המשבר בענף: כך משפיע כשל ההסברה על התיירות הנכנסת

מיליוני תיירים נהגו לבקר בישראל, אבל המלחמה עצרה הכל. מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, משוכנע שמעבר לפגיעה הכלכלית ועשרות אלפי העובדים שנפגעו, זה פוגע בהסברה: "כשיחזרו לישראל, נהיה רצויים בחו"ל"

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
תיירות בארץ
תיירות בארץ | צילום: משרד התיירות
6
גלריה

2.67 מיליון תיירים נכנסו לישראל בשנת 2002. 3.01 מיליון בעשרת החודשים הראשונים של 2023. אלא שמאז, מצבה של התיירות הנכנסת משקף את מעמדה ותדמיתה של ישראל בעולם.

התיירות הקלאסית נעלמה מנופי ארצנו, ואיתה סר חינה של ישראל בעיני העולם. כ־65 אלף בתי אב המתפרנסים בעיקר מתיירות נכנסת מושבתים. את התיירות המאורגנת לישראל מפעילות כ־150 חברות, בהן עבדו ערב המשבר כ־2,500 עובדים ועתה נותרו רק כ־1,000. בהחלטה חסרת תקדים הכריז בישיבת הממשלה לפני כשבועיים שר התיירות חיים כץ כי יוקצה סכום של 70 מיליון שקל לשימור עובדים חיוניים של מארגני התיירות הנכנסת עד סוף 2024.

הכותל וכיפת הסלע
הכותל וכיפת הסלע | צילום: משרד התיירות

“שר התיירות הציל אותנו ושלח גלגל הצלה לתעשייה הזו”, קובע יוסי פתאל, מנכ”ל לשכת התיירות הנכנסת. “בתקווה שאחרי גלגל ההצלה הזה גם יחזור השקט לאזורנו. התשתית האנושית שלנו חשובה לאין שיעור. מדובר בעובדים שמכירים את השפה, ובעלי קשרים אישיים משמעותיים. גם אם אתן לך במתנה חברה והכל יהיה שקט, עד שתביאי את התוצר שלה ייקח שלוש או ארבע שנים. בתיירות המאורגנת, הקשרים האישיים קריטיים, והעובדים שלנו הם עובדים מומחים שלקח הרבה מאוד שנים להכשיר אותם”.

בלי הסיוע המיוחד היה קורס הענף לחלוטין, ואיתו כל עשרות אלפי מקומות העבודה, הכוללים אתרי תיירות, מורי דרך, מסעדות, אוטובוסים, נהגים ועוד. ללא תיירות נכנסת סובלים הישראלים ממחירי טיסות גבוהים שלא היו כדוגמתם בעבר.

“ביום שישובו התיירים לארץ יהיו גם הישראלים רצויים בחו”ל”, משוכנע פתאל ומוסיף: “אפילו המכון למחקרי ביטחון לאומי פרסם ב־2019 מסמך ובו נטען כי לתיירות הנכנסת יש חשיבות אסטרטגית וביטחונית למדינת ישראל”.

“אנחנו נמצאים בירידה של 80%־90% בתיירות הנכנסת מתחילת המלחמה. התחלנו לראות ניצנים של התאוששות, ואז הגיע המשבר עם איראן ומחק לנו את כל ההזמנות של החורף. חזרנו לאפס המוחלט שאפילו קשה יותר מההתחלה. גם בכל הנוגע לתנועת המטוסים לארץ שבאה והולכת קשה לייצר ודאות, ואי אפשר היום לתכנן גם לא חצי שנה מראש. היעדר לוח טיסות לארץ מבטל את האפשרות של תכנון וארגון של סיורים בישראל בסתיו־חורף הקרובים ועד לסוף השנה לפחות אנחנו לא צופים חידוש של תנועת התיירות לישראל”.

משבר כל ארבע שנים

פתאל מדגיש כי מעבר למקומות עבודה, לתל”ג ולהכנסות הישירות והעקיפות, מדובר כמו גם בענף שהוא אחד מאבני הדרך של ההסברה הישראלית בעולם. “אני מניח שלא רק אנחנו מכירים בחשיבות העובדה שברגע שנתחיל לצאת מהמשבר, התיירים שיגיעו לכאן יהיו במובן מסוים כמעט היחידים בעולם שידברו בשבחנו. מניסיון העבר, התיירים שהגיעו ארצה כמעט תמיד יצאו מרוצים והם אוהבים אותנו אפילו יותר ממה שאנחנו אוהבים את עצמנו. תמיד היינו ביעדים המובילים בעיתונים המובילים באירופה בתחום התיירות, ואנחנו באמת ובתמים מאמינים שברגע שתוכל לחזור לכאן התיירות הנכנסת, יהיה לזה משקל ומשמעות חשובים ביותר בכל הנוגע לשיקום תדמיתה של ישראל בעולם.

תיירות בארץ
תיירות בארץ | צילום: משרד התיירות

“ייתכן שבישראל ישנה יהירות מסוימת, ואולי מנוחה שלא מוצדקת על זרי הדפנה, בעיקר בשל העובדה כי ישראל אחראית למקומות הקדושים של שלוש הדתות. מדובר במרכז עולמי תיירותי, ואפילו בימים השקטים יותר שהיו בחודשים הקודמים נצפתה פה ושם, גם אם באחוזים מאוד נמוכים, תיירות נכנסת”, מוסיף פתאל. “המקבילה של זה היא החבר’ה שלנו שרוצים לנסוע לאומן באוקראינה, והם נוסעים גם כשיש שם מלחמה. אני סבור שהתיירים הראשונים שיחזרו לישראל בשלב הראשון ברגע שיהיה פה שקט, בנוסף ליהודים, יהיו התיירים שמגיעים למקומות הקדושים. בנוסף, אחרי 7 באוקטובר יש פה בארץ סיפור אמיתי של הרוח האנושית והקהילות שעברו מה שעברו. יש פה עניין נוסף שיעמוד על הפרק”.

“תיירות קורית פה מעצמה”

חוף הים
חוף הים | צילום: משרד התיירות
ים המלח
ים המלח | צילום: משרד התיירות

“במשרד החוץ לא משתפים פעולה, ובעבודה שלנו במהותה יש אלמנט הסברה מאוד גדול בין אם נרצה או לא. אנחנו מוכרים את המדינה. יש לנו קשר עם מובילי דעת קהל וקהילות, ואנחנו בקשר עם אנשים שיש להם השפעה. משרד החוץ יכול לפחות לשלוח סרטון דרישת שלום מישראל, להראות שיש אנשים כמוני וכמוך ושישראל היא בהחלט מקום ששווה להגיע אליו, גם אם לא כרגע. תיירות נכנסת צריכה את הזמן שלה, ולפחות חצי שנה כדי להתחיל להתאושש, ואף אחד לא מארגן טיול קבוצות או טיול לישראל מהיום למחר. צריכה להיות פה עבודה עם מחשבה קדימה, וזה לא נעשה ומתחבר לכשל שיש פה להסברה בכלל”.

יוסי פתאל מנכ''ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת
יוסי פתאל מנכ''ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת | צילום: באדיבות המצולם
תגיות:
תיירות בישראל
/
מעריב סופהשבוע
/
מלחמת חרבות ברזל
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף