הבנקים הכי ידידותיים לעסקים קטנים ובינוניים הם מרכנתיל ומזרחי-טפחות. כך עולה ממדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים והבינוניים לשנת 2023 שפירסם משרד הכלכלה והתעשייה. עוד עולה כי בנק לאומי קיבל את הציון הגבוה ביותר בקרב יועצים פיננסיים המלווים עסקים בקבלת אשראי. חלקם של העסקים הקטנים מסך האשראי העסקי ממשיך לרדת ועומד על פחות מ-30%, לעומת 37% בסוף שנת 2019.

המדד מתפרסם מאז מאי 2018 על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, ונועד לעודד את המודעות והתחרותיות בתחום האשראי לעסקים. המדד מסתמך על הנתונים הפיננסים המפורסמים על ידי הבנקים, על בדיקת מידת הנגישות של שירותים שונים של הבנקים לעסקים ועל סקר משוב שערכה הסוכנות בקרב יועצים פיננסיים שמסייעים לעסקים לקבל שירותים שונים מהבנקים.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב: "המדדים הגבוהים שאנו רואים בשירות ובייעוץ לעסקים הם חשובים ומשמעותיים ומוכחים כי הבנקים אכן רואים בעסקים הקטנים והבינוניים לקוחות חשובים. עם זאת, העובדה כי כל הבנקים ירדו בשקלול המדדים השונים, לצד הירידה במתן האשראי לעסקים ועלייה ברווחיות לבנקים, צריכות להדליק לנו נורה אדומה ולחייב חשיבה משותפת על התמודדות עם נתונים אלו. דווקא בעת הזו המערכת הבנקאית חייבת לגלות יותר קשב ללקוחותיה - העסקים הקטנים והבינוניים, לתת מקום להתאוששות, לחיזוק ולצמיחת העסקים, גם על חשבון רווחיות הבנקים. הנתונים גם מראים, שוב, כי יש הכרח בהגברת התחרות בתחום האשראי, ולהוציאה גם לגופים חוץ בנקאיים, על מנהל להקל על מצוקת האשראי במיוחד לסקטור זה".