תושבי עוטף עזה סובלים מטלטלות רבות במצבם הנפשי והפיזי, בעקבות המצב הביטחוני וסבב ההסלמה האחרון. בראיון שהעניק ל-103FM בתכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" הערב (שלישי) הבטיח מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי לסייע לנפגעי פעולות האיבה: "אנחנו עוזרים בכל דבר שנוגע לסיוע - גם נפשי וגם גופני, וגם סיוע שנוגע לפרט מבחינת הכנסה, ריהוט, טיפול ונגישות". שפיגלר הוסיף כי "אצלנו לא צריך להגיש תביעה. בביטוח הלאומי יש מרכזי חוסן שמספיק אפילו ליצור איתם קשר טלפוני, וכתוצאה מהקשר הזה מיד אנחנו מגיעים אל הגורם שפנה ונותנים לו את כל הסיוע הנדרש".

לא פעם אזרחים שמתקשרים למשרד ממשלתי כזה או אחר, מוצאים עצמם נשארים על הקו במשך שעות עד קבלת מענה. שפיגלר, לעומת זאת, מבטיח כי במרכזי החוסן בביטוח הלאומי, האמונים על מתן סיוע לנפגעי פעולות האיבה וביניהם תושבי עוטף עזה, המצב שונה: "יש נגישות מוחלטת. וגם, במקרים כאלה הביטוח הלאומי מגיע אל המבוטחים והנפגעים. אנחנו מקבלים מידע על מישהו שנפגע ואושפז, ואנשי הביטוח הלאומי מגיעים לבית החולים, בוחנים את מצבו של המטופל ומסייעים לו בכל דבר ועניין".


שפיגלר אמר עוד "אם חלילה מישהו נדרש לעבור ניתוח שאי אפשר לבצע בארץ אלא רק בחו"ל, הביטוח הלאומי יממן לו אותו. גם אם זקוקים לתרופות מחוץ לסל - הביטוח יממן. אם כתוצאה מהפגיעה מישהו נדרש לסיוע של בן או בת הזוג ונעדר מהעבודה - גם את זה הביטוח יממן. הביטוח הלאומי מלווה לכל אורך הדרך".


אירועי ההסלמה בימים האחרונים בדרום הארץ נכללים גם הם, ללא ספק, בקטגוריות של הביטוח הלאומי לזכאות לפיצויים לנפגעי פעולות איבה. רק לאחרונה הטמיעו במוסד נוהל חדש לטיפול במקרים אלו: "אם במהלך הזמן נגרם נזק נפשי כלשהו לאדם מעוטף עזה, אנחנו מכירים בנזק המצטבר לעניין הזכאות והוא יכול לקבל את כל הסיוע מהביטוח".

אולם, הביטוח הלאומי מותיר לעצמו את הזכות לבחון "כל מקרה לגופו", שפיגלר מדגיש. "אנחנו מסייעים למשפחה ולסביבה שעוטפת את הנפגע, גם בצורה ישירה וגם עקיפה. אני כמנכ"ל מעביר מסר חד וברור: חובתנו היא לסייע וללוות כל אחד מהנפגעים".

שפיגלר מבטיח שהצוותים של המוסד לביטוח לאומי מגיעים לבתי החולים על מנת לעזור לאותם אלו הזקוקים לעזרה: "ודאי שהגענו אל המאושפזים ואנחנו כבר מטפלים בהם", אמר. "אנשים שלא נדרשו לטיפול רפואי במוסד כלשהו אלא חוו חרדה, אנחנו יוצרים איתם קשר על בסיס מידע לגבי המקום שבו אירע הפיגוע. באמצעות מרכזי החוסן יוצר הביטוח את הקשר שלו אל התושבים - שאגב, אנחנו לא מחכים שהם יבואו אלינו. הם לא נדרשים לכך, אלא באמצעות מאגרי מידע שיש לנו וממשקי תקשורת עם משרד הבריאות, אנחנו יוצרים איתם את הקשר. הביטוח הלאומי נקרא לדגל", סיכם.