המצב הגיאופוליטי-כלכלי במדינת ישראל הוא מהמורכבים שידענו. מצד אחד, מצב מלחמה מתמשך, שטומן בחובו אי ודאות כלכלית ומציאות גיאופוליטית מורכבת עד מאוד, כאשר סיום המלחמה לא נראה באופק. מצד שני, חלק מהחוסן הלאומי מקורו בשמירה על שגרת חיים עד כמה שניתן, בלי לעצור את גלגלי הכלכלה. 

לאחר שנכשל בניסיון ההטעיה: המנוף החדש של ישראל מול חמאס

סמוטריץ' במתקפה על נתניהו: הפסק לעכב שימוש בכספי הרשות | דיווח

בחצי השנה האחרונה מילואימניקים רבים נקראו לדגל ורבים מהם התייצבו מיוזמתם עם פרוץ הקרבות, מתוך תחושת שליחות והגנה על הבית. לא מעט מאותם מאות אלפי מילואימניקים הם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, ששירתו במילואים זמן ארוך וחזרתם לאזרחות מזכירה את תחושת השחרור משירות סדיר, ומחייבת היערכות לחיים "רגילים" גם בפן הכלכלי. 

חייל המילואים ליאור משייב, שהגיע לדיון בוועדת הכספים (צילום :ערוץ הכנסת)

בעלי העסקים הקטנים המשתחררים ממילואים נדרשים להתמודד גם עם החזרה לשגרה בפן האישי והמשפחתי וגם בהיערכות עסקית מחודשת. עבור חלקם אין טעם בכלל להקים את העסק מחדש והם נאלצים למצוא כיוון חדש ושונה לחיי הקריירה שלהם, ואילו חלקם יבקשו להיעזר בבנקים ובכל גורם אחר, כדי להחזיר את העסק לפעילות מלאה. 

עסקים קטנים הם הרגישים והפגיעים ביותר לשינויים כלכליים וגיאופוליטיים. בשונה מחברות גדולות, שלהן לובי, קשרים וגם אשראי גדול בבנקים, לעסקים קטנים אין את הכוח לעמוד מול המערכות הגדולות והמשומנות היטב ומכאן נובע השוני בהתנהלות מולן. מילואימניק שהוא בעלים של עסק קטן נדרש להתמודד במציאות מורכבת ומאתגרת וזאת לאחר שחזר מחודשי שירות רבים שבהם העסק היה סגור אך ההוצאות השוטפות לא נעצרו.

עו''ד עובדיה אביצור (צילום: ללא קרדיט)
עו''ד עובדיה אביצור (צילום: ללא קרדיט)

חשוב לזכור גם כי בימיה הראשונים של המלחמה נהנו המילואימניקים מאמפתיה רבה בחסות ההלם ששלט בישראל, אולם המצב של מלחמה מתמשכת שחק את האמפתיה המדוברת והפך את המצב להרגל. לכן, ודאו שהבנקאי מבין את האתגרים והקשיים שלכם, וכי הבנק מודע למצב החדש שנוצר. כך, תשמרו על שקיפות מול הבנק. 

נוסיף לזה את הריבית הגבוהה השוררת במשק ומכבידה על ציבור צרכני האשראי מהבנקים והגופים הפיננסיים. לא בטוח (בלשון המעטה) שהתגמול על ימי המילואים ותוכניות הסיוע השונות יכסו את ההפסדים וההוצאות הקיימות, וזאת עוד לפני נזקים והשלכות עתידיות על העסקים ולכן התנהלות פיננסית נכונה של מילואימניק בעל עסק קטן הינה קריטית בתקופה זו.

אז מה עושים? על המילואימניק ה"עסקי" המשתחרר להקפיד על ביצוע הצעדים הבאים: 

1. ראשית, עם השחרור ממילואים - תאמו פגישה פרונטלית בבנק. הקפידו לשתף את הבנקאי בשינויים ובאתגרים הפיננסיים שחלו בחודשים האחרונים, דברו על המשכורת אם הצטמצמה, על החובות הקיימים, על פריסת האשראי ועל ההיערכות שלכם לעתיד העסקי והכלכלי. 

2. בנוסף, הקפידו להיות זמינים עבור הבנק. פניות חוזרות ונשנות אליכם מהבנק, שייוותרו ללא מענה - עלולות להשפיע על מצבכם הכלכלי ועל מעמדכם את מול המערכת הבנקאית. זכרו כי להתחמק ולהתעלם לא יעלים את הבעיות הכלכליות, אלא להפך - עלול רק להחמיר אותן. 

3. בהמשך לסעיף הקודם - הקפידו לעמוד במילתכם. אם הבטחתם לבנק תזרים הכנסות מסוים שיקל על החבות בחשבון, או אם נתתם את מילתכם לפתרון של בעיה כלשהי - עמדו בה. אם אתם לא מצליחים לעמוד בפתרון שהתחייבתם אליו - עדכנו את הבנקאי מבעוד מועד ונסו למצוא יחד איתו פתרון לבעיה. 

4. זכרו לכבד את הבנקאי ולתת לו את התחושה שאתם מודעים למצב בחשבון, ושאתם פעילים כל העת כדי לשפר את המצב. הסבירו כי שירתם במילואים, בקשו לברר אם יש הקלות כלשהן שתוכלו לקבל ואם יש סיוע כלשהו שמגיע לכם. 

חלק מהחוסן שלנו כחברה הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הביטחוני, עובר גם דרך תמיכה בחיילי המילואים שעזבו הכול ויצאו להגן על הבית, פשוטו כמשמעו. הכלכלה הישראלית ידעה תקופות קשות, נקודת הכניסה הכלכלית למלחמה הייתה טובה מאוד ולכן, בהיכרותי את החוסן הכלכלי של החברה הישראלית, אני סבור כי הכלכלה תצלח את האתגרים הרבים שעומדים בפניה בזמן הנוכחי ובעתיד.

הכותב הוא בעלים של אביצור עורכי דין, יו"ר ועדת בנקאות בלשכת עורכי הדין, מחוז ירושלים, וראש פורום תביעות שוק ההון באתר זאפ משפטי. לשעבר קצין ציות וממונה אכיפה מנהלית בבנק דיסקונט