד התחלות בנייה על ידי מתן תמריצים ורשת ביטחון לקבלנים בגלל הריבית הגבוהה. הרגולציה של העובדים הזרים הורגת אותנו. הממשלה מונעת כניסת פלסטינים משיקולים ביטחוניים אבל בסוף ייאלצו להכניס גם אותם. המלצנו להעניק לקבלנים שבונים בפריפריה זיכוי מס על הכנסותיהם מאזור המרכז כדי להפוך את הבנייה בפריפריה לכלכלית. לא עשו עם זאת שום דבר. הם אומנם הקצו כסף לפינוי בינוי בפריפריה של 50 אלף שקל לדירה. אבל התקציב מוגבל ויבוצעו מעט פרויקטים".

בתשובה לשאלה כיצד מגיבים בממשלה לטענות שהוא משמיע, מסביר נשיא ההתאחדות כי "לא שמעתי מהם שום תגובה רצינית. אנחנו נפגשים כל הזמן, אבל המדינה עושה מה שהיא רוצה ולא מקדישה תשומת לב. היא לא מבינה שהענף הוא קטר של המשק. היא לוקה בקיבעון מחשבתי ובחוסר לקיחת אחריות".

סרוגו מתריע מהמשך מגמת עליית המחירים בשוק, ואומר כי "אנשים יורדים מהגדר לאחר שהתרגלו לריבית הגבוהה מחשש שמחירי הדירות יברחו להם. בגלל המלחמה מחפשים דירות חדשות עם ממ"דים גם אם זה כרוך בעוד חובות. הביקוש מגיע מזוגות שמתחתנים, מתגרשים, עולים חדשים שמגיעים ארצה ויש גם את משפרי הדיור. מדובר ב־70 אלף בתי אב לעומת היצע של 45 אלף. בגלל הפער הזה אני צופה עלייה מטורפת דו־ספרתית במחירים בהמשך השנה. הביקוש לדירות הוא קשיח".