המערכת הפיננסית ממשיכה להציג רווחיות טובה למרות ה"רפורמות" השונות והמצב הביטחוני המתוח. בנק לאומי, בניהול רקפת רוסק־עמינח, ובנק מזרחי טפחות, בניהול אלדד פרשר,היו הראשונים מקרב חמשת הבנקים הגדולים שפרסמו אתמול את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון השלישי. נוכח הרווחיות הגבוהה ועודפי ההון הנאמדים ב־2.5 מיליארד שקל פנה בנק לאומי לפיקוח על הבנקים בבקשה להפעיל תוכנית רכישה נוספת של מניות הבנק.



התוכנית הנוכחית, שבמסגרתה רכש הבנק 642 מיליון שקל מתוך כ־700 מיליון שקל שהוקצו, עומדת להסתיים. על פי ההערכות, הבנק מבקש להפעיל כעת תוכנית רכש דומה בסכום של כמיליארד שקל. בלאומי אישרו כי הבנק אכן נהנה מעודפי הון, אבל סירבו להתייחס לפרטי התוכנית החדשה.



כעת ניצב הבנק בפני אתגר לא פשוט - חידוש ההסכם הקיבוצי עם העובדים, שיפוג בסוף השנה. במסגרת ההסכם האחרון, שהיה בתוקף לארבע שנים, קיבלו העובדים תוספת שכר אוטומטית של 3.5% לשנה (שכונתה "הטייס האוטומטי"). בעבר עמדה התוספת על 5%, אך לנוכח האינפלציה האפסית התבקשו העובדים להנמיכה. נראה שתוספת שכר זו תישאר על כנה ולא תופחת בשיעור נוסף, למרות דרישות ההנהלה.



הבנק נמצא בעיצומה של הקמת חטיבת תפעול באחריות חבר ההנהלה דני כהן, שתמשיך לייעל את הבנק ותוציא אל הפועל תוכנית פרישה נוספת לעובדים. מגמת השיפור ביחס היעילות נמשכה ועומדת על 59.8%. עם זאת, העובדים נהנו ברבעון השני "ממענק הירתמות" בהיקף 70 מיליון שקל. הבנק סיים את הרבעון השלישי ברווח של 936 מיליון שקל - גידול של 14% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח מהווה תשואה של 11.2% על ההון העצמי, שעמד על 34.8 מיליארד שקל. רווח הבנק גדלו מתחילת השנה ב־11% ל־2.3 מיליארד שקל והיוו תשואה של 10.2% על ההון.



ברבעון הנוכחי לאומי נהנה גם מרווח חד־פעמי של 121 מיליון שקל ממכירת חברת אבגול, ומרווח של 47 מיליון שקל ממכירת חלקו במניות הבורסה. לנוכח הרווח יחלק הבנק דיווידנד של 375 מיליון שקל, כך שהיקף החלוקה מתחילת השנה הסתכם בכמיליארד שקל. הבנק מגדיל את תיק האשראי בעיקר לעסקים בינוניים, אבל נזהר מאוד בהגדלת תיק האשראי הצרכני. הפסדי האשראי גדלו הרבעון ל־0.29% מהתיק, ובבנק מסבירים כי מדובר ברבעון חריג שאינו משקף את תמונת המצב.



רווחי בנק מזרחי טפחות גדלו ברבעון השלישי ב־73.9% והסתכמו ב־454 מיליון שקל. הרווח מהווה תשואת שיא של 13.4%. בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הרוויח הבנק לראשונה יותר ממיליארד שקל (1,004 מיליון שקל) בזכות עלייה ברווח של 2%. בתוצאות הרבעון השלישי של 2017 נכללו הוצאות שכר חריגות של 160 מיליון שקל (104 מיליון שקל במונחי רווח נקי), בגין הסכם שכר חדש בבנק לשנים 2016־2021. תוצאות תשעת החודשים הראשונים של 2018 כוללות הפרשה נוספת של 425 מיליון שקל, שנעשתה ברבעון השני בגין חקירת משרד המשפטים בארה"ב.



זאת ועוד: הבנק הציג התרחבות בהיקפי הפעילות ובהכנסות, שמתבטאת בתיק האשראי ובפיקדונות. ההון העצמי גדל ב־7.8% ל־14.4 מיליארד שקל. יחס היעילות עמד ברבעון השלישי על 54.5% מול היעד לשנת 2021, הנמוך מ־55%. ברבעון השלישי המשיך הבנק לשתף פעולה עם הגופים המוסדיים בתחום מכירת תיקי משכנתאות. בספטמבר 2018 חתם הבנק על הסכם שבמסגרתו מכר לגורם מוסדי 80% מתיק הלוואות לדיור בהיקף 670 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נמכרו נתחים מתיקי הלוואות לדיור בהיקף 2.7 מיליארד שקל.